כלל פיננסים: מה עשוי להקפיץ את המחזורים בבורסה?

אמיר כהנוביץ, כלכלן המאקרו של כלל פיננסים: לאחר הסדר עם יוון צפוי שיפור משמעותי במחזורי המסחר

לאחרונה נפלו מחזורי המסחר בבורסה בת"א בחדות ולמעשה מספר המניות שהחליפו ידיים בממוצע ב-50 הימים האחרונים נמוך ב-40% ממספרן בנובמבר 2010 והנמוך ביותר מאז הקיפאון בשוק בספטמבר 2008.

אמיר כהנוביץ, כלכלן המאקרו של כלל פיננסים, מציין בסקירתו היומית על השווקים כי רבים נוטים לייחס את הקיפאון בשוק המניות הישראלי לרגולציה המתהדקת סביב החברות המקומיות וסביב המשקיעים, את המחאה החברתית שהאפירה את הסביבה העסקית ואת ביצועי החסר של שוק המניות הישראלי בשנה האחרונה שבעקבותיו החלו הגופים המוסדיים להעביר השקעות לחו"ל וייבשו את שוק ההון המקומי.

אלא שנתונים מהעולם מראים שהתופעה איננה ייחודית רק לישראל ובשוקי המניות בארה"ב למשל ירד נפח המסחר מיוני 2010 בשיעור דומה של 38%. אז מה מקפיא את שוקי המניות בעולם?

ציבור המשקיעים מחזיק בשתי דעות סותרות, מצד אחד הם אופטימיים לאור נתוני ההתאוששות הכלכלית, במיוחד מכיוון ארה"ב, אך מצד שני חוששים מהבעיות באירופה וביוון בפרט. השאלה האם כאשר הבעיה היוונית תיפתר זה יספיק כדי להרגיע את הציבור ולהחזיר את המחזורים לרמות רגילות, או שמא אלה יחליטו לחכות עד לפתרונן של כל המדינות באירופה.

כהנוביץ מעריך שהסיפור עם יוון הוא הגורם המרכזי לדיסוננס, כשברקע אמון המשקיעים לגבי איטליה וספרד מתחיל לחזור, מה שבא לידי ביטוי בירידת התשואות עליהן, יוון היא המטרידה העיקרית. "אנחנו אומנם לא מצפים שלאחר הסדר עם יוון יחזרו המחזורים לשיא של נובמבר 2010, אבל אנחנו בהחלט מעריכים כי נראה שיפור משמעותי".

לפי השמועות נרקמת בימים אלו תוכנית בה ה-ECB ימכור את האג"ח שברשותו לקרן הסיוע האירופאית (ה-ESFS) תמורת אג"ח שזו הנפיקה (אג"ח בדירוג AAA). השאלה הגדולה היא באיזה מחיר ימכור ה-ECB את האג"ח היווניות שברשותו ל-ESFS (קרן הסיוע האירופאית)? כי אם הוא ימכור אותן תמורת המחיר בו הוא רכש אותן (39 מיליארד אירו) אפשר לטעון כי למעשה הוא כן מחק אילו חובות (הדפיס כסף) כי הן שוות היום יותר מהמחיר בו הוא רכש אותן, ובלי קשר, למה שלא ילך לפדיון וידרוש את כל הסכום? "אם המחיר בו ה-ECB ימכור את אגרות החוב יהיה נמוך מערכם הנקוב ובטח אם משוויין היום בשוק המשני יהיה מדובר בציון דרך בניהול המשבר בגוש האירו".

ה-EFSF לא מתכוונת להישאר עם האג"ח הללו אלא למכור אותן ליוון כנראה במחיר שבו ה-ECB רכש אותן בזמנו, ב-39 מיליארד אירו, מה שיביא את יוון למחוק עד 11 מיליארד אירו מחובותיה (סוג של Buyback). חשש נוסף הוא שמהלך כזה יפתח פתח למדינות נוספות לדרוש ויתור דומה, אומר כהנוביץ.