3 דרכים להביט על הכסף של תשובה

האינטרסים התהפכו: הנושים יודעים שאם הוא לא יישאר בחברה, אין סיכוי שיראו כסף בחזרה

אחרי שורת ספינים, איומים בהקפאת הליכים ובפירוק, עשרות מכתבים של עורכי דין ודיונים לתוך הלילה, גובשו השבוע, בדקה ה-90, העקרונות להסדר החוב בדלק נדלן . מדובר בהסדר מורכב שמותיר הרבה סימני שאלה בעיקר בכל הנוגע לגובה ה"תספורת".

יצחק תשובה / צלם: תמר מצפי
 יצחק תשובה / צלם: תמר מצפי

עיקר תשומת הלב מופנית, באופן טבעי, לשאלת הכסף שיזרים בעל השליטה, יצחק תשובה, לחברה. האם חצי מיליארד שקל הם סכום ראוי כשמדובר בחוב שהיקפו גדול מ-2 מיליארד שקל, בייחוד לאור העובדה שהסכום יוזרם לאורך שנים ארוכות? הנה כמה דרכים להסתכל על הזרמת הכסף המתוכננת של תשובה:

1. תשובה שילם על כך שהתכחש למציאות. דלק נדל"ן היא חדלת פירעון לפחות שנה וחצי. במקום להכיר במציאות וללכת להסדר חוב, במקום להכיר בעובדה שמדובר בכישלון עסקי, תשובה עשה הכל כדי לא להגיע להסדר, וכדי שלא ייתפס בציבור כמי שהשתמט מחובות. את המחיר על ההתמהמהות הזו שילמו מחזיקי האג"ח, שנותרו עם חברה שבה מעט נכסים לעומת המצב בה לפני שנה וחצי.

תשובה הרשה לעצמו לנקוט טקטיקת משא ומתן מניפולטיבית: לטעון שהכל בסדר ואין בעיות, למשוך זמן, להתיש, לגרור רגליים, לשלוף מתחת לאדמה קרן מסתורית שתקנה את החברה ואז תיסוג .

הוא הכין את הקרקע להסדר ושחק את מחזיקי האג"ח לאט לאט. את התוצאה ראינו אתמול.

2. בסוף תשובה שילם (גם לעורכי הדין). תשובה שילם יותר ממה שהציע בהתחלה וכנראה פחות ממה שהיה נותן אם מולו היו עומדים מנהלי מו"מ נוקשים יותר. כל עורכי הדין הלוחמניים ששלחו מכתבי איום, שהתנסחו בלשון מיליטנטית, ושהסבירו כי הם באמת נלחמים עבור מחזיקי האג"ח, שהם לא המוסדיים עם ניגודי העניינים - נעלמו.

ברגע האמת הם חתמו על הסדר אותו היו דוחים בבוז אם מנהלי הגופים המוסדיים היו מביאים אותו. אבל אל תדאגו להם, את שכר הטרחה עבור השעות הארוכות שהקדישו לגיבוש ההסדר, הם יקבלו.

3. תשובה שילם פחות מלבייב ושטינמץ. בני שטינמץ הזרים באופן מיידי 100 מיליון דולר (כ-350 מיליון שקל) לסקורפיו נדל"ן במסגרת הסדר החוב בה, ולבייב התחייב להזרים 750 מיליון שקל לאפריקה ישראל (300 מיליון שקל באופן מיידי והיתר לאורך 4 שנים). תשובה יזרים 500 מיליון שקל לאורך 10 שנים.

פריסת התשלומים הזו היא משמעותית ונותנת לתשובה מרווח נשימה. יש הבדל משמעותי בין מצבו של תשובה בדלק נדל"ן לבין מצבם של אנשי עסקים אחרים כמו אילן בן דב, עידן עופר, יוסי מימן או לב לבייב.

אצלו האיום הסטנדרטי של המוסדיים - אם לא תציג הסדר לשביעות רצוננו , ניקח לך את החברה - לא תופס. לתשובה אין שום בעיה לוותר על השליטה או אפילו על כל מניות דלק נדל"ן. הוא יכול לתת את המפתחות לנושים ושהם ישברו את הראש בעצמם.

אבל במקרה של דלק נדל"ן האינטרסים התהפכו. מחזיקי האג"ח, הנושים, הם אלה שרוצים כי תשובה יישאר בעל עניין בדלק נדל"ן, ושיכיר במחויבות ארוכת טווח שלו כלפיה. אחרת, הם יודעים היטב, אין סיכוי שיראו את הכסף בחזרה.