ספין רודף ספין בדלק נדל"ן: הקפאת הליכים או הסדר חוב?

בעוד יומיים עשויה החברה לפנות לביהמ"ש להגנה מפני נושיה, לאחר שטרם הושגה הסכמה על הסדר חוב ■ סה"כ חובות האג"ח של דלק נדל"ן כ-2.1 מיליארד שקל

ספין רודף ספין בסאגה העגומה של חברת דלק נדל"ן. המו"מ בין נציגיו של הבעלים, יצחק תשובה, למחזיקי האג"ח, התפוצץ בערב חמישי, אך חודש הבוקר. בעוד מחזיקי האג"ח מתקוטטים בינם לבין עצמם, ומול נציגיו של בעל השליטה, תשובה עצמו מפגין קור רוח, ושוהה בארה"ב זה למעלה משבוע. אם לא יושג הסדר חוב עד יום שלישי (מחרתיים), החברה צפויה לפנות לביהמ"ש בבקשה להקפאת הליכים.

סה"כ חובות האג"ח של דלק נדל"ן כ-2.1 מיליארד שקל. האג"ח נסחרות בתשואת זבל של 50% עד 1,420%. בספטמבר האחרון הסכימו מחזיקי האג"ח של חברת הנדל"ן הכושלת לדחות תשלומים בהיקף של כ-300 מיליון שקל, כדי לאפשר לתשובה להשיג הסדר חוב כולל עד 31 בינואר. למועד זה נותרו יומיים, והסכמות בינתיים אין, למעט מתווה המוסכם על סדרות ד' ו-ה' (היקף חוב של 1.5 מיליארד שקל בסה"כ).

שתי הסדרות הללו (אך לא סדרה כ"ה ע"ס חצי מיליארד שקל) מסכימות לכך שהחוב הכולל למחזיקי האג"ח, בהיקף של 2.1 מיליארד שקל, יימחק, כנגד הנפקה של 46% ממניות החברה ושתי סדרות אג"ח חדשות ל-16 שנה בהיקף של כ-1.4 מיליארד שקל. נוסף לכך יזרים בעל השליטה, תשובה, כ-250 מיליון שקל לחברה על פני חמש שנים, ירכוש ממחזיקי האג"ח מניות בסכום דומה, ויעניק ביטחונות בהיקף של כ-400 מיליון שקל למשך תקופת האג"ח החדשות.

בדלק נדל"ן לא הגיבו עד כה להצעת המחזיקים, אך חילוקי הדעות מתמקדים ככל הידוע בשלוש סוגיות עיקריות: הצמדת תרומתו של תשובה למדד (אשר לה מסרב בעל השליטה), גובה היקף המזומן שיזרים באופן מיידי (מחזיקי האג"ח דורשים 80 מיליון שקל) וגובה הריבית על האג"ח שיונפקו. תשובה קיבל את ה"גרייס" בתשלום החוב תמורת ערבות בגובה של 63 מיליון שקל, שאותה ייאלץ לשלם בשלבים אם לא ייחתם הסדר החוב.

הנושים הבלתי מובטחים נפגשו ביום חמישי עם מנכ"ל דלק נדל"ן ערן מיטל, נציג בעל השליטה עידן וולס ורו"ח משה לאון, שמונה מטעם תשובה לנהל את המו"מ. זמן קצר לאחר תחילת הפגישה הבינו נציגי מחזיקי האג"ח שתשובה מסרב להיענות למתווה שהוגש, והמו"מ פוצץ.

במקרה של הקפאת הליכים, מחזיקי האג"ח עשויים להיוותר בחוסר כל, אך תדמיתו של תשובה תיפגע קשות. קבוצת דלק, שתשובה מחזיק בכ-64% ממניותיה, היא אחת מצרכניות האשראי החוץ-בנקאי הגדולות במשק, ותשובה עלול להיענש קשות במקרה של חדלות פירעון.

המחלוקות בין מחזיקי האגח לדלק נדלן
 המחלוקות בין מחזיקי האגח לדלק נדלן