פלייסטיישן ויטה - קונסולה מעולה ויקרה

קונסולת המשחקים הניידת של סוני, פלייסטיישן ויטה, הושקה השבוע בישראל, ביחד עם אירופה וארה"ב ■ אבל למה היא נמכרת בישראל בכמעט פי שניים מבארה"ב, ובכ-500 שקל יותר מבאירופה?

היחס השוויוני הזה לישראל נגמר בעיתוי ההשקה. כשמדובר במחיר - בישראל משלמים כמעט פי שניים מבארה"ב, וכ-500 שקל יותר מבאירופה. מי שמוכן לחכות ולהוזיל עלויות, יכול להזמין את המוצר בשליחות מאתרים בחו"ל.

מכונת הגיימינג הניידת באה לעזור לסוני להתחרות בטאבלטים ובסמארטפונים, ובמוצר המתחרה של נינטנדו, שלא נמכר בארץ באופן רשמי. חבל שגם כאן סוני נוקטת בטקטיקה הקבועה שלה: שילוב של טכנולוגיות ייחודיות, שמכריחות את הלקוח לקנות כרטיס זיכרון ייעודי, במקום להשתמש בכרטיסי ה-SD הנפוצים היום, או חיבור הטענה ייחודי, שלא מאפשר טעינת USB סטנדרטית.

חומרה: הקונסולה קלה מאוד (279 גרם) ביחס לגודלה. העיצוב המרווח שלה מאפשר מסך מגע בגודל 5 אינץ' באיכות מוצלחת מאוד. בנוסף, משטח המגע בצד האחורי נותן ממד אחר למשחקים מסוימים. מי שרגיל להשתמש בידיות משחקים אנלוגיות בפלייסטיישן 3, ימצא שתיים גם כאן. התוצאה היא חוויית משחק נוחה, שאינה מכבידה על הידיים אבל נותנת אפשרויות רבות לתפעול כותרים שונים, בתצורה שאי אפשר לקבל היום בסלולריים.

המיקרופון מאפשר שיחות קוליות עם גיימרים אחרים בזמן משחק אונליין. יש גם חיישני תנועה, מצלמה קדמית ואחורית, המיועדות למשחקי מציאות מורחבת. בנוסף, יש משחקים שמאפשרים לצלם את פני השחקן וליצור דמות משלו. בכותרים מסוג זה, המשחק מורכב גם מהתמונה של המציאות באזור בו נמצא השחקן.

משחקים: המשחקים החדשים מנצלים את ים האפשרויות הטכנולוגיות שמציעה הקונסולה. למשל, משחק ההרפתקאות Uncharted, מאפשר טיפוס ע"י נגיעות במסך על המקומות שרוצים להגיע אליהם, במקום תפעול רגיל של הכפתורים, טיפוס על חבל באמצעות החלקת האצבע במשטח מגע האחורי, או גירוד של משטח מסוים, באמצעות שפשוף האצבע על מסך המגע הקדמי. מדובר בחוויה שונה של משחק באמצעות כל שיטות ההפעלה החדשות. גם במשחק הפעולה Unit 13 שיצא בעת ההשקה, שילבו אפשרויות שונות בתפעול במגע של הנשקים, לצד שימוש בידיות האנלוגיות ובכפתורים הרגילים. כמו כן, הגרפיקה בשני המשחקים טובה מאוד.

בשורה התחתונה: הוויטה היא קונסולת משחקים מוצלחת, אבל מחירה ועלות הכותרים (200-300 שקל ויותר) ודאי ירתיעו רבים, במיוחד כשכל סמארטפון מאפשר לשחק במשחקים פחות טובים אבל בעלות נמוכה מאוד. הצלחתה תלויה גם בכמות המשחקים, ובעיקר בחוויות הייחודיות שהן יציעו.

מחיר: 1,700 שקל, כולל נרתיק ומגן מסך לגרסת ה-WiFi. בארה"ב 930 שקל (250 דולר) ובאירופה 1,230 שקל (250 אירו).

ציון: 9.