האם סלקום ופרטנר ייכנסו למיזם של חב' החשמל?

שר התקשורת משה כחלון שוקל לצרף את חברות הסלולר להתמודדות במיזם התקשורת של חח"י, בשיעור של 10% כל אחת ■ המטרה: להבטיח להן גישה לתשתיות קוויות ולאפשר למשקיעים במיזם ודאות כלכלית שחברות הסלולר ירכשו מהם תשתיות

שר התקשורת, משה כחלון, הורה לחברת החשמל לבחון אם ניתן לצרף את סלקום ואת פרטנר להתמודדות במיזם חברת החשמל, בשיעור של 10% כל אחת.

המהלך יבטיח לשתי החברות נגישות לתשתית הסיבים האופטיים של המיזם, יאפשר למשקיעים לגוון את מקורות המימון, וכמו כן, יסייע להבטיח את מחויבותן של שתי החברות לרכוש תשתיות מהמיזם, במקום מבזק ומהוט.

השר כחלון אמר בשיחות סגורות שמה שמתרחש כעת בשוק התקשורת, עם המבצע של הוט, מדגיש את החיוניות של המיזם, וממחיש עד כמה המפעילים בשוק התקשורת זקוקים לתשתית קווית שלישית. כחלון אמר עוד, שהוא מודע לקשיים של החברות סמייל ונטוויז'ן (שמוזגו לתוך פרטנר וסלקום) בעקבות המבצע של הוט, וכי אחת הדרכים לפתור את המצוקה, היא להכניס אותן כשותפות במיזם חברת חשמל, במקביל לבדיקות שעושה המשרד בנוגע לטענות שהעלו על סבסוד צולב וכדומה.

כרגע פרטנר וסלקום מנועות מלהתמודד במכרז, היות שמשרד התקשורת רצה לראות שחקנים חדשים בשוק התקשורת. יחד עם זאת, שמורה לו הזכות לאפשר להן להיכנס באחוזים נמוכים, במידה שקבוצות המשקיעים נסוגות או מגיעות למסקנה שהמיזם אינו כלכלי עבורן.

אלא שבחלוף הזמן והשינויים המהירים שמתרחשים בשוק, נאלצים כל השחקנים בענף לבצע חשיבה מחדש.

מסר מרגיע

המשקיעים במיזם מודאגים מאוד מהאפשרות שכחלון יישם את תקנות השוק הסיטונאי, שיאפשרו לבזק ולהוט להוריד מחירי תשתיות לטובת פרטנר וסלקום. עבור המשקיעים יש רק שני לקוחות: פרטנר וסלקום. אם אלה לא יגלו עניין בשימוש בתשתיות המיזם החדש, המשמעות היא שלמיזם לא יהיו לקוחות.

המהלך החדש, שיאפשר להן להצטרף לבעלות במיזם, טומן בחובו יתרונות רבים ויאפשר למיזם ולמשקיעים ביטחון שפרטנר וסלקום יקנו ממנו תשתיות במחיר אטרקטיבי. כמו כן, המהלך יאפשר לפרטנר ולסלקום ביטחון שמגולם בקבלת נגישות לתשתיות קוויות.

נודע כי דיונים בין המשקיעים לבין חברת חשמל וכחלון כבר מתקיימים וניכר שהמהלך עשוי לתרום לאטרקטיביות של המיזם, שכן למשקיעים יש חשש כבד שהם יישארו ללא לקוחות. המשקיעים כבר הבהירו בעבר שהשוק הסיטונאי משמעו פגיעה אנושה במיזם, ולכן המהלך יתקבל אצלם בברכה.

נציין שיש היבט נוסף: המערכת הבנקאית, שכבר רמזה שללא ביטחונות שפרטנר וסלקום ירכשו שימוש מהמיזם, היא תתקשה להעניק לו מימון.