"אני דואג שהעסק ירוויח; הסברים אני משאיר לאנליסטים"

הירידה ברווחיות ובשווי המניה לאחר רכישת המתחרה הנורבגית בכמעט 50 מיליון דולר לא גורמת למנכ"ל סרגון, עירא פלטי, להצטער על המהלך: "רכשנו את נרה במחיר נמוך מאוד, ממש בגרוש וחצי"

בדיוק לפני שנה ביצעה חברת ציוד התקשורת סרגון מהלך אסטרטגי, ורכשה מתחרה - Nera מנורבגיה. סרגון שילמה 48.5 מיליון דולר, במטרה "לרכוב על הגל מהר יותר" בשוק הצומח, כפי שהגדיר אז המנכ"ל עירא פלטי.

הרבה דברים השתנו מאז. ההאטה הכלכלית הובילה לירידות במניות ובמדדים רבים, אבל סרגון חטפה ירידה חדה במיוחד ב-2011, כששוויה נחתך ב-42%. גם הצמיחה בשוקי היעד לא תמיד הוכיחה את עצמה, וסרגון עדכנה שיעד הרווחיות התפעולית Non-GAAP של 10%, שהיה אמור להתקיים ב-2012, יידחה ל-2013. אבל האופטימיות בנוגע לשוק שבו סרגון פועלת ולתרומת הרכישה נשמרת גם היום, כפי שעולה מראיון שמעניק פלטי ל"גלובס".

סרגון מספקת פתרונות תקשורת אלחוטיים בקיבולת גבוהה. הפתרונות שלה מחברים את תחנות הבסיס למתג הראשי של הרשת (backhaul). סרגון התמחתה ביישומים קצרי טווח (short haul), ונרה בארוכי טווח (long haul); מבחינה גיאוגרפית סרגון התמקדה באסיה-פסיפיק ובצפון אמריקה, ונרה באמריקה הלטינית ובאפריקה. במקרה או שלא במקרה, שני האזורים שהוסיפה נרה הם מנועי הצמיחה הנוכחיים של סרגון, על רקע הקשיים שלה בהודו והתחזית שלה לקיפאון בהכנסות מארה"ב.

ההכנסות צמחו ב-79%

סרגון עדיין לא פרסמה את דוחות 2011, אך בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה צמחו הכנסותיה ב-79% בזכות רכישת נרה. כפי שהחברה דיווחה מראש, הרכישה השפיעה באופן שלילי על השורה התחתונה. כתוצאה מכך, סרגון עברה להפסד נקי של 45.5 מיליון דולר בינואר-ספטמבר 2011, ובנטרול הוצאות חשבונאיות חד-פעמיות היא הפסידה 1.9 מיליון דולר, לעומת רווח של 14.1 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2010.

- איך נראה השוק שאליו אתם פונים?

פלטי: "נפריד את השאלה לשני מישורי זמן. בטווח של שנה עד שלוש קדימה, השוק מאוד-מאוד בריא. הדחיפה של הסמארטפונים לתעבורה יותר גדולה של data קיימת במדינות מפותחות וגם במתפתחות. יש מעבר צפוי לרשתות דור רביעי. נכון שמדברים על זה כבר הרבה זמן, בסוף זה גם יקרה. ויש שדרוג של רשתות כדי לתמוך בהרבה יותר נתונים.

"בטווח הקרוב, צריך להסתכל על מגמות מקומיות. אני לא נביא מאקרו-כלכלה, אבל ההערכה שלנו היא שמכירותינו באירופה ובארה"ב לא יצמחו ב-2012. בהודו הייתה ירידה בשל מדיניות טלקום חדשה; אנחנו מניחים שרגולציה חדשה תחזיר את השוק לדינמיות. בטווח הקרוב יש לנו שני מנועי צמיחה, דרום אמריקה ובעיקר ברזיל, ואפריקה".

- הרכישה הכפילה את גודל החברה; במה זה מתבטא ביום-יום?

"אני נמצא שש שנים בסרגון ולמעשה החלפתי תפקיד שלוש פעמים. התחלתי כמנהל חברה של 50-60 מיליון דולר מכירות בשנה, אחר כך עלינו ל-150-200 מיליון דולר ועם הרכישה קצב המכירות הוכפל. בקצב הכנסות של 50-60 מיליון, המנכ"ל מעורב בפרטים היום-יומיים; הגידול בהכנסות משנה את התפקיד, ואני מתעסק יותר בהכוונה ובבניית הארגון".

- נרה לא הייתה רווחית כשנרכשה. הצלחתם להעביר את הפעילות שלה לרווח?

"אני לא יודע לענות על זה כי זה כבר לא קיים: איחדנו את פעילויות שתי החברות ואנחנו לא מודדים אותן בנפרד".

- בדיעבד, המחיר ששילמתם על נרה היה נכון?

"התשובה האוטומטית שלי כמנכ"ל היא לומר כן בלי להסס. אבל גם לפי העובדות, רכשנו אותה במחיר נמוך מאוד, ממש בגרוש וחצי. סרגון ונרה מכרו באותם קצבים, אבל אנחנו הרווחנו והם לא, ולכן ידענו שנצטרך להשקיע עוד מעבר לסכום הרכישה".

"מנועי צמיחה בכל מקום"

עוד לפני רכישת נרה רכשה סרגון חברה יוונית ב-1.6 מיליון דולר, ועוד 200 אלף מניות חסומות. המשבר ביוון לא משפיע, לדברי פלטי: "זו קבוצה טכנולוגית מצליחה מאוד, 5 אנשים שמקבלים משכורת, והסביבה לא משנה".

שנה אחרי, פלטי מרוצה מהאינטגרציה של נרה. סרגון פיטרה כ-200 עובדים אחרי הרכישה, רובם בחו"ל, וביצעה שינוי ארגוני. "התרחבנו גיאוגרפית ויצרנו איזון מבחינה זו, כך שיש לנו מנועי צמיחה בכל מקום", אומר פלטי.

"הארגון מתפקד היום כארגון אחד, וקשה לזהות מי הגיע מסרגון ומי מנרה. עשינו סדר בקווי המוצרים כפי שתכננו. אנחנו עוד צריכים להראות את זה ברווחיות הגולמית, שבזה נפגענו, כי מוצרים רבים של נרה לא הרוויחו", הוא מוסיף.

לדבריו, הרווחיות תשתפר לאורך השנה, כך שבסוף 2012 הרווחיות התפעולית תהיה כ-8%.

- איך אתה מסביר את הירידה במניה?

"אני לא מסביר. אני מנהל את הביזנס, לא את המניה. כמנהל, תפקידי לדאוג שיהיה עסק צומח ורווחי. את ההסברים על המניה אני משאיר לאנליסטים".

- אבל בטח משקיעים שואלים אותך על הנושא.

"כל הזמן. רק לפני כמה ימים רצתי בבוקר בפארק הירקון, ומישהו שרכב שם על אופניים עצר לשאול אותי מה קורה. הוא קיבל בדיוק את אותה תשובה שעניתי לך".

- המחיר הנוכחי עשוי להפוך את סרגון ליעד אטרקטיבי לרכישה?

"בלי להתייחס למחיר, אפשרויות תמיד קיימות, אבל האתגר שלנו הוא להמשיך לצמוח, ולא לבצע אקזיט". "כמובן", הוא צוחק, "שאם תהיה הצעה שאי אפשר לסרב לה, שכוללת גם ראש של סוס במיטה שלי, אני כנראה אגיד כן".

"אנחנו רופא מומחה"

המתחרות העיקריות של סרגון הן חברות גדולות ממנה בהרבה, ובהן אריקסון, Huawei הסינית ואלקטל-לוסנט. למרות זאת, פלטי לא מהסס להצהיר שמעבר לצמיחה, סרגון הציבה לעצמה יעד של השגת נתחי שוק על חשבון המתחרות. "המיצוב של סרגון הוא כזה שאנחנו נחשבים לחברה המתמחה מספר אחת בתחום ה-Backhaul", הוא אומר. "יש חברות מתמחות, specialist, וישנן החברות הגדולות שנותנות פתרון כולל לרשת, והן חברות כלליות, generalist. אנחנו נותנים פתרון מלא לחלק קטן מהרשת, והיתרון הוא המיקוד שלנו, להבדיל ממי שעושה הכול. זה כמו שהולכים לרופא משפחה, אבל ברגע שיש לחולה בעיה ספציפית הוא יפנה לרופא מומחה. אנחנו המומחים".

מניית סרגון איבדה 35.4 אחוז מאז רכישת נרה
 מניית סרגון איבדה 35.4 אחוז מאז רכישת נרה