"הליך הגילוי מרצון של רשות המסים לא עומד בציפיות"

לדברי עו"ד משה מזרחי, לשעבר יועמ"ש הרשות, רק עשרות בודדות דיווחו מרצון על נכסים והכנסות מחו"ל תמורת הקלות מס ■ רשות המסים: "התקבלו עשרות פניות"

"הליך הגילוי מרצון לא עומד בציפיות ולא מכניס את סכומי הכסף שציפו ממנו לקופת המדינה. עקב חוסר הוודאות בהליך, רוב האנשים יושבים על הגדר ולא פונים למסלול הזה" - כך אומר עו"ד משה מזרחי, היועץ המשפטי לשעבר של רשות המסים, שהיה אחד ממקדמי ההליך.

הנוהל נקבע בהוראת שעה, שפורסמה בנובמבר האחרון, לגילוי מרצון על נכסים ועל הכנסות בחו"ל. במסגרת ההוראה נקבע כי במהלך חצי שנה, עד יוני 2012, יינתנו הקלות מס משמעותיות למי שידווח על הכנסות מנכסים שבבעלותו מחוץ לישראל.

ההנחה של הרשות היא שמיליארדי שקלים עם טביעת אצבע ישראלית מסתובבים בעולם, מתחת לרדאר המס. עם פרסום הנוהל קיוו ברשות שתושבי ישראל, המחזיקים פיקדונות ישנים בחו"ל שאותם קיבלו במתנה או בירושה, וכן נכסים נוספים שעליהם לא דיווחו, יסדירו את ענייניהם מול רשויות המס. אלא שלדברי מזרחי, התקוות הללו התבדו. "במקום שיהיו אלפי פניות של נישומים, היו עד כה רק עשרות בודדות", הוא אומר.

אין ודאות

לדבריו, כישלון ההוראה נובע מחוסר הוודאות שאופף אותה. "אין אמות-מידה ברורות ליישום הליך הגילוי מרצון, ולכן אין שום וודאות בכניסה להליך הזה. לנישומים אין ודאות לגבי הסכום אותו ישלמו, והם לא יודעים כמה שנים אחורה הולכים למסות את הרווחים שלהם - 10, 20 או 30 שנה", הוא מסביר.

חשש ממלכוד

נישום שפנה לפקיד השומה להסדרת חובו, עשוי למצוא את עצמו במצב בעייתי מאוד, אם פקיד השומה מסרב להאמין להסבריו בנוגע למקור הכסף. הסירוב עלול להביא להטלת מס על כלל החשבון בחו"ל, ולא רק על הפירות, וזו כבר גזירה קשה מדי עבור מרבית הנישומים. בנוסף, לא ברור מה יהיה סכום המס, שבו יחויב הנישום על הרווחים עצמם. הנישום עלול למצוא את עצמו במלכוד: מרגע שחשף את עצמו בפני פקיד השומה - אין לו דרך חזרה.

לדברי מזרחי, "זה מאוד תלוי על איזה פקיד שומה אתה נופל. יש פקידי שומה הרבה יותר נוקשים, ויש כאלה פרגמטיים, שרוצים להגיע להסדרים. אין קריטריונים ברורים. נותר מצב שאתה לא יכול להתווכח עם פקיד השומה, כי אז אומרים לך, 'לא נאפשר לך את הגילוי מרצון, ולא ניתן לך חסינות מפני הליך פלילי', אבל אתה כבר חשפת את כל הקלפים בפני פקיד השומה.

"זה לא דיון רגיל מול פקיד שומה, שאתה יכול בסוף ללכת לבית משפט ומתנהל סכסוך אזרחי רגיל. מרגע שגילית את המידע, אתה חשוף גם לפלילים, אם ההליך נכשל. הרבה מאוד אנשים בשוק, בעצת המייצגים שלהם לפעמים, לא רוצים לקחת את הסיכון הזה".

"לא ייעשה שימוש במידע"

מרשות המסים נמסר בתגובה: "הוראת הנוהל ברורה מאד, ו'הישיבה על הגדר', אליה התייחס עו"ד מזרחי, אינה נובעת מחוסר ודאות של הנוהל אלא מצפייה להקלה בשיעורי המס, מדיניות שאליה מתנגדת רשות המסים בכל תוקף. בהוראת השעה התקבלו עשרות פניות, וטרם ניתן לחזות את היקף הפניות העתידי".

הרשות מבהירה כי "אם בקשתו של הנישום בהליך הגילוי מרצון נדחית, לא ייעשה שימוש במידע שמסר, לא בהליך פלילי ולא בהליך אזרחי".