ממן של משפחת לבנת וכת"ש: שוב הלוואה מחברות הביטוח

‎‎ממן מסופי מטען וניטול לוותה 75 מיליון שקל מקבוצת הראל, זמן קצר שקיבלה הלוואה של 100 מיליון שקל מקבוצת מנורה מבטחים ■ ‏על-פי ההערכות, ההלוואות נלקחו מתוך כוונה לגוון את מקורות המימון מעבר למערכת הבנקאית

‎‎חברת ממן מסופי מטען וניטול ממשיכה לעבות את מבנה ההון שלה באמצעות הלוואות פרטיות מצד גופים מוסדיים. החברה דיווחה היום, כי לוותה 75 מיליון שקל מקבוצת הראל. הלוואה פרטית ולא סחירה זו מתווספת להלוואה בהיקף 100 מיליון שקל שממן, שבשליטת קבוצת תעבורה (בבעלות משותפת של כלל תעשיות ומשפחת לבנת), לוותה בשלהי 2011 מקבוצת מנורה מבטחים.

על-פי ההערכות בשוק, שתי ההלוואות האמורות נלקחו מתוך כוונת החברה לגוון את מקורות המימון שלה מעבר למערכת הבנקאית (שם היא חלק מקבוצת לווים מהגדולות במשק), ולא במסגרת הנפקת אג"ח בבורסה (כדי לא לספק בטחונות מחמירים, כנדרש מרגולציית חודק). המימון האמור, בהיקף כולל של 175 מיליון שקל, ישמש את ממן למיחזור חוב והתרחבות עסקית.

ההלוואות הפרטיות והלא סחירות שמנורה והראל העמידו לממן, מהוות חלק מתופעה המאפיינת את פעילות ההשקעות של קבוצות הביטוח הגדולות זה זמן. גורם מוסדי אמר היום בהקשר זה, כי "יש עוד הרבה עסקאות מהסוג הזה הנמצאות על הפרק בימים אלה, בין אם באשראי ישיר ופרטני על-ידי המוסדיים הגדולים ובין אם כחלק מקונסורציום".

ההלוואה שהעמידה הראל לממן הינה בריבית שנתית של 3.48% צמוד למדד, ששיקפה מרווח של 2.5% בעת הסיכום על תנאי ההלוואה. במסגרת ההלוואה ממן סיפקה להראל התחייבות מסוג שיעבוד שלילי (כלומר, ממן לא תוכל לשעבד או לתת ערבויות מנכסיה לצדדים שלישיים ללא אישור הראל). בנוסף, ממן התחייבה למגבלה, ולפיה הדיבידנד שיחולק ב-2012 בגין רווחי העבר (כולל בגין 2011) לא יעלה על 30 מיליון שקל. ממן התחייבה גם לעמוד בשורה של אמות מידה פיננסיות. נזכיר כי ההלוואה שהעמידה מנורה לממן בדצמבר האחרון, נעשתה בריבית קבועה של 6.2% לשנה.

חברת הדירוג ‏S&P‏ מעלות פרסמה באחרונה עדכון לדירוג החוב לממן, ובמסגרתו זה נותר ברמה של ‏ilA‏ פלוס, עם תחזית דירוג יציבה. בין נקודות החוזק של החברה צוינו רמת המינוף הנמוכה יחסית, וכן מעמדה כמונופול בענף מסופי המטען האווירי. מנגד, מעלות ציינה מספר חולשות יחסיות: רגישות לשינויים מקרו-כלכליים, כשברקע צפויה האטה; חשיפה לסיכון עסקי, כשהזיכיון להפעלת מסוף המטענים האווירי יסתיים ב-2014; והגדלת חשיפה לענפי הלוגיסטיקה ושירותי התעופה, המאופיינים ברמת סיכון גבוהה מענף מסופי המטען האווירי.

ממן, המפעילה את מסוף המטענים בנתב"ג ונותנת שירותי קרקע ולוגיסטיקה בשדות תעופה, נמצאת כאמור בשליטת תעבורה (68%). אל על מחזיקה 11% ממניות החברה, הנסחרת בבורסה לפי שווי של כ-246 מיליון שקל. ‏‎‎‏