הקרב על דמי הניהול: נתניהו מתנגד להצעת ח"כ חיים כץ

כץ יזם חקיקה לפיה דמי הניהול בגמל יופחתו לרף של 0.7% בלבד

האוצר וח"כ חיים כץ (הליכוד) התקדמו לקראת יישור ההדורים ותיאום הכוונות ביניהם, בנוגע לאופן ההפחתה הרצוי בדמי הניהול בשוק הגמל וביטוחי המנהלים ושיעורה. כץ, המכהן כיו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בכנסת, ופרופ' עודד שריג, הממונה על שוק ההון והביטוח, נפגשו אתמול (ב'), על מנת להגיע להסכמות בסוגיה; הממונה הציג את נימוקיו להצעת האוצר, תוך שקלול עלויות הטיפול בפועל בחיסכון הפנסיוני. שני האישים לא הגיעו להסכמות, וקבעו להיפגש שוב.

על פי ההערכות, הצדדים נפגשו על מנת להסכים על המתווה הרצוי להפחתת דמי הניהול בשוק הגמל; שכץ צפוי להתכנס לבסוף למתווה שהציע האוצר כבר לפני יותר משנה ורבע, ולפיו דמי הניהול בשוק הגמל וביטוחי המנהלים יופחת ל-1.5% מהצבירה לתקופת ביניים ול-1.2% מהצבירה ו-5% מהפרמיה השוטפת במצב הקבוע. זאת, לעומת מגבלה קיימת של 2% מהצבירה.

כזכור, כץ יזם חקיקה, שלפיה דמי הניהול בגמל יופחתו לרף של 0.7% בלבד, כשביטוחי המנהלים ירדו לדמי ניהול של 1% מהצבירה לצד 4% מהפרמיה השוטפת, כשדמי הניהול בפנסיה היו אמורים לרדת גם כן.

עם זאת, סביר שכץ ישכנע את שריג לקצר את תקופת הביניים בהטמעת הרף המרבי החדש, כך שהגופים המוסדיים יגבו רק עד 1.2% מהצבירה, עוד לפני 2015, תוך שהאוצר צפוי להתגמש במקצת ועשוי אף להוריד את הרף האמור במידה מסוימת לרמה של 1.1%. לפי שעה, הורדת דמי הניהול בשוק קרנות הפנסיה המקיפות החדשות לא במשחק ולא ישתנו - וזאת בהתאם לדעת אגף שוק ההון.

ככל הידוע, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, תומך בעמדת האוצר ומתנגד ליוזמת החקיקה העצמאית של כץ, חבר מפלגתו. זו גם הסיבה שבגינה כץ כנראה יורד מיוזמת החקיקה שלו, ומאפשר ליוזמת האוצר להמשיך ללא "תחרות" - בהמשך לשיחה שקיים בנושא עם ראש הממשלה בשבוע שעבר.