ההכרעה מחר: תשובה מציע שעבוד שני על 8% ממניות דלק

דלק נדל"ן בדרך להקפאת הליכים או להסדר חוב? עדיין לא הושגה הסכמה בין החברה לבין בעלי האג"ח ■ נקודות המחלוקת: גובה הריבית, והיקף ההזרמה של תשובה ■ הסכים להזרמת 40 מ' ש' בתשלום מיידי

אם לא יקרה נס של הרגע האחרון, צפויה דלק נדל"ן של יצחק תשובה, מצרכני האשראי המוסדי הגדולים בישראל, לפנות מחר לביהמ"ש בבקשה להקפאת הליכים. המו"מ עם מחזיקי האג"ח, להם חייבת החברה 2.1 מיליארד שקל, לא צלח נכון לכתיבת שורות אלה, כשמחר (ג') הוא ה"דד ליין" להשגת הסדר חוב בחברה. את המו"מ מטעם דלק נדל"ן, מוביל המנכ"ל ערן מיטל.

דלק נדל"ן תפנה לביהמ"ש גם במקרה שתתרחש הלילה תפנית דרמטית ותושג הסכמה על מתווה להסדר חוב, וזאת לצורך כינוס אסיפות מחזיקי אג"ח לאישור המתווה. גורמים המקורבים לחברה הצביעו היום על המחלוקות בין שלוש סדרות האג"ח השונות שהנפיקה, כמה שמונע את ההתקדמות בהשגת ההסדר, ויותיר את המחזיקים עם פחות מ-10% מהחוב במקרה של פנייה להקפאת הליכים. זאת, בשעה שעל השולחן מונחת כיום הצעה של בעל השליטה תשובה, אשר היקף התמורה המובטחת בה למחזיקי האג"ח מגיע למאות מיליוני שקלים.

בימים האחרונים התנהלו מגעים קדחתניים בין הנהלת החברה ונציגיו של תשובה (שבעצמו שוהה כבר יותר משבוע בארה"ב) על מתווה שהציעו מחזיקי סדרות ד' ו-ה', אשר חלק ניכר ממנו מקובל על בעל השליטה. על פי מתווה זה, יקבלו מחזיקי האג"ח 46% ממניות החברה ויונפקו להם שתי סדרות אג"ח חדשות לתקופה של 16 שנה בהיקף של כ-1.4 מיליארד שקל.

תשובה עצמו יזרים לדלק נדל"ן, במידה שיושג הסדר חוב, סכום של 250 מיליון שקל על פני חמש שנים (50 מיליון שקל כל שנה), וירכוש לאחר מכן מניות שיהיו בידי מחזיקי האג"ח תמורת כ-200 מיליון שקל נוספים. בנוסף, מוכן תשובה ככל הידוע להעמיד ביטחונות לתשלום האג"ח החדשות בהיקף של כ-400 מיליון שקל (שיעבוד שני, אחרי הבנקים, על 8% ממניות קבוצת דלק); כן הוא יוותר על חובות וערבויות של דלק נדל"ן כלפיו בגובה של כ-120 מיליון שקל, ויזרים מיידית עד 40 מיליון שקל לידי מחזיקי האג"ח.

נקודות המחלוקת העיקריות בין הצדדים נותרו גובה הריבית על האג"ח החדשות, היקף המזומן שיזרים תשובה מיידית (מחזיקי האג"ח דורשים 80 מיליון שקל) ודרישת בעלי האג"ח שהזרמות ההון והערבויות לחברה יהיו צמודות למדד במשך 16 שנה.

בלי הסדר - החברה לא תשרוד

דלק נדל"ן נקלעה למשבר בעקבות השקעות ענק ממונפות, בעיקר בבריטניה, והיא אינה יכולה לעמוד בהחזר חובותיה בזמן כבר זמן רב. בספטמבר האחרון הסכימו מחזיקי האג"ח של החברה לדחות קבלת תשלומים של כ-300 מיליון שקל, כדי לנסות להגיע להסדר חוב כולל עד ה-31 בינואר (מחר, כאמור). ללא הסדר חוב אין לדלק נדל"ן יכולת לשרוד.

נזכיר שעד מאי 2009 הייתה חברת הנדל"ן חלק מקבוצת דלק, אז חולקו מניותיה כדיבידנד בעין לבעלי מניות הקבוצה, ותשובה בראשם. את הרבעון השלישי של 2011 סיימה החברה עם חובות ענק של כ-15 מיליארד שקל (במאזן המאוחד), והערת "עסק חי" על רקע גירעון של 2.2 מיליארד שקל בהון העצמי.

מניית דלק נדל"ן נסחרת במחיר המשקף לחברה שווי של כ-100 מיליון שקל בלבד, לעומת 4.6 מיליארד שקל במארס 2007. האג"ח נסחרות בתשואת זבל של 50% עד 1,500%.

מה מציע תשובה למחזיקי האגח של דלק נדלן
 מה מציע תשובה למחזיקי האגח של דלק נדלן