רשות המסים תדרוש מטבע: שלמו כ-200 מיליון שקל

לאחר שבתחילת חודש ינואר פנתה הרשות בדרישה לתשלום של 2.7 מיליארד שקל מענקית התרופות, היא צפויה להוציא צו חדש הנוגע לשנת 2005 ■ מטבע לא נמסרה תגובה

לאחר שבתחילת חודש ינואר פנתה רשות המסים בדרישה מטבע לשלם כ-2.7 מיליארד שקל בעקבות הוראה שומה, צפויה הרשות לדרוש מהחברה בשבועות הקרובים לשלם עוד כ-200 מיליון שקל במסגרת צו חדש - הנוגע לשנת 2005. מטבע לא נמסרה תגובה בנושא.

זאת, לאחר שבתחילת חודש ינואר פנתה ה‎‎רשות בדרישה חסרת תקדים מענקית התרופות הישראלית, כאשר פקיד שומה ירושלים, אבי בכר, הוציא לחברה שומת מס עם דרישה לתשלום בסך 2.7 מיליארד שקל. זאת, בעקבות מחלוקת על זכאותה של טבע לפטור ממס מכוח חוק עידוד השקעות הון.

‏ל"גלובס" נודע כי הרקע לדרישה מחודש ינואר היא עסקת הענק לרכישת חברת איווקס (‏IVAX‏) על-ידי טבע בשנת 2005. טבע רכשה אז את החברה המתחרה בתמורה לכ-7.4 מיליארד דולר, במה שנחשבה לעסקה הגדולה ביותר שביצעה אי-פעם חברה ישראלית וגם העסקה הגדולה ביותר שנערכה אי-פעם בחברת תרופות גנריות. בעקבות העסקה הפכה טבע לחברת התרופות הגנריות הגדולה בעולם.

‏מטבע נמסר אז בתגובה לדרישה הראשונה של הרשות, כי "טענת מס הכנסה מתבססת על רעיון מופרך שרכישת חברות על-ידי טבע דומה לתשלום דיבידנד לבעלי מניות החייב במס. לדעת טבע, ועל-פי ניתוח טובי מומחי המס, זוהי פרשנות שגויה של החוק. על-פי חוות-הדעת שבידינו, אין שום צורך להפריש בגין השומה. טבע היא דוגמה ומופת ליישום החוק לעידוד השקעות הון והטבות המס שלה נובעות ממנו".