לוביסטים: שאט-נפש מהיוהרה והציניות שבה הוצגנו ב"עובדה"

יחימוביץ' ליועמ"ש: פתח בחקירת קשרי לובינג-שלטון ■ לוביסטים מובילים במכתב ליו"ר הכנסת: "התמונה שהצטיירה מהכתבה עושה עוול לחכ"ים ולנו כאנשי מקצוע"

יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ', פנתה הבוקר (ד') ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בבקשה לפתוח בחקירה על טיב הקשרים בין חברי כנסת, שרים ופקידים לבין חברת הלובינג "גלעד" - זאת, בין השאר, בעקבות התחקירים ששודרו אמש (ג') בתוכניות "עובדה" ו"המקור".

"על הכף מוטל גם העניין החוקי וגם עניין אמונו של הציבור במוסדות המדינה, בכנסת ובממשלה - סוגיות חשובות מעין כמותן לדמוקרטיה" כתבה יחימוביץ' ליועמ"ש.

יחימוביץ' חוקקה לפני 4 שנים, ביחד עם השר (אז ח"כ) גדעון סער, חוק המגביל את פעילות הלוביסטים בכנסת, אולם נוכח הממצאים הקשים שנחשפו אמש בתוכנית "עובדה" בערוץ 2 ובתוכנית "המקור" בערוץ 10, אמרה יחימוביץ' כי "אין די בחקיקה, ויש לאסור כניסת לוביסטים עד לחקירת העניין".

אמש אף כתבה יחימוביץ' בדף הפייסבוק שלה: "אני מזכירה לכם שאת החוק להגבלת הלוביסטים חוקקתי כבר לפני 4 שנים, אבל אני מודה שחקיקה לא מספיקה, וחייבים לאסור על חברי הכנסת מגע עם לוביסטים. זה לא כואב. ב-6 השנים שלי בכנסת נאסרה כניסת לוביסטים לחדר שלי, ולא החלפתי אתם מילה. זו הדרך היחידה לעמוד בפני המניפולציות, השוחד הגלוי והסמוי וכוחו של הכסף הגדול. תופעת הלוביסטים מכוערת ושמה ללעג את ערך הדמוקרטיה."

נציין כי יחימוביץ' הניחה לאחרונה הצעת חוק נוספת, ולפיה לוביסטים לא יוכלו להעביר לחברי כנסת הסתייגויות וניירות עמדה מבלי שהמידע יפורסם לציבור.

בתוך כך, התנועה לאיכות השלטון שלחה היום מכתב ליו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, בו היא דורשת כי ביוזמה להגבלת פעולות הלוביסטים בכנסת תיווסף הדרישה לחייב את הוספת שמותיהם ושולחיהם של הלוביסטים על הצעות חוק אותן הם מקדמים.

הלוביסטים: "אנו גאים בעבודתנו"

בתוך כך, מספר לוביסטים - ובהם אורלי בן-שמאי, רות פרמינגר, בהירה ברדוגו, ניר קליינר, קרן ברק, ענת קראוס, ארז גילהר, דפנה כהן-איווניר ואורית לרנר - שלחו היום מכתב ליו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, בו הם מתנערים מהתכנים ששודרו בתחקיר "עובדה" אמש.

"בהמשך לכתבה ששודרה אמש בתוכנית 'עובדה'", כתבו הלוביסטים, "ברצוננו להביע שאט-נפש מהדרך, היוהרה והציניות בה הוצגה פעולת הלובינג על-ידי מספר לוביסטים. בנוסף, אנו סבורים כי הטלת הספק במקצועיותה ויושרה של מחלקת המחקר והמידע של הכנסת הייתה שגויה לחלוטין, בלתי מבוססת ולא ראויה.

"כלוביסטים ותיקים, חשנו מבוכה רבה מהתכנים ששוודרו. תכנים אלה אינם מייצגים את האופן בו אנו פועלים בתחום בו אנחנו פעילים למעלה מעשור. אנו גאים בעבודתנו, הנעשית עבור מגוון רחב של חברות, עמותות ומלכ"רים, עושים אותה באופן אתי, שקוף וישר תוך כבוד רב לבית המחוקקים ונבחריו וכחלק בלתי נפרד מההליך הדמוקרטי, כנהוג בכל מדינות המערב.

"במסגרת עבודתנו אנו מודעים ומיישמים את החקיקה והתקנות המסדירים את פעילותינו במשכן ומקפידים על עמידה בכללי ההתנהגות הראויים.

"אנו רואים בתחום הלובינג נדבך חשוב במשטר הפרלמנטרי המאפשר לגופים שונים לקחת חלק בעיצוב עתידם ולהיות שותפים בדיונים הנוגעים להם. קידום אינטרסים הינו תהליך לגיטימי כל עוד הוא נעשה באופן ראוי, מקצועי ושקוף, ואסור להכתים מגזר שלם בשל התנהלות של גורם אחד שאינו מעיד על הכלל.

"צר לנו על התמונה שהצטיירה מהכתבה, העושה עוול לחברי הכנסת, לעובדי המשכן ולנו כאנשי מקצוע. נשמח לקחת חלק בגיבוש נהלים שיבהירו באופן חד משמעי את דרך העבודה הראויה", לשון המכתב.