שטייניץ למודי'ס: העלו דירוג האשראי של ישראל

הסיבות: ההתגברות על המשבר, ההכנסות הצפויות מתגליות הגז וירידה בחוב ■ הסיכונים: ערוץ ייצוא רגיש, תסיסה גיאו-פוליטית באזור והתחמשות איראן ■ באפריל 2008 העלתה מודי'ס את הדירוג של ישראל ל-A1 עם תחזית דירוג "יציב"

שר האוצר יובל שטייניץ נועד בסוף השבוע עם כלכלני סוכנות הדירוג מודי'ס, ובאופן חריג הפציר בהם להעלות את דירוג האשראי של ישראל. כך נודע ל"גלובס".

דירוג האשראי של ישראל לפי מודי'ס עומד על A1 (שווה ל-A פלוס) עם תחזית "יציב".

פסימיות בולטת

עוד נודע כי שטייניץ הסביר את בקשתו במספר גורמים מרכזיים. הוא ציין את האיתנות ואת יכולת ההתמודדות הגדולה שהפגין המשק הישראלי מול המשבר הכלכלי העולמי האחרון, הן ברמה הריאלית, לא נרשמה ירידה חדה בצמיחה, ולא הייתה עלייה חדה באבטלה - אך בעיקר במישור הפיננסי - לא היה משבר פיננסי בישראל, והבנקים וחברות הביטוח נותרו יציבים.

שנית, ציין שטייניץ את תגליות הגז והנפט בים, דבר שצפוי להניב 600 מיליארד שקל למדינה עד שנת 2040, ובכך להוסיף ליציבות הפיסקלית של ישראל. שטייניץ הזכיר עוד כי מאז אפריל 2008, עת העלתה מודי'ס את דירוג האשראי של ישראל ל-1A, נרשמה ירידה נוספת בפרמטר העיקרי לחישוב הדירוג - יחס החוב-תוצר. שר האוצר ציין בפני אנשי מודי'ס כי החוב-תוצר ירד מ-78% מהתמ"ג ל-73% מהתמ"ג בסוף 2011, כשברוב המדינות המערביות אותו יחס זינק ובחדות.

עם זאת, אין הרבה מקום לאופטימיות: רק בשבוע שעבר הפחיתו בכירי מודי'ס את דירוג האשראי של שש מדינות אירופיות: איטליה, מלטה, פורטוגל, סלובקיה, סלובניה וספרד. יתרה מכך, באותו שבוע הורידו במודי'ס את התחזית של בריטניה, אוסטריה וצרפת, שלוש ענקיות שנהנות מדירוג "טריפל A", ל"שלילי". משמעות הדבר כי גברה ההסתברות להפחתה בדירוג בשנתיים הקרובות.

הפסימיות של כלכלני מודי'ס ביחס לאירופה ממחישה כי על אף הנימוקים של שטייניץ, ספק אם כלכלני מודי'ס ימהרו להעלות דירוג למדינה כלשהי, כשברקע מתקרב גל חדש של משבר כלכלי עולמי.

יש להדגיש שלישראל בעיות ספציפיות, לרבות העובדה כי היא פתוחה וחשופה מאוד למתרחש בעולם, כך שבערוץ היצוא היא צפויה לספוג גם מכה לא פשוטה. מעבר לכך, התסיסה הגיאו-פוליטית, וההתחמשות הגרעינית של איראן מוסיפות סיבות טובות לגידול הסיכון של ישראל.

כמו כן, נזכיר כי האוצר כבר הודיע על סטייה מתוכננת של 50% לפחות ביעד הגירעון שנקבע בתקציב המקורי ל-2012, שעמד על 2% מהתמ"ג, וצפוי להגיע לכ-3.4% מהתמ"ג.

דירוג אשראי של מדינות לפי מודיס
 דירוג אשראי של מדינות לפי מודיס