מנורה מבטחים הופכת את קרן הפנסיה לחברה בת

המהלך צפוי לחזק את תזרים הדיבידנדים שהחברות הבנות בקבוצה מעבירות מעלה

שינוי מבני בקבוצת הביטוח והפיננסים מנורה מבטחים, שבשליטת מנחם גורביץ. הקבוצה הודיעה היום כי קרן הפנסיה שבבעלותה תצא ממקומה תחת החברה הבת מנורה מבטחים ביטוח, ותהפוך מחברה נכדה לחברה בת.

זאת במטרה להרחיב את הגמישות הפיננסית של הקבוצה, וליתר דיוק: לחזק ולאזן את תזרים הדיבידנדים שהחברות הבנות בקבוצה מעבירות מעלה לחברה הציבורית, תוך הפחתת התלות במעצורים רגולטוריים שמקשים על חברות הביטוח לחלק דיבידנדים.

מנורה מבטחים, הנסחרת בבורסה לפי שווי של כ-1.86 מיליארד שקל, הודיעה היום לבורסה כי המהלך יתבצע באמצעות חלוקת מניות מנורה פנסיה, שמחזיקה החברה הבת מנורה ביטוח, כדיבידנד בעין לחברה האם. מועד החלוקה נקבע להיום (15 בפברואר).

למרות השינוי המבני, אופי הפעילות לא ישתנה, כך שמוטי רוזן, מנכ"ל מנורה ביטוח, ייוותר הדמות המרכזית בניהול עסקי הביטוח והפנסיה. רוזן מסר היום ש"המהלך הנו חלק מהיערכות קבוצת מנורה מבטחים לאתגרים הצפויים במשק הישראלי, תוך הרחבת הגמישות הפיננסית של הקבוצה".

מנורה מבטחים פנסיה מנהלת את קרן הפנסיה מבטחים החדשה - הקרן החדשה המקיפה הגדולה ביותר בשוק, שמנהלת נכסים בהיקף של כ-37.2 מיליארד שקל (ומחזיקה בנתח של כ-37.1% מהשוק). נוסף לכך, מנורה פנסיה מנהלת גם קרן פנסיה כללית ומספקת שירותי תפעול לקופות גמל של מנורה ביטוח.

מבטחים החדשה נרכשה על-ידי מנורה בספטמבר 2004 בתמורה לכ-710 מיליון שקל. בשלושת הרבעונים הראשונים של 2011 מנורה מבטחים פנסיה רשמה רווח נקי של כ-90.5 מיליון שקל, לאחר שב-2010 וב-2009 רשמה רווח נקי של כ-82 מיליון שקל וכ-80 מיליון שקל, בהתאמה.

כעת, עם השינוי המבני בקבוצה, במנורה מקווים ליצור לחברת ההחזקות, שבראשה עומד ארי קלמן, מקור יציב למזומנים, שיספקו אותה לביצוע השקעות והתרחבות עסקית, כמו גם לחלוקת דיבידנדים. זאת מבלי שהפיקוח על הביטוח יוכל למנוע הזרמת כספים אלה, בין אם בשל הפסדי חברת הביטוח (כתלות במצב שוקי ההון) או אם כתוצאה מרצון הפיקוח לבסס את ההון הנדרש מחברות הביטוח. נציין כי קרן הפנסיה, שתוצאותיה יציבות יחסית, כפופה לתקנות הון ייחודיות לקרנות פנסיה (המחמירות פחות ביחס לביטוח).

מבנה הבעלות בקבוצת מנורה
 מבנה הבעלות בקבוצת מנורה