שחקן חדש בשוק החשמל הפרטי: דור אלון של דודי ויסמן

החברה הבת אלון מרכזי אנרגיה חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם חברת סוגת במסגרתו תקים תחנת כוח לאספקת צרכי האנרגיה של מפעל סוגת וכן לייצור ומכירת חשמל לצרכנים פרטיים נוספים

שחקן חדש בשוק יצרני החשמל הפרטי: חברת דור אלון מקבוצת אלון של דודי ויסמן נכנסת לתחום החשמל הפרטי באמצעות החברה הבת "אלון מרכזי אנרגיה". החברה חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם חברת סוגת במסגרתו תקים תחנת כוח, בטכנולוגיית קוגנרציה, לאספקת צרכי האנרגיה של מפעל סוגת וכן לייצור ומכירת חשמל לצרכנים פרטיים נוספים. פעילות התחנה תסייע בצמצום השימוש בדלקים מזהמים על ידי המפעל וצרכנים נוספים באזור התעשייה קריית גת.

ההשקעה במיזם מוערכת בכ-100 מיליון דולר כאשר עוד לפני הקמת התחנה תחבר אלון מרכזי אנרגיה את מפעל סוגת לרשת ההולכה לגז טבעי ותסב את מתקן האנרגיה הקיים למתקן דו דלקי, המאפשר הפעלה הן באמצעות מזוט והן באמצעות גז טבעי. השלב הראשון של הפרויקט יכלול תחנת כוח בהספק של כ-64 מגוואט ובמסגרת השלב השני תתאפשר הרחבת הספק התחנה ל-124 מגוואט. התחנה תפעל בטכנולוגיה מתקדמת של קוגנרציה, תהליך בעל יתרונות סביבתיים משמעותיים הבאים לידי ביטוי בניצול החום הנפלט בייצור החשמל לצרכים התהליכיים של מפעל סוגת. על ידי כך מושגת נצילות אנרגטית גבוהה במקביל להקטנת ההשפעות הסביבתיות.

אלון מרכזי אנרגיה מוחזקת על-ידי דור אלון (55%) וחברות היזמות וההנדסה סיגמא אפסילון ומסד עוז (22.5% כל אחת). סיגמא אפסילון שמחזיקה גם כ-25% מיצרנית החשמל הפרטית דליה אנרגיות היא בבעלות עלי ברנע, משה לסרי ויגאל פורת שמילאו תפקידים בכירים בחברת החשמל ובמשק החשמל. מסד עוז היא חברה המתמחה בניהול וייזום פרויקטים בתעשייה והנדסה אזרחית ובין לקוחותיה נמנים טבע, אסם, תנובה, ישקר, עזריאלי.

מנכ"ל אלון מרכזי אנרגיה עמית מסד אמר ל"גלובס" כי "מדובר רק בעסקה ראשונה של החברה כשעל הפרק עסקאות נוספות בתחום ייצור החשמל הפרטי מגז טבעי כולל של תחנות כוח גדולות".

בשנים הקרובות מתוכננות להתחיל לפעול בישראל לפחות שלוש תחנות כוח גדולות ובהן דליה אנרגיות, דוראד ו-OPC שכבר חתמו על הסכמי מכירת חשמל עם מרבית הלקוחות העסקיים הגדולים במשק. למרות זאת סבור מסד כי מדובר בשוק הנמצא רק בראשית דרכו ולראייה הוא מציין כי את מספרן המועט של תחנות כוח שכבר פועלות בשוק.