שטייניץ וישי: לא נתפטר למרות דוח המבקר על אסון הכרמל

טיוטת דוח המבקר על השריפה בכרמל תופץ בשבוע הבא למושאי הביקורת ■ לינדנשטראוס צפוי להמליץ להדיח את שטייניץ וישי ■ ‏‎‎‏הדוח הסופי יוגש בחודש הבא

האם דוח מבקר המדינה בעניין אסון השריפה בכרמל יגרום טלטלה פוליטית? מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, צפוי לקבוע כי שר הפנים אלי ישי ושר האוצר יובל שטייניץ נושאים באחריות אישית לאסון ולהמליץ על פיטוריהם או על התפטרותם מרצון. כמו כן, נשקלת העברת ממצאי הדוח ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, כדי שיבחן פתיחה בחקירה פלילית נגד השרים.

המבקר צפוי למתוח ביקורת נוקבת גם על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, השר לביטחון הפנים, יצחק אהרונוביץ', וחברי ממשלה נוספים. ככל הנראה, נתניהו ואהרונוביץ' יימצאו כמי שנושאים באחריות מיניסטריאלית לאסון, ולא באחריות אישית. זאת, מעצם היותם נושאי משרה שהיה ביכולתם להשפיע על התוצאות, גם אם אינם מעורבים במחדלים או במעשים שהובילו לאסון.

גם אם בדוח לא תהיה המלצה ישירה על פיטורי השרים או על התפטרותם מרצון, אומרים גורמים בסביבת המבקר, לינדנשטראוס מצפה כי ישי ושטייניץ יתפטרו בעקבות הממצאים.

אלא שמקורביו של שר הפנים מבהירים היום (א') באופן מפורש ונחרץ כי "השר ישי לא יתפטר מתפקידו בעקבות ממצאי הדוח". לדבריהם, לא רק שאין לא סיבה לעשות זאת, אלא שהוא מרגיש שהוא פעל באופן ראוי במסגרת תפקידו גם בכל הקשור במאבקו לחיזוק שירותי הכבאות.

גם בסביבת שטייניץ משדרים "עסקים כרגיל": "אפשרות ההתפטרות לא נשקלת, לא נבחנת, לא עומדת על סדר היום ולא הועלתה כאופציה. זה בכלל לא בא בחשבון. גם ראש הממשלה אמר הבוקר כי שינויים פרסונאליים אינם על סדר היום בכלל", אמר היום ל"גלובס" בכיר מאוד בלשכת שר האוצר.

"ישי התרשל בתפקידו"

דוח המבקר על אירוע השריפה בכרמל, שבה נספו 44 בני אדם, יוגש לכנסת בחודש הבא וצפוי להיות אחד הדוחות הגדולים והמפורטים ביותר שהוציא משרד המבקר. הטיוטה הראשונה כללה כ-1,000 עמודים, ועל-פי הערכות, הממצאים שיופיעו בדוח הסופי יהיו דומים.

מטיוטת הדוח, אשר תופץ בראשית השבוע הבא לגורמים שאליהם מכוונת הביקורת לצורך קבלת תגובותיהם, עולה כי המבקר מטיל על השרים ישי ושטייניץ "אחריות מיוחדת" לאסון, אחריות הקרובה במהותה לאחריות האישית שהטילו ועדת כהאן על שר הביטחון אריאל שרון ועל ראש אמ"ן האלוף יהושע שגיא, בעקבות הטבח במחנות הפליטים סברה ושתילה במלחמת לבנון הראשונה, וועדת אגרנט על הרמטכ"ל דוד אלעזר (דדו) בעקבות אי-מוכנותו של צה"ל למלחמת יום הכיפורים. במקרים אלה המליצו הוועדות החוקרות כי הבכירים יתפטרו או יפוטרו.

בינואר אשתקד הודיע מבקר המדינה כי בכוונתו לחרוג מן המנדט שניתן לו על-ידי הממשלה, ולא להסתפק בחוות-דעת בלבד בנוגע לאסון, כפי שביקש ממנו נתניהו, אלא לכתוב דוח ביקורת מעמיק על מחדלי אסון הכרמל. בכך נענה המבקר גם לפניית הוועדה לביקורת המדינה, שביקשה בחינה מקיפה ומעמיקה של הנושא.

בדיקת המבקר התמקדה בעיקר בארבעת ימי השריפה, בדצמבר 2010, שבהם השתוללה האש, טרם השתלטו עליה שירותי הכיבוי וההצלה, ובשאלה מדוע נכנס אוטובוס צוערי שב"ס ללב התופת, אך נבדקו גם נושאים נוספים שהשפיעו על היקפי האסון, ובהם גם מעורבותו של משרד האוצר, אופן תקצוב שירותי הכבאות והמענה לצרכים.

במסגרת הבדיקה שיגר לינדנשטראוס "מכתבי אזהרה" לשרים לגבי מחדליהם ומחדלי משרדיהם בטיפול בשריפה בכרמל, וחלקם אף הופיעו בפניו בשימועים ושלחו מסמכים הרלבנטיים, לגישתם, לנושא הפחתת אחריותם.

שר הפנים ישי הופיע בפני מבקר המדינה בשני שימועים שונים, שבמסגרתם הציג מסמכים משנים קודמות, ובהם הוא מראה כי המשרד בראשותו עשה הכול כדי למנוע את האסון וכדי לשפר את מצב שירותי הכבאות.

אלא שמטיוטת הדוח עולה כי ישי התרשל בתקצוב שירותי הכבאות ובהכנתם לאירועי חירום, וכן התרשל בטיפול ובתפקוד במהלך אירוע השריפה עצמו. המבקר מתייחס להתעלמות משרד הפנים מדוחות קודמים שהתריעו על מצבו הקשה של מערך הכבאות, ומייחס לישי אחריות לכך שהתקציבים הראויים לא התקבלו.

שר האוצר אף הוא במוקד הביקורת, ומיוחסת לו אחריות לכך שהתנה העברת תקציבים למערך הכבאות בעריכת רפורמה מבנית.

מאחר שלמבקר המדינה אין סמכות חוקית להעביר שרים מתפקידם, כוללות המסקנות רק המלצות הנוגעות לשלילת תיקיהם של השרים, וייתכן שאף קריאה כי יתפטרו מתפקידם בעצמם.

גורמים באוצר: "כשל מהותי"

ממשרד האוצר נמסר היום באופן רשמי כי "איננו נוהגים להתייחס לדוחות מבקר טרם פרסומם", אך לדברי בכיר במשרד, יש כשל טכני ומהותי בפרסומים: "לא קיבלנו כל אינדיקציה שאלה יהיו המסקנות", הוא אומר, "לא ביקשו מאיתנו לנמק או להגיב לטענות הקשות שעולות מהפרסומים. לא ברור אם הפרסומים נכונים, או שמישהו מנסה לזרוק בלון ניסוי לאוויר או סתם ליצור דרמה.

"אם הפרסומים נכונים, אז מה המבקר בעצם אומר? קודם כול תעביר את הכסף, ואז תעשה את הרפורמה? למשל, האוצר יעביר את מאות המיליונים לאופק חדש, ואז, נראה אם משרד החינוך מבצע או לא את אופק חדש. הרי זה אבסורד".

עוד הוא מוסיף כי "יש כאן בעיות קשות של אי-דיוק. משרד האוצר העביר כ-100 מיליון שקל לרכישות מערך הכבאות. הבעיה היא שמשרד הפנים, מסיבות של ביורוקרטיה, לא הגיע לפוזיציה של רכישה".

מלשכת שר הפנים, אלי ישי, נמסר כי "נוכח מלוא העובדות שהוצגו בפני המבקר, ובהן עשרות התרעות של השר ישי מפני התרחשות אסון, לא סביר שאלה יהיו המסקנות, ואנו משוכנעים כי הדוח לא ייפול למלכודת הפופוליזם.

"אם המידע מדויק, משמעותו אחת: בכל פעם ששר בכיר אינו מקבל את מבוקשו - יהיה עליו לפרק את הממשלה. מדובר בסכנה ממשית ליציבות המשטר בישראל, והשר ישי ייאבק למנוע הכתמת שמו לשווא".