הערכות: הנפקת המניות של אי.די.בי צפויה בימים הקרובים

במקביל להנפקת מניות בהיקף של 250 מיליון שקל, הקבוצה מנהלת מגעים עם מוסדות פיננסיים בארץ ובחו"ל לקבלת רבע מיליארד שקל החסרים לה בתזרים המזומנים ל-2012

כחלק מניסיונותיה להגדיל את קופת המזומנים שלה כך שתוכל לעמוד בהתחייבויותיה כלפי מחזיקי האג"ח, פועלת אי.די.בי אחזקות, שבשליטת נוחי דנקנר, לבצע בימים הקרובים הנפקת מניות ואופציות לציבור. על פי הערכות, אי.די.בי מעוניינת לגייס כ-250 מיליון שקל, החסרים לה כדי לעמוד בתשלומי האג"ח עד סוף השנה. מניית החברה הגיבה היום (א') למהלך בירידה של 1.4% לאחר שבמהלך המסחר כבר איבדה 5.7%.

גנדן הולדינגס, באמצעותה מחזיק דנקנר ב-54.8% ממניות אי.די.בי אחזקות, הודיעה כי היא תשתתף בהנפקה, אולם לא ברור באיזה היקף, והאם תשמור על חלקה בחברה. כמו כן, עדיין לא ידוע האם שותפיה של גנדן לגרעין השליטה באי.די.בי אחזקות, משפחות מנור ולבנת, ישתתפו בהנפקה (כל אחת מהמשפחות מחזיקה כ-13.3% מהמניות). כידוע, משפחת לבנת נמצאת בימים אלה בתהליך של פרידה מגרעין השליטה בקונצרן, בד בבד עם רכישת 55% ממניות חברת משאב, בעלת מונופול המלט נשר, המוחזקות בידי כלל תעשיות (חברה בת של אי.די.בי).

בדוחותיה האחרונים של אי.די.בי אחזקות היא פרסמה דוח תזרים מזומנים לפיו היא תזדקק כאמור למקורות חיצוניים בהיקף של כ-250 מיליון שקל. כפי שפורסם ב"גלובס" לפני כשבוע, אי.די.בי פעלה לקבל הלוואה פרטית מגופים מוסדיים בהיקף של 200-300 מיליון שקל. היום אישרה אי.די.בי אחזקות כי היא והחברה הבת אי.די.בי פתוח "מקיימות מגעים עם מוסדות פיננסיים שונים, לרבות מוסדות פיננסים זרים, לשם קבלת אשראים. נכון למועד דוח זה טרם הושגו הסכמות מחייבות עם גורמים כאמור, ואין ודאות כי תושגנה הסכמות כאמור", נמסר.

"מניות בתחפושת של אג"ח"

לאי.די.בי אחזקות חוב "סולו" בהיקף כולל של כ-2.2 מיליארד שקל. לחברה הבת, אי.די.בי פתוח, חוב של 6.8 מיליארד שקל, מתוכם 4.2 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח, וחסרים לה 1.3 מיליארד שקל על מנת לשרת את חובותיה בשנה הקרובה.

מכשול עיקרי בפני ההנפקה הן תשואות האג"ח של אי.די.בי אחזקות, הנסחרות בתשואות של 12%-15%, ומשקפות חוסר ודאות של השוק באשר ליכולתה לעמוד בחובותיה. "תשואת האג"ח הפכה אותן לאקוויטי בתחפושת של אג"ח", אמרו היום גורמים בשוק ההון. "אי.די.בי כיום היא אופציה ממונפת, אך יקרה, ובתשואות כאלה כבר עדיף להשקיע באג"ח".

מנהל השקעות בקופות הגמל של אחד מבתי ההשקעות הגדולים אמר כי "ההודעה מהיום מגיעה כנראה אחרי שהחברה כבר וידאה כי יש לה מקורות שיזרימו כסף בהנפקה". באשר להשתתפות הציבור בהנפקה אמר מנהל ההשקעות: "אני לא רואה השתתפות המונית בהנפקה. גם אם אי.די.בי תיתן 'סוכריה' בהנפקה, על ידי אופציות במחיר מימוש נמוך, החברה עדיין שווה פחות מנכסיה".

במקביל להנפקה הנוכחית ולעסקת משאב - שתניב לכלל תעשיות רווח הון של 750-850 מיליון שקל, וצפויה לפתוח את צנרת הדיבידנדים בקבוצה - מקדם דנקנר מהלך נוסף שצפוי להוריד את המינוף של הקבוצה ולהגדיל את קופתה. מדובר במיזוג שתיים מחברות המטה של הקבוצה, דיסקונט השקעות (דסק"ש) והחברה הבת כור, עליו הודיעה אי.די.בי בשבוע שעבר.

מטרת המהלך היא העלאת יתרות המזומן הגדולות של כור, 2.8 מיליארד שקל, לדסק"ש ולאי.די.בי פתוח, המחזיקה ב-13.3% ממניות כור. יתרות המזומן נצברו, בין היתר, כתוצאה ממכירת החברה הבת של כור, מכתשים אגן, לכמצ'יינה הסינית, מהלך שהכניס לקופתה של המוכרת סכום של 1.1 מיליארד דולר.

בנוסף, לאי.די.בי פתוח יש יתרת רווחים ראויים לחלוקה שלילית, אך עובדה זו עשויה להשתנות בזכות העסקאות האחרונות שבוצעו בחברות הבנות, כת"ש ומכתשים אגן, וכן בשל אימוץ תקן 9IRFS שיאפשר לה לסווג את הפסדיה מקרדיט סוויס כרכיב נפרד בהון העצמי שלא ישפיע על הרווח הנקי. אך גם אם תיווצר לה יתרה ראויה לחלוקה, הרי שב-2013 תצטרך אי.די.בי פתוח לעמוד בתשלומים של כמיליארד שקל לבעלי האג"ח שלה וכן בקובננטים מול הבנקים המלווים שלה, לפני שתוכל לחלק דיבידנדים.