"כבר לא בטוח שהמדינה תגבה את חברת החשמל"

"כספי הפנסיה של כולנו נמצאים באג"ח של חברת החשמל, וחשוב לנו ליידע את לקוחותינו שאנחנו רואים סיכון יותר גבוה" ■ לחברת החשמל מצבת חובות ענקית של לא פחות מ-63 מיליארד שקל, מתוכן למעלה מ-30 מיליארד שקל באג"ח

ערב הנפקת אג"ח בחו"ל, בהיקף של חצי מיליארד דולר, מגיעה התשואה על חלק מהסדרות הנסחרות של חברת החשמל (חח"י) למעל 5%. ולמרות שחברות הדירוג המקומיות ממשיכות להעניק להתחייבויות החברה דירוג אשראי גבוה ("Aa3" במידרוג, "AA מינוס" ב-S&P מעלות), חלק מהגופים המוסדיים כבר מתמחרים סיכון גבוה יותר בהשקעה זו.

"במסגרת מדיניות צמצום סיכונים, אנו מוצאים לנכון לנקוט זהירות בנוגע להחזקה זו - בצעד חריג מבחינתנו", כך מזהירה חברת שקל אג'יו מקבוצת הפניקס את המוסדיים, במסגרת נייר עמדה שפרסמה לגבי השקעה בחח"י.

"כספי הפנסיה של כולנו נמצאים שם וחשוב לנו ליידע את הלקוחות שלנו כי אנחנו רואים סיכון יותר גבוה", כך מסביר ל"גלובס" ד"ר גדעון בן-נון, מנכ"ל שקל אג'יו ניהול ביטוח ופיננסים, שחתום על המסמך ביחד עם טל שפילמן, האחראי על תחום השקעות בשקל אג'יו.

חברת החשמל, הנמצאת בבעלות המדינה, נסחרת בבורסה באמצעות 11 סדרות אג"ח שמרביתן נסחרות במסגרת "רצף מוסדיים". לחח"י מצבת חובות ענקית של לא פחות מ-63 מיליארד שקל, מתוכן למעלה מ-30 מיליארד שקל באג"ח.

שקל אג'יו היא בעלת רישיון לניהול תיקים ובנוסף היא מפקחת על תיקי השקעות פרטיים או נוסטרו של חברות. באופן חריג ותקדימי החליטו בן-נון ושפילמן להזהיר את המוסדיים ברמת נייר הערך הבודד, ולא ברמה של השקעה ענפית. "חח"י זאת החזקה מהותית יחסית בתיקי השקעות בשוק וחלק מהמוסדיים הגיעו בה להחזקה של 10% ויותר מתיק ההשקעות. החלטנו שהגיע הזמן להרים דגל אדום כי הסיכון בנייר מצדיק זאת. יש כאן אשליה מבחינת רמת הסיכון", אומר ד"ר בן-נון.

"המדינה מתנהגת כמו כל בעל הון"

בן-נון ושפילמן מבקשים "להאיר את עיני המוסדיים", כדבריהם, בכל הנוגע למספר נקודות: "לחח"י חוב של 4 מיליארד שקל שאמור להיפרע עד סוף השנה; מצב היחסים עם מצרים והחבלות באספקת הגז מחייבת רכישת דלקים יקרים יותר, מה שעשוי לגרום לעלייה בדרישות ההון החוזר, וללחץ על מצב הנזילות העדין שבו נמצאת חח"י היום; לממשלה יש אינטרס להביא לפיצול חח"י לשלוש חברות אזוריות".

זאת ועוד, לטענתם, לאור דפוס ההתנהגות של המדינה בפרשת אגרקסקו, שהניחה ליצואנית התוצרת החקלאית לקרוס אשתקד תוך שהיא מותירה חוב של 150 מיליון שקל למוסדיים, "לא ניתן לדעת בוודאות שהמדינה תגבה את חח"י בהחזר החובות שלה. ללא תמיכת המדינה, הנזילות היא חוליה חלשה, בהתבסס על הפער המימוני המיידי ותזרים מזומנים תפעולי חופשי שלילי".

לדברי בן-נון, בעקבות ההתרעה לגבי מצבה של חח"י, שנכתבה לפני כחודשיים, פעלו המוסדיים אליהם היא נשלחה בדרכים שונות - חלקם צמצמו את החשיפה לאג"ח החברה וחלק נשארו עם אותה רמת החזקה. יש לציין כי גם שתי חברות הדירוג - מידרוג ו-S&P מעלות - הפחיתו מעט את דירוג האג"ח אשתקד, אך זה נותר כאמור גבוה, כשהסיבה העיקרית לכך היא הנחת הבסיס, שרווחת גם בקרב רוב המוסדיים, לפיה המדינה תעמוד מאחורי התחייבויות החברה בכל מצב.

בן-נון, בעל ותק של כ-20 שנה בשוק ההון, זהיר יותר, כאמור, בעניין זה: "התנהלות הממשלה ומשרד האוצר בפרשת אגרקסקו מהווה איתות לשוק שהמדינה לא תיקח אחריות בצורה עיוורת ולא תשמש תמיד כמפלט אחרון עבור חברות בבעלותה, אלא מתנהגת כמו כל בעל הון שעושה 'תספורת' - וזאת נורת האזהרה הגדולה ביותר".

מנכ"ל שקל אג'יו גם מעריך שתמחור הסיכון של ההשקעה באג"ח חח"י יעלה בישראל לאחר שמחירי הגיוס שלה בעולם יהיו יותר גבוהים, "אז גם המשקיע הישראלי יסתכל על חח"י בפריזמה המתאימה".

"צורך נואש להעלות מחירים"

לחח"י צרכי מזומנים ענקיים והיא לא מפסיקה לגייס חוב: ב-2011 גייסה כ-4 מיליארד שקל בשוק ההון המקומי, והיא צריכה לגייס סכום גבוה יותר ב-2012. השנה בלבד צריכה החברה להחזיר תשלומי קרן של 3.7 מיליארד שקל.

הפער התזרימי של החברה גדל משמעותית בשנה האחרונה בעקבות שרשרת פיגועי הטרור בסיני שגרמו להפסקת אספקת הגז המצרי ע"י חברת EMG של יוסי מימן. הללו אילצו אותה להשתמש בדלקים יקרים במקום הגז הזול לצורך ייצור החשמל.

להערכת חח"י, השנה תסתכם עלות צריכת הדלקים שלה על כ-20 מיליארד שקל, לעומת כ-14 מיליארד שקל ב-2011. "חידוש הגז ממצרים בספק גדול", מציין בן-נון. "לכן לחח"י יש צורך די נואש להעלות מחירים". במהלך 2011 תעריפי החשמל עלו פעמיים, ב-15% במצטבר, ואתמול הודיעה רשות החשמל על העלאה נוספת של 6.6% ב-2012 (מתוך העלאה צפויה של 13.4% בשלוש השנים הקרובות). חברת החשמל נדרשת על ידי הרשות לנקוט הליכי התייעלות משמעותיים כתנאי לקבלת הסיוע, וכן לצאת בהנפקה ציבורית בפעם הראשונה.

- מה לגבי תוכניות ההפרטה של חח"י?

"גם אם תהיה הפרטה, החברה עדיין תישאר במצוקה. המדינה משאירה אותה במצב של קושי על אש קטנה, וזה איתות על כוונתה להפריט אותה בשנים הקרובות. חח"י תעלה מחירים, אבל יש קושי לעשות זאת. החברה לא מסתירה את בעיות הנזילות שלה והדירקטוריון כבר הצהיר שהיא לא תוכל גם להשקיע בשוטף וגם בפיתוח תשתיות".

חח"י עוסקת בייצור חשמל, הולכתו, וחלוקתו לכ-2.5 מיליון לקוחות. החברה מעסיקה כ-13 אלף עובדים בשכר ממוצע הגבוה פי 3 מהשכר הממוצע במשק. ה"חשמל בחינם" המוכר לו זכאים עובדי החברה הוא רק סימפטום לחגיגה גדולה הרבה יותר של חוסר יעילות, ותנאי העסקה ופנסיה חלומיים.

סיבות לדאגה למשקיעים באג"ח חח"י (לפי שקל אג'יו)

- לחברה חוב של 4 מיליארד שקל שאמור להיפרע עד סוף 2012

- היחסים עם מצרים והחבלות באספקת הגז מחייבים אותה לרכוש דלקים יקרים יותר

- לממשלה אינטרס להביא לפיצול החברה לשלוש חברות אזוריות

- לאור דפוס התנהגות הממשלה והאוצר בפרשת אגרקסקו, לא ניתן לדעת בוודאות שהם יגבו את החברה