אשלים: האוצר שוקל התמחרות בין הפיינליסטיות

הפיינליסטיות במכרז הן כלל אנרגיה ושותפתה חברת אדיסון האמריקנית, גרנית הכרמל, שיכון ובינוי וסימנס הגרמנית וחברת EDF-EN

האוצר שוקל לערוך התמחרות בין הקבוצות שעלו לגמר המכרז להקמת תחנה סולארית פוטו-וולטאית באשלים בהיקף 450-500 מיליון שקל. ל"גלובס" נודע כי הפיינליסטיות במכרז הן כלל אנרגיה ושותפתה חברת אדיסון האמריקנית, גרנית הכרמל, שיכון ובינוי וסימנס הגרמנית וחברת EDF-EN, חברת האנרגיות המתחדשות של חברת החשמל הלאומית של צרפת. הליך ההתמחרות נחל הצלחה רבה בפרויקטי תשתית לאומיים דוגמת כביש 6.

מדובר במכרז BOT להקמת תחנת כוח סולארית פוטו-וולטאית בהספק של 30 מגה-ואט באשלים. התחנה אמורה לקום לצד שתי תחנות תרמו-סולאריות גדולות בהספק של 125 מגה-ואט כל אחת. ההיקף הכולל של הפרויקט נאמד ב-1.5-2 מיליארד דולר והמכרזים מנוהלים על ידי אגף החשב הכללי באוצר.

50 מיליון שקל חיסכון

למכרז שנסגר בספטמבר ניגשו 4 קבוצות והתוצאות אמורות להתפרסם ב-1 בפברואר. אולם מאז הגשת ההצעות חלו שני תהליכים שמצדיקים לכאורה הוזלה נוספת במחיר הסופי. מדובר בירידה של כ-15% בעלויות הפאנלים הסולאריים מספטמבר ובעדכון תעריף החשמל למתקני PV גדולים בהסדרה של רשות החשמל שהביא להוזלת התעריף ב-23%. לפי הערכות פנימיות עשוי הליך BAFO בין הפיינליסטיות להביא לחיסכון של כ-50 מיליון שקל, לאור ירידת מחירי הפאנלים.

"גלובס" חשף אתמול כי המדינה חתכה ב-30% את הצעתה של קבוצת מגלים של ברייטסורס אנרג'י האמריקנית ואלסטום הצרפתית להקמת תחנת כוח תרמו-סולארית בשיטת מגדל השמש באשלים. מגלים הציעה לפי הערכות מחיר המבוסס על 115 אגורות לקוט"ש לעומת 80 אגורות בלבד בהצעה הנגדית של האוצר. ההשקעה בהקמת התחנה מוערכת בכ-600 מיליון דולר.

אכזבה ברמת חובב

רק הצעה אחת הוגשה למכרז הקרקע להקמת תחנת כוח פוטו-וולטאית בהספק של 30 מגה-ואט ברמת חובב. ל"גלובס" נודע כי חברת סולאר הספרדית היא היחידה שהגישה הצעה למכרז, לאחר שכמה חברות ישראליות וזרות החליטו ברגע האחרון לא לגשת. שיכון ובינוי ויתרה על ההתמודדות לאחר שנדחתה בקשתה לדחות בשבועיים את המועד האחרון להגשת ההצעה.

ל"גלובס" נודע כי בדיקות קרקע שערכה שיכון ובינוי באתר הצביעו על חשד לרמת מזהמים חריגה. המכרז להקמת תחנה הוא על שטח קרקע בגודל 485 דונם שחלקו משוקם.