מפלגה קטנה והכרחית

יושר ומצפון לא מביאים לשלטון. אבל דווקא עובדה זו צריכה לשמש סיבה להצביע עבור מרצ

זהבה גלאון, המתמודדת על ראשות מרצ בבחירות שייערכו הערב, אמרה שמנהיגותה, אם תיבחר, תייחד את המפלגה כשמאל האמיתי של ישראל. זה כנראה נכון. אבל בעוד שגלאון מציגה זאת כדבר חיובי, הרי שהשמאליות הזאת של מרצהיא שגרמה להתאדותה (כמעט) מהמפה הפוליטית.

מרצ התגבשה במשך השנים כשמאל האולטימטיבי, כלומר שמאל בכל תנאי. לא משנה מה הנסיבות, לא רלוונטי אם הן מחייבות עמדה "בלתי-שמאלנית" -מרצ דבקה בעמדותיה בקנאות קיצונית.

החיים הקלים של הקיצוניות

קשה לתמוך במפלגה כזאת. קשה לתמוך בכל מפלגה שעמדותיה שרירות וקימות, גם כאשר כבר אין קשר בינן לבין המציאות והנסיבות. כי לומר אני שמאל (או ימין) בכל תנאי - זה אומר שיש לנו עסק עם מפלגה שחבריה ומנהיגיה מסרבים להפעיל את מוחם.

זו המשמעות של דבקות ללא פשרות בעמדות ובדעות. דעה אמורה להתגבש מתוך מחשבה, לאחר בדיקת האפשרויות והאופציות. אנשי מפלגה כמו מרצ עושים לעצמם חיים קלים. הם לא צריכים לחשוב. אין על מה להתלבט. הדעה והעמדה ניתנו להם במעמד הר סיני שלהם, ואין הבדל של ממש בינם לבין אלה שקיבלו עליהם ציות ללא תנאי במעמד הדתי של הר סיני.

לטעמי, אנשים המגדירים עצמם כ"ימין" או כ"שמאל", הם אנשים מאמינים. לא באלוהים של הדתיים, אלא באלוהי המחשבות המקובעות.

המפלגה הנקייה ביותר

ואף על פי כן - מרצ היא מפלגה שקיומה בנוף הפוליטי הוא חשוב ביותר. הכרחי. חשוב שנזכור כי היא לא רק המפלגה השמאלית ביותר. היא גם, ובשבילי בעיקר, המפלגה הנקייה ביותר. ניסו אמנם למצוא פגמים אצל כמה ממנהיגי מרצ, אבל הכל היה עורבא פרח.

מדובר באנשים ישרי דרך, וככל הניתן בפוליטיקה, גם צנועי דרך. חברי מרצ הם בדרך כלל אנשים איתם אפשר לדבר על ספר, קונצרט, ערכים, מוסר. האם התכונות הללו הן בהכרח חלק בלתי נפרד של השמאליות? לא יודע, אבל עובדה שזה כך.

מפלגה דון קישוטית

קל, לכן, לאהוב את מרצ, את הדון קישוטיות שלה, שהיא בעצם דבקות במטרות שכנראה אינן תואמות כבר את המציאות. חשוב שיישמעו גם הקולות ה"בלתי רלוונטיים" שמפלגה זו משמיעה ומאמינה בהם. יש בכך משקל נגד מסוים לרלוונטיות הצינית השוררת בדרך כלל בכנסת.

עם מרצ אי אפשר לעשות דילים, או לפחות לא קל לעשות זאת. זו מפלגה שאינה מתפשרת על עמדותיה, וגם, ואולי בעיקר, על יושרתה. לחבריה, רובם ככולם, חשוב להיות ולהיראות מצפוניים וישרים. בלעדי אנשים כאלה, הכנסת תהיה ענייה עוד יותר באנשים חיוביים.

נכון, יושר ומצפון לא מביאים מפלגה לשלטון. אבל דווקא עובדה זו צריכה לשמש סיבה שיצביעו עבור מרצ מספיק אנשים שיאפשרו לתכונותיה החיוביות להטביע חותם ולהשפיע.