הבעיה של אפל: מה לעשות עם קופה של 98 מיליארד דולר?

פיטר אופנהיימר, סמנכ"ל הכספים של אפל, אמר כי "אנו שמים לב שמאגר המזומנים שלנו גדל מכל הסיבות הנכונות", אך ציין כי אין בפיו כל חדש, "לעת עתה אנו רק מנסים שהכסף לא ישרוף לנו את הכיסים"

טים קוק, מנכ"ל אפל, מתמודד עם צרות של עשירים, כאשר מאגר המזומנים של החברה מסתכם בכ-98 מיליארד דולר. לפני 18 חודשי בלבד, הסתכם ההון הנזיל שברשות אפל ב-46 מיליארד דולר.

למרות שאין ספק שמדובר בערימת מזומנים מרשימה, הקולות הקוראים לחלוקת דיבידנד לבעלי המניות בחברה כמעט ולא נשמעו. עם זאת, צמיחת ההון הנזיל מטילה כעת צל על מחיר המניה, שנתפס בעיני רבים כנמוך מדי. מסיבה זו הולכות הגוברות הקריאות לקוק לעשות משהו עם הכסף.

אף אחד לא הצליח לחזות באיזו מהירות יגדל ההון הנזיל של אפל - ההערכות של כמה אנליסטים דיברו על כך שהחברה תסיים את השנה כשברשותה 65 מיליארד דולר במזומן. הדוחות הרבעוניים שפורסמו שלשום מראים שהסכום האמיתי גבוה בכמעט 50% ביחס להערכות האופטימיות ביותר.

אפל מחזיקה כעת 104 דולר במזומן לכל מניה שלה. מאגר המזומנים שלה שקול לרבע משווי השוק של החברה, שעומד על 415 מיליארד דולר ושווה, פחות או יותר, לתקציב של מדינת קליפורניה בשנים 2012-2013.

מדיניות פיסקלית זהירה

אפל נקטה מאז ומתמיד במדיניות פיסקלית זהירה. לראיה, הכנסותיה עלו ב-66% ב-2011 אבל ההוצאות התפעוליות שלה גדלו ב-37% בלבד. פיטר אופנהיימר, סמנכ"ל הכספים של אפל, אמר ביום שלישי כי "אנו שמים לב שמאגר המזומנים שלנו גדל מכל הסיבות הנכונות", אך ציין כי אין בפיו כל חדש, "לעת עתה אנו רק מנסים שהכסף לא ישרוף לנו את הכיסים".

הוא רמז שהחברה עשויה להשקיע את הכסף בשיפור שרשרת האספקה שלה או במיזוגים ורכישות. בשנה שעברה הקדישה אפל את מרבית הוצאותיה כדי לרכוש, בשיתוף עם מיקרוסופט ומספר חברות אחרות, את מאגר הפטנטים של חברת הטלקומוניקציה פושטת הרגל נורטל, בתמורה ל-4.5 מיליארד דולר.

החברה הצהירה כי ב-2011 היא הוציאה 3.2 מיליארד דולר לרכישת "ציוד ומקרקעין" והשתמשה ב-244 מיליון דולר לביצוע "רכישות עסקיות".

הלחץ מצד וול סטריט לחלוקת דיבידנד התגבר חרף העובדה שכ-64 מיליארד דולר מהמזומנים של אפל מוחזקים בחשבונות בנק מחוץ לארה"ב, והכנסתם למדינה לשם חלוקתם למשקיעים תחייב את החברה לשלם מס לא מבוטל. אפל, מצידה, לא סיפקה רמזים לכך שהיא שוקלת כיצד לנצל את הכסף.

"הם אמנם מנסים לאותת שהם לא מתעלמים מהסוגיה, אבל זה לא אומר שהם יקבלו החלטה בקרוב", אומר מייקל הולט, אנליסט ממורנינג סטאר. לעומתו, סבורה קייטי האברטי, אנליסטית ממורגן סטנלי, ש"נראה שאפל מחויבת לקבל החלטה לגבי הכסף בזמן הקרוב, ואנו מאמינים שחלוקת דיבידנד היא האפשרות הסבירה ביותר".

מניית אפל עלתה ב-25% במהלך 2011, ובכך הוסיפה 77 מיליארד דולר לשווי השוק של החברה. אתמול (ד') הגיעה מחירה של המניה לשיא של 454.45 דולר. כמה אנליסטים מאמינים שמחירה של מניית אפל עשוי להגיע בעתיד עד ל-700 דולר.