"הארץ" על סף פיצוץ: "שוקן זרק אותנו למאבק השרדות"

ועד עיתונאי "הארץ": "ההנהלה בעצם אומרת לאלו ששכרם קוצץ קחו הלוואות, תבקשו כסף מההורים, מי שיחזיק מעמד אולי ינצח במשחק ההישרדות"

הנהלת "הארץ" מתנערת באופן מכוער מאחריותה לפגיעה החמורה והחד צדדית שלה בעובדים - כך אומרים היום חברי וועד העיתונאים של הארץ במכתב שנשלח לכל העיתונאים בעיתון. כך בעקבות מכתב שהגיע ממו"ל "הארץ" עמוס שוקן, לאחר 10 ימים של משא ומתן שהוגדרו כ"שיחות מעולות" על ידי חברי הוועד. "ההנהלה בעצם אומרת לאלו ששכרם קוצץ קחו הלוואות, תבקשו כסף מההורים, מי שיחזיק מעמד אולי ינצח במשחק ההישרדות", כתבו חברי הוועד.

יודגש כי על פי החוק, החל מהיום (ה') יכול ועד העיתונאים של הארץ לנקוט בצעדי השבתה חלקיים ומלאים לאחר שתמה תקופת הצינון של סכסוך העבודה שהוכרז לפני כשבועיים. ביום ראשון תתקיים אסיפת חירום של העובדים על גג מערכת הארץ ובה יוחלט באילו אמצעים לנקוט. יצוין כי כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", אגודת העיתונאים בתל אביב החליטה לפני שלושה שבועות לאשר 700 אלף שקל לצרכי השבתת העיתון.

"שוקן מוכיח שהוא אינו מחויב לעובדים שלו", אמר היום ל"גלובס" חבר ועד הארץ, "הוא עומד מאחורי קיצוץ ברוטלי של 30%-40% אחוז לגרפיקאים בעלי משכורות נמוכות, משאיר אותם להחזיק מעמד ומחכה לראות מי חזק ומי חלש. ככה לא מתייחסים לבני אדם, אפילו אם הם עובדים בחוזה אישי וזה מעבר לכך שהצעד בוצע, למיטב הייעוץ המשפטי שקיבלנו, בניגוד לחוק".

ביום ראשון תתקיים ישיבה דחופה של עובדי העיתון על גג המבנה של "הארץ" ברחוב שוקן בתל אביב. על הפרק, החלטות אופרטיביות לאחר שוועד העיתונאים הגיעה להבנה כי הנהלת העיתון "החליטה להתבצר בעמדתה ולא לשפר במאום את המצב הקשה לו גרמה". הסוגיה המרכזית שעל הפרק היא הקיצוץ ש"פגע באופן עיוור בכמעט כל אחד מ-72 הגרפיקאים בעיתון - קיצוץ העומד על עשרות אחוזים בשכר, עד כדי 40%".

במכתב מציין הוועד כי מדובר בהרעת תנאים, שעל פי החוק שקולה לפיטורים של כל הגרפיקאים. "עמוס שוקן זרק את הגרפיקאים למשחק הישרדות אלים", אומר חבר הוועד, "זאת אכזריות לעובדים המסורים של העיתון ואנחנו מאוד מאוכזבים". זאת משום שלדבריו, בשבועות האחרונים התנהל משא ומתן "ענייני פתוח וכנה".

לדבריו, לאחר מספר פגישות שכללו את כל צמרת העיתון וחילופי מכתבים הדדיים, נדהמו חברי הוועד לקבל "תשובה משוקן כל כך מנותקת מהמצוקה הקשה של 70 מעצבים. וזאת בדיוק ביום שבו מותר לוועד לנקוט בצעדים ארגוניים ההנהלה פוצצה את המשא ומתן. ההנהלה חזרה לעמדותיה הראשוניות".

במכתב שנשלח לכלל העיתונאים ב"הארץ" הסבירו חברי הוועד את הסיבה לדחיפות האסיפה ביום ראשון כי תשובת הנהלת העיתון מיום רביעי בערב מוכיחה שהיא "כלל לא מבינה את המצוקה שהיא גרמה לעשרות עובדים. ההנהלה השיבה, שעל פי דפוסי התחלופה בשורות הגרפיקאים, ולפי מצב השוק בארץ - בכוונתם פשוט להמתין שתוך כמה שבועות כמה גרפיקאים יעזבו - ושאר הגרפיקאים יקבלו את המשמרות שלהם ויחזרו להיקף המשרה הקודם... זוהי תשובה מאכזבת מאוד. היום אלה הגרפיקאים, מחר הנפגעים יהיו צלמים, כתבים, עורכים - כולנו".

"על פי החוק, תקופת הצינון של סכסוך העבודה פגה היום ואנחנו רשאים להתחיל ולנקוט בצעדי השבתה חלקיים או מלאים, על פי שיקול דעתנו. אנחנו נותנים להנהלה את סוף השבוע לחשוב על תשובה יותר טובה".

מ"הארץ" לא נמסרה תגובה לדברים.