משפחות הנספים בכרמל במפגן תמיכה בשר אלי ישי

"השר ישי לא פעל בשטח בזמן האירוע, ולכן אינו אשם במה שקרה. אנו רואים את הדרג המבצעי - קרי, המשטרה וכוחות כיבוי האש, כאחראים הבלעדיים לכך", טוען דוד דיין, אביו של אחד הניספים

אחרי הביקורת הנוקבת שספג בטיוטת דוח מבקר המדינה ושלושה שבועות לפני פרסום הנוסח הסופי של המסמך, זוכה שר הפנים אלי ישי למפגן תמיכה מפתיע - מצד משפחות הנספים באסון האוטובוס בכרמל. בטיוטת דוח המבקר אודות נסיבות פרוץ דליקת הענק הואשם ישי, יחד עם שר האוצר יובל שטייניץ, כמי שנושא בעיקר האחריות למחדלים שהולידו את האסון.

כמה מנציגי משפחות הנספים מתכוונים להתארח מחר בלשכתו של השר ישי בירושלים כדי להביע בו תמיכה ולנסות להסיר מעליו את האחריות למאורעות בדצמבר 2010 - שלדבריהם, מוטלת בעיקרה על הכוחות שפעלו בשטח - המשטרה ומכבי האש.

אחד מראשי היוזמה הוא דוד דיין, אביו של מישר שמעון דיין ז"ל מכרמיאל, סוהר שב"ס שנספה באסון האוטובוס. לדבריו, זכה המהלך לתמיכת רוב מוחץ מקרב המשפחות השכולות - שנציגי 32 מהן חתמו על עצומה בעדו. המסמך ובו החתימות יימסר לשר ישי מחר, בפגישה שתיערך בין הצדדים.

"ישי לא פעל בשטח - לכן היא אינו אשם"

את מה שקרה ביום הדליקה אנו מחלקים לשניים", הסביר דיין, "יש את השריפה בכרמל ויש את אסון האוטובוס. השריפה מעניינית אותנו בדיוק כמו את יתר עם ישראל, אבל אסון האוטובוס הוא טרגדיה פרטית שלנו שבה איבדנו את היקר לנו מכל".

"השר ישי לא פעל בשטח בזמן האירוע ולכן אינו אשם במה שקרה. אנו רואים את הדרג המבצעי - קרי, המשטרה וכוחות כיבוי האש, כאחראים הבלעדיים לכך", טוען דיין.

האב השכול הביע תמיהה על השינוי הדראסטי שחל, לטענתו, ביחסו של מבקר המדינה לאחריות השרים לאסון. "אין לי מושג למה הוא (ישי) מואשם בזה ואיך הגיעו למסקנות האלה", הוא אמר - והסביר: "הרי הייתה טיוטה ראשונה שבה הבהיר המבקר בכבודו ובעצמו ואמר שההתנהלות של הדרג המבצעי באירוע גבלה בפלילים".

המתנגדים: "ישי צריך לשלם - כמו שאר האחראים"

בהתאם לקו שמובילים דיין ועמיתיו, דורשים אלה לפטר מתפקידו את מפקד המחוז הצפוני במשטרה, ניצב רוני עטיה, מיד אחרי פרסום דוח המבקר. מדובר בקצין היחיד שנותר בתפקידו מאז האסון.

עם זאת, הבהיר דיין כי למרות התמיכה הרבה שלה זכו הוא וחבריו מבין משפחות הנספים - קיים מיעוט מקרבן המתנגד למהלך שהוא יוזם בתוקף. "יש מספר מועט של משפחות שלא רואות את זה כמונו וסבורות שלמעשה כולם אשמים", הוא אמר.

ואכן, הביע עמיקם ויזל, אביו של מישר ערן ויזל ז"ל, שנספה גם הוא באוטובוס הבוער - מורת רוח מהצעד שנוקט דיין. "אלי ישי אחראי בדיוק כמו כל שאר האישים שצריכים לשלם את המחיר", הוא הדגיש ואמר בכעס: "אין שום סיבה לתמוך בו".