הממשלה אישרה הקמת רכבת לאילת; כמה תיארך הנסיעה?

ראש הממשלה: "זאת החלטה אסטרטגית, בעשור הקרוב יעלו מעצמות חדשות ומדינת ישראל חייבת לייצר אינטרסים חיוניים מבחינה לאומית. בכוחנו לייצר נתיב תעבורה אלטרנטיבי, עוקף תעלת סואץ – זו תעודת ביטוח"

הממשלה אישרה הבוקר (א') פה אחד, הקמת קו רכבת בין תל אביב לאילת. הרכבת מיועדת להסעת נוסעים והובלת מטענים בקו שאורכו 350 קילומטר וצפויה לקצר את משך הנסיעה לשעתיים בלבד. המיזם צפוי להתחיל לפעול 5 שנים מרגע תחילת הקמתו.

על פי ההחלטה, צוות בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה יבחן שלוש חלופות לדרכי מימון הפרויקט: באמצעות הסכם בין ממשלתי בין ישראל לממשלה אחרת, עימה קיימים אינטרסים כלכליים ואסטרטגיים, הקמת המיזם בשיתוף הסקטור הפרטי או באמצעות מימון מתקציב המדינה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר במהלך הדיון: "הפרויקט הזה יוצא לדרך, זאת החלטה אסטרטגית, בעשור הקרוב יעלו מעצמות חדשות ומדינת ישראל חייבת לייצר אינטרסים חיוניים מבחינה לאומית. בכוחנו לייצר נתיב תעבורה אלטרנטיבי, עוקף תעלת סואץ - זו תעודת ביטוח. ישראל חייבת להפוך לדרך מעבר יבשתי ולייצר אינטרסים מעצמתיים. קו תל אביב אילת, שייקצר את הנסיעה לשעתיים ישנה את פני המדינה. כבר 63 שנה מדברים על חיבור הפריפריה למרכז, אך דבר לא השתנה. קו הרכבת ומקורות הגז הנמצאים בישראל יכולים לקשור אינטרסים חזקים בתחום הכלכלי, האנרגטי והתעשייתי".

על הפרק נמצאות כאמור שלוש חלופות, האופציה הסינית, הקמת הפרויקט על ידי זכיין פרטי או מתקציב המדינה. האופציה של הקמת הפרויקט מתקציב המדינה עשויה לעורר הסתייגות של האוצר שמתקשה למצוא מקורות מימון לפרויקט. לפי הערכות ראשוניות, עלותו הבסיסית של הפרויקט מגיעה ל-7 מיליארד שקל (הנחת המסילה בלבד) ועשויה להגיע עד 30 מיליארד שקל כולל הציוד הנייד, הכפלת המסילות הקיימות, חשמול והתקנת המערכות הנלוות.

האופציה של זכיין פרטי מדברת על מתכונת ‏BOT‏ בדומה לזו שהונהגה בכביש 6. ואולם גם כאן צפוי חוסר הכדאיות הכלכלית להשפיע לרעה. האופציה הסינית מבוססת על חתימת הסכם בין ממשלות (‏Government to Government‏) ומסירת עבודות ההקמה לידי חברה ממשלתית סינית. במשרד התחבורה סבורים כי הסכם כזה מייתר את הצורך בפרסום. יצוין כי נתניהו דרש לאחרונה לקצר את משך הנסיעה ברכבת העתידית משעתיים וחצי לשעתיים והסביר כי מדובר בפרויקט בעל חשיבות אסטרטגית רבה למדינת ישראל. ‏

אורך הקו לאילת יגיע ל-240 קילומטר מדימונה והוא יכלול מנהרה ארוכה מאזור ממשית לכיוון הערבה ומשם לאילת.