אתיקה? עורך ב"מקור ראשון" כותב נאומים לנתניהו

אורי אליצור כיהן בעבר כראש לשכת רה"מ ■ הדבר מהווה הפרה לכאורה על תקנון האתיקה של מועצת העיתונות ■ אליצור: "אני עושה זאת כבר שנים ומגיש חשבונית"

עורך המשנה ועורך המוסף הפוליטי השבועי של "מקור ראשון", אורי אליצור, חתם על הסכם התקשרות לכתיבת נאומים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, אך הדבר מהווה הפרה לכאורה על תקנון האתיקה של מועצת העיתונות - כך עולה מבדיקה של "גלובס" . אליצור, חתן פרס סוקולוב, שימש כראש לשכתו של בנימין נתניהו בקדנציה הקודמת של ראש ממשלה.

ב-1 בפברואר 2012 דיווחה לשכת נתניהו על התקשרות לצורך שירותי עריכה ותרגום בינה לבין המשנה לעורך "מקור ראשון", אורי אליצור. במהות ההתקשרות נכתב כי אליצור ישמש ככותב נאומים לראש הממשלה מ-12 בינואר - כ-3 שבועות לפני מועד הדיווח - עד 31 בדצמבר 2012.

לפני עבודתו ב"מקור ראשון" ערך אליצור את ביטאון המתנחלים "נקודה" והיה בעל טור ב"ידיעות אחרונות" ופרשן בערוץ 10.

בתגובה לפניית "גלובס" מסר מזכ"ל מועצת העיתונות, אריק בכר, כי "לאחר בדיקה משפטית נראה כי שני התפקידים האלה בסמיכות מהווים הפרה לכאורה של סעיף 17 של תקנון האתיקה העיתונאית, לפיו 'לא יעסוק עיתונאי בכל עיסוק, עבודה, שירות, יחסי ציבור, פרסומת ואיסוף מודעות המעוררים חשש או מראית עין לניגוד אינטרסים או להטעיית הציבור', זאת גם ב'תשדירי פרסום, יחסי ציבור או שירות דומה אחר המוגשים על-ידי עיתונאי העוסק בחדשות, באקטואליה, בפרשנות, בתחקירים או בראיונות על מגוון נושאים'".

יצוין כי בחוות-דעת המצורפת לסעיף נכתב כי עיתונאי יהיה רשאי לפנות לוועדה של מועצת העיתונות בבקשה לקבל חוות דעת מייעצת בדבר החלתו של סעיף זה על העיסוק הנוסף שהוא מבקש לעסוק בו. הסמכות לתת חוות-דעת מייעצת בשאלה תהיה בידי ועדת האתיקה או ועדה מיוחדת אחרת שתוקם על-ידי המליאה או הנשיאות למטרה זו.

"בכדי שהסוגייה תבוא לידי מיצוי בוועדת האתיקה של מועצת העיתונות, הדבר צריך להיות מובא לפניה בתלונה רשמית ועד כה לא הוגשה אחת כזו", הוסיף בכר.

אורי אליצור מסר בתגובה: "לא התמניתי לשום תפקיד. מפעם לפעם מישהו מבקש ממני לסייע בכתיבת נאום. בין היתר, גם נתניהו. אני עושה את זה כבר שנים ומגיש חשבונית".

מ"מקור ראשון" לא נמסרה תגובה.