ב"י: "קשה לדעת אם השפעת המחאה החברתית תתמיד"

בנק ישראל מסכם את המחצית הראשונה של 2011: "המשך תהליך ירידת המחירים במשק תלוי בראש ובראשונה ביישום המלצות ועדת טרכטנברג; קשה לדעת אם ההשפעה על המחירים תתמיד או תדעך"

בנק ישראל מסכם היום (א') את המחצית הראשונה של 2011 עם דוח המדיניות המוניטארית (לשעבר דוח האינפלציה). מנתוני בנק ישראל עולה כי קצב העליה של מחירי הדירות, בהסתכלות על 12 החודשים האחרונים, התמתן והגיע בסוף השנה לכ-7%. "הנתונים לחודשים ספטמבר-נובמבר מראים ירידה קלה של מחירי הדירות, לראשונה לאחר תקופה ארוכה, התפתחות המצביעה על אפשרות של תפנית בהתפתחותם", נכתב בדוח בנק ישראל.

כלכלני הבנק מסבירים כי להתמתנות זו פעלו מספר גורמים: העלאות הריבית המוניטארית שננקטו עד תחילת המחצית השנייה, צעדים מאקרו-יציבותיים בשוק המשכנתאות וצעדים של הממשלה להגדלת ההיצע.

בהתייחסות ספציפית למחאה החברתית של קיץ 2011 מסבירים בבנק ישראל כי גם למחאה כנראה יש חלק בירידת מחירי הדיור אך כותבים מפורשות כי "למרות ירידות המחירים בשוק המקומי, שאנו עדים להם בחודשים האחרונים, קשה לדעת בשלב זה אם השפעת המחאה החברתית על רמת המחירים במשק תתמיד ותגלוש למגזרים נוספים - או שמא היא תדעך עם הזמן, והמשק יחזור למצב ששרר ערב המחאה. המשך התהליך תלוי בראש ובראשונה בהמשך היישום של המלצות ועדת טרכטנברג".

בנוגע לפעילות הריאלית במשק המקומי מציינים בבנק ישראל כי "המשבר באירופה פגע משמעותית בביקושים ליצוא הישראלי, והיה הגורם העיקרי להאטה בפעילות הריאלית המקומית. כן הואט קצב הגידול של הצריכה הפרטית, תוך ירידה ברכישת מוצרים בני קיימא. כתוצאה מכך הואט קצב הצמיחה של התוצר המקומי הגולמי מכ-4% במחצית הראשונה של 2011 לכ-3% במחציתה השנייה".