"אחרי הסכם ביוון, מוקד המשבר באירופה יעבור לפורטוגל"

כלכלן בכיר ל-CNBC: "השווקים חשים כי פורטוגל היא הבאה בתור ולכן הלחץ על המדינה גובר" ■ במסר מרגיע יותר: "פורטוגל נמצאת בעמדה טובה יותר מזו של יוון"

השווקים ממתינים בדריכות רבה להסכם ביוון, אותו הסכם שיבטיח את חבילת החילוץ וימנע חדלות פירעון ביוון. אבל, נראה כי גם לאחר שתגיע השעה המיוחלת ויוון תציג הסכם בפני האיחוד האירופי ולקרן המטבע הבינלאומית, הלחץ על גוש האירו רחוק מלהשתחרר והפעם המוקד יעבור לפורטוגל - תתחיל ליצור עצבנות ומתח רב בקרב המשקיעים, כך אמר היום (ב') כלכלן ל-CNBC.

"השווקים חשים כי פורטוגל היא הבאה בתור ולכן הלחץ על המדינה גובר", אמר בוב מקי כלכלן בכיר ב-Independent Strategy.

פורטוגל נמצאת בעמדה טובה יותר מזו של יוון, על פי הכלכלן. "לפורטוגל יש ממשלה יציבה שנבחרה ביוני בשנה שעברה והיא אף מחוייבת לרפורמות פיסקליות וכמו כן היא מנהלת מערכת יחסים טובה עם הנושים הבינלאומיים", אמר. אבל בעיותיה של פורטוגל ניכרות היטב. פורטוגל מתוייגת כחלק ממדינות ה-PIIGS (אירלנד, יוון, איטליה ספרד ופורטוגל), מדינות הפריפרייה הבעייתיות של גוש האירו.

לאחרונה פורטוגל חזרה לקדמת הבמה והגבירה את חששות המשקיעים, זאת לאחר שתשואות האג"ח הממשלתיות לטווח של שנתיים, זינקו ב-360 נקודות בסיס לרמה של מעל 20%. גם תשואות האג"ח ל-10 שנים זינקו היום ב-190 נקודות בסיס לרמה של 17.14%. "תשואות ה"זבל" על האג"ח של ממשלת פורטוגל, החזירו אותה לקדמת הבמה ביחד עם יוון, כאחת מהמדינות העומדות בפני קריסה וחדלות פרעון בטווח הקרוב.

הערכות הן כי פורטוגל תיזדקק בקרוב לתוכנית חילוץ שנייה כדי שתוכל לפרוע את חובותיה ולהיחלץ מהמשבר.