עמוס שוקן: העיתונות תגבה תשלום באתרי האינטרנט

מו"ל "הארץ" מבהיר כי אין מנוס מפיטורי עובדים ומעריך כי העיתונות בישראל תאמץ בסופו של דבר את מודל ה"ניו-יורק טיימס" ותגבה תשלום על המהדורות הדיגיטליות

"אני חושב שלוועד העובדים ב'הארץ' יש תקווה תמימה שאפשר לפתור את הבעיות מבלי להקטין את ההוצאות ולפטר עובדים" - כך אמר היום (א') מו"ל "הארץ", עמוס שוקן, בראיון לתוכנית "סדר יום" עם קרן נויבך ברשת ב'.

בראיון הסביר שוקן כי פרסום המודעה נגדו ביום שישי בעמוד הראשון של "הארץ" נבע בין היתר מאי-הבנה של תוכן מכתב שנשלח אליהם ביום רביעי, וזאת לאחר משא-ומתן חיובי שהתנהל בין הצדדים.

"ועד העובדים של 'הארץ' קיבל פידבק מאוד חיובי מההנהלה, הצענו להם הצעות מאוד טובות", אמר שוקן בהתייחס למשא-ומתן המתנהל בחודשים האחרונים. "אני חושב שהאירוע האחרון של פרסום המודעה היה בעקבות תשובה שנתנו להם והם לא באו לברר אותה איתנו".

בהמשך הראיון הסביר שוקן כי מצבו של "הארץ" הוא בדומה לעיתונים וכלי תקשורת רבים אחרים ברחבי העולם שסובלים מפחות חשיפה מאשר בעבר. לדבריו, בישראל יש גם כמה סיבות נוספות לאלה הקיימות בעולם. "קראתי לאחרונה באחד העיתונים ששוק הפרסום התכווץ מאוד בינואר האחרון. מספר דקות הפרסומות בערוצים המסחריים היה נמוך ב-26% בינואר הנוכחי לעומת ינואר אשתקד".

בהמשך הסביר שוקן כי ההחלטה לפטר 5 מעובדי מחלקת הספורט נבעה מאילוצים כלכליים. "מה קרה במדור הספורט? הקטנו בחצי את כמות הדפים, ולכן גם נאלצנו לוותר על חלק מהעובדים", אמר.

שוקן התייחס גם לאפשרות שעובדי העיתון יחליטו על נקיטת עיצומים ואמר כי "אני יודע ש'הארץ' חשוב גם לעובדים. אני מאוד מקווה שנגיע להבנות בעניין הזה. אם יינקטו עיצומים והעיתון לא יופיע, אז יהיו עוד יותר הוצאות".

"אני חושב של'הארץ' יש תפקיד ייחודי בחברה הישראלית, אבל 'הארץ' הוא לא חברה ציבורית, אלא חברה פרטית שצריכה לכסות את ההוצאות שלה", אמר שוקן, והוסיף כי "האחריות שלי היא שהעיתון ימשיך להופיע כמה שיותר זמן".

לבסוף ציין שוקן כי הסיבה המרכזית שהביאה אותו בשנות ה-80 לשבור את העבודה המאורגנת בתחום העיתונות ולהכניס חוזים אישיים הייתה ההשלכות השליליות, לטעמו, הנובעות מקבלת קביעות בעבודה.

לדבריו, "בזמנו הגעתי למסקנה שאני לא יכול לארגן את עסקי העיתונות במצבה. הדבר המרכזי שגרם לי ללכת לחוזים אישיים היה עניין הקביעות במקום העבודה שמביאה להורדת המוטיבציה". יחד עם זאת, אמר שוקן, אין לו שום בעיה "עם הסכם שנותן זכויות כאלה ואחרות לעובדים".

כאשר נשאל שוקן האם העיתונות המודפסת בישראל תיעלם בעוד מספר שנים, ענה: "אני לא יודע לענות על השאלה הזו". הוא ערך הקבלה ל"ניו-יורק טיימס" ואמר כי העיתונות בישראל תיאלץ בסופו של דבר לגבות תשלום על גלישה באתרי התוכן באינטרנט: "ה'ניו-יורק טיימס' דווקא הצליח להגיע ל-400 אלף מנויים דיגיטליים אחרי שהוא סגר את המהדורה הדיגיטלית שלו לתשלום. העיתונות כאן חייבת לעשות את זה, בטח לאור כל מה שקרה בחודשים האחרונים בישראל".