פסגת ה-G20: לא נזרים כספים לטיפול במשבר באירופה

שרי האוצר של מדינות ה-G20 נפגשים במקסיקו במהלך סוף השבוע ■ ארה"ב מתנגדת להזרמת עוד כספים לסיוע לאירופה כל עוד היבשת לא מנסה לטפל בעצמה במשבר החוב

שרי האוצר ויושבי הראש של הבנקים המרכזיים של מדינות ה-G20 העבירו מסר ברור לאירופה לפיו כל עוד היבשת לא מנסה לטפל בכוחות עצמה במשבר החוב שלה, מדינות ה-G20 לא ינסו לעזור לה בהזרמת כספים על ידי קרן המטבע הבינלאומית.

אלה רוח הדברים שעולים מפגישות שרי האוצר ויושבי הראש של הבנקים המרכזיים של 20 המדינות הגדולות בעולם שמתכנסים במקסיקו סיטי במהלך סוף השבוע. באירופה עדיין מקווים שמדינות כמו סין ויפן שהביעו בעבר הסכמתן העקרונית להעביר כספים לקרן המטבע על מנת לעזור ליבשת להתמודד עם משבר החוב, אכן יעבירו את הכספים.

"אני לא מצפה שנגיע להסכמה במהלך הפסגה בעניין הגדלת המשאבים של קרן המטבע", אמר יינס ווידמן, יושב ראש הבנק המרכזי הגרמני וחבר במועצת המנהלים של הבנק המרכזי האירופי. גם שר האוצר המקסיקני חוסה אנטוניו מייד, שותף לדעה הזו. "עדיין מוקדם מדי בשביל להתחיל לדבר על סכומים מדוייקים ודרכים שבהם יוכלו המדינות להזרים כספים לקרן המטבע", אמר מייד.

המתנגדת העיקרית למהלך הינה ארצות הברית שמתנגדת לנסיונות של קרן המטבע להגדיל את המשאבים שלה לכטריליון דולר על ידי גיוס של 600 מיליארד דולר ממדינות ה-G20 על מנת לעזור לאירופה. ארצות הברית ומדינות נוספות ששותפות לדעתה אומרות שעל אירופה להשתמש קודם כל במשאבים שלה לנסות לטפל במשבר ורק לאחר מכן לפנות לגורמים חיצוניים.

"אנחנו לא רוצים שקרן המטבע תהווה תחליף לנסיונות של אירופה לטפל במשבר בעצמה", אמר טימות'י גייתנר, שר האוצר האמריקני, בראיון לרשת CNBC. "הקרן גם לא יכולה להוות תחליף, היא יכולה להיות גורם משלים".