מחדל הכנרת: מנהל אגף הדיג חיים אנג'וני יודח מתפקידו

השרה נוקד והמנכ"ל ישי רוצים להדיח את חושף השחיתות ד"ר אורן סונין, והמבקר מתחייב להגן עליו ■ הוירוס המחסל את דגי המושט, לדברי ישי, הוא מסוג RNA ולא ידוע אם הוא מסוכן לאדם

‎‎מנהל אגף הדיג, חיים אנג'וני, יודח מתפקידו - כך הודיעו היום (ב') שרת החקלאות, אורית נוקד, ומנכ"ל משרד החקלאות, יוסי ישי, בדיון שנערך בוועדת ביקורת המדינה של הכנסת על המחדלים באגף הדיג‏‎. ובניהול ממשק הדיג בישראל, וביחוד בכנרת.‎‏ הדיון נערך לאור דוח חמור של מבקר המדינה, שאימת את תחקיר "גלובס" על המתרחש בכנרת. בדו"ח המבקר יוחסה אחריות אישית למצב הדגה לראש האגף אנג'וני.

מסתבר כי יש בכוונת השרה והמנכ"ל להעביר מתפקידו גם את מנהל תחום הדיג, ד"ר אורן סונין. לאחרונה התברר, כי על סמך הנתונים שמסר סונין למשרד המבקר, יצא הדו"ח החמור על אגף הדיג. מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס הוציא לסונין ב-2 בינואר צו הגנה זמני להגנת חושף שחיתות, לאור העובדה שמצרים את צעדיו ומתנכלים לו במשרד, ובעיקר ראש האגף אנג'וני והמנכ"ל ישי. נציגי משרד המבקר בדיון, מ"מ המנכ"ל בועז ענר ושמעון עמר, לא הגיבו בדיון לדבריו של ישי על הכוונה לפגוע בסונין, אולם מאוחר יותר הודיע משרד המבקר, כי יגן על זכויותיו של סונין.

מנחם לב, הדייג מהכנרת מקיבוץ עין גב, וכן פרופ' משה גופן, הדגישו גם את הסכנה האקולוגית למי הכנרת, משום שהיעדר מחקרים שיטתיים ואי טיפול בבעיית הקורמורנים הטורפים דגים, קיימת סכנה לשינוי מאזן הדגה הטבעי באגם.

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ רוני בר און, הורה לדווח לו על הטיפול בניגוד הענינים שהתגלה בנושא גירוש הקורמורנים הטורפים מאגן הכנרת. זאת, משום שהתקציב מופנה בעיקר לגירוש הקורמורנים מבריכות הדגים של הקיבוצים, והציפורים מסתערות על הכנרת ומדללות בעיקר את דגי האמנון (מושט).

במהלך הישיבה אמר המנכ"ל ישי, כי התגלה הגורם לתמותת דגים חריגה בכנרת עליה דווח ב"גלובס". לדבריו, רק בימים האחרונים, אחרי סדרת בדיקות במעבדות המתקדמות בעולם, נודע כי מדובר בוירוס מסוג RNA, למרות שמדענים סברו כי מדובר בוירוס מסוג VNN. ישי אמר, כי לא ידוע האם הוירוס מסוכן לבני אדם, ולדבריו בימים אלה עובדים במעבדות השירותים הווטרינריים על יצירת תרכיב למיגור הוירוס.