פוצץ המו"מ למכירת כלל תעשיות: "דנקנר לא מוריד שקל"

המו"מ בין הצדדים הופסק בשבוע שעבר לאחר שבויולה ניסו לעגן סעיפים המגיעים על הקבוצה מירידת ערך עתידית בשווי החברות הבנות של כלל ■ מקורב לנושא: נוחי דנקנר לא מוכן לרדת במחיר

פיצוץ שני בין קבוצת אי.די.בי אשר בשליטתו של נוחי דנקנר לגורם שלישי, בניסיון למכור את החברה הבת כלל תעשיות . לאחר שבחודש החולף הפסיקה הקבוצה את המו"מ בינה לבין משפחת לבנת, מודיעה היום (א') אי.די.בי על הפסקת המגעים למכירת כלל מול קבוצת ויולה.

עוד מסרה הקבוצה כי מתקיים מו"מ מתקדם בינה לבין משפחת לבנת לרכישת השליטה במשאב, חברה בת של כת"ש.

"בשל מחלוקות בקשר לתנאי העסקה החליטו החברה וקבוצת ויולה להפסיק המגעים ביניהן בקשר לעסקה למכירת השליטה בכת"ש", נכתב בהודעת אי.די.בי לבורסה, באשר למכירת כלל תעשיות לויולה.

גורם המקורב לנושא אמר ל"גלובס" כי הסיבה העיקרית להפסקת המו"מ היא המחיר, וכי דנקנר לא מוכן לרדת במחיר: "הוא לא מוכן להוריד אפילו שקל. דנקנר מאמין שכלל תעשיות שווה מעל 4 מיליארד שקל ולכן הוא לא מוכן לרדת במחיר".

ביום ה' האחרון, נזכיר, הוקפא המו"מ בין אי.די.בי לויולה לאחר שהצדדים לא הצליחו להגיע להסכמות בנושא מנגנוני התאמת שווי החברות הבנות של כלל תעשיות (כת"ש) בעתיד.

על פי תנאי המו"מ שהחל לפני כחודש (לאחר שהופסק מו"מ קודם למכירת כת"ש למשפחת לבנת), אמורה הייתה ויולה לרכוש 40% ממניות כת"ש תמורת 1.52 מיליארד שקל, כאשר במהלך המגעים ביקשה הרוכשת הנחה של 10%, וכן הלוואת מוכר בגובה כ-700 מיליון שקל שתעמיד לה אי.די.בי - כפי שנחשף ב"גלובס".

כת"ש מחזיקה במונופול המלט נשר (75%), בחברת השינוע תעבורה (50%) ובשליטה בשורה ארוכה של חברות, בהן מפעלי נייר חדרה, רשת הבגדים גולף, וחברת כלל ביוטכנולוגיה.

במסגרת המגעים, הגיעו ויולה ואי.די.בי להסכמות ברוב הנושאים הקריטיים, כולל השווי לפיו יימכרו מניות השליטה ואופן התשלום, אלא שפערים בסעיפים טכניים הקשורים להתאמות שוויים בחברות הבנות של כלל תעשיות, שאמורים היו להגן על ויולה במקרה של ירידת ערך עתידית בהן, הביאו כאמור להפסקת המגעים בין הצדדים ולבסוף לביטולם.

"עסקת מכירת כלל תעשיות לקרן ההשקעות ויולה שנראה כי התפוצצה מביאה לגל ביקורת על המכניזם הבעייתי של קבוצת אי.די.בי, אשר פעם אחר פעם מייצרת חדשות והודעות אודות עסקאות חצי אפויות שלאחר המולה מרובה מתפוגגות כלא היו", אמר יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון.

"קבוצת אי.די.בי היא קבוצת ענק במונחים ישראליים כאשר יש לה חברות-בנות רבות, נוכח צרכי הנזילות וההתאמות האסטרטגיות אותן היא נדרשת לבצע היא פעילה באופן חריג לקבוצות מקבילות בזירת המיזוגים והרכישות. מרגע שאחת מעסקאות מיזוג ורכישה מגיע לשלב בו נראה כי סיכוייה להבשיל גבוהים מחויבת הקבוצה לעדכן את משקיעה שכן אחרת מידע מסוג זה עלול לדלוף לשווקים בצורה של מידע פנים ולפגוע בחלק הארי של ציבור המשקיעים".