"תעשיית הסולאר בישראל עדיין צעירה והשוק תנודתי"

ד"ר לינהוי סוי (Linhui Sui), סגן נשיא ו-CTO של חברת ET-Solar הבינלאומית: יש למערכת גג סולארית תרומה נדל"נית, צריך להוריד את עלות ייצור החשמל

ייצור חשמל סולארי מזוהה בישראל בעיקר עם אנרגיה ושמירת הסביבה. הקשר בין סולארי לנדל"ן כמעט ואינו מוכר - וזו אחת הסיבות לשיעור החדירה הנמוך של מערכות-גג לייצור חשמל במגזר הפרטי.

אלא שלדברי ד"ר לינהוי סוי (Linhui Sui), סגן נשיא ו-CTO של חברת ET-Solar הבינלאומית, יש למערכת גג סולארית תרומה נדל"נית, הן לביקוש לנכס והן לשוויו. הוא מספר על שני מחקרים שפורסמו בנושא: "NREL (המעבדה הלאומית לאנרגיות מתחדשות) בדקה כמה זמן נמצאים בשוק נכסים למכירה, ומצאה שנכסים עם מערכת סולארית זוכים לביקוש, שמקצר את משך המכירה בכ-20%, והיתרון גדל, ככל שהשוק נמצא במיתון. מחקר אחר שערכה Livermore מצא ששווי המערכת כמעט מגולם במלואו בשווי הנכס - נתון משמעותי גם מבחינה מימונית".

סוי יגיע לביקור ראשון בארץ, לרגל ועידת הנדל"ן של "גלובס" ביום שני הבא (5.3) בת"א, הוא פיסיקאי, ועבד כמדען בנאס"א, בין היתר בפרויקטים בתחום חקר השמש.

מה האתגרים הטכנולוגיים של התעשייה הסולארית?

"האתגר המרכזי הוא הורדת עלות ייצור החשמל הסולארי לרמה כלכלית, שכן רוב המערכות עדיין רחוקות מכך. התוצאה היא שהתעשייה נזקקת לתמיכה ממשלתית, ותלות זו הופכת את התעשייה לכאוטית. ספרד ב-2008 וצ'כיה ב-2010 'שיגעו' את השוק: הנהיגו מדיניות תומכת שעוררה נהירת יזמים שהתרסקו ב'בום' אחרי זמן קצר, כשהמדיניות התומכת בוטלה. אבל אפילו גרמניה, שנחשבת לשוק היציב בעולם, הודיעה על קיצוץ, בגלל שקצב ההתקנות היה גבוה מהתחזיות.

"האתגר השני הוא טכנולוגי. המערכת מפיקה חשמל רק כשיש קרינת שמש, והאתגר הוא למצוא פתרונות שיאפשרו לספק חשמל כל שעות היממה. בעמק הסיליקון, רבים שעוסקים בכך, ביניהם חברת הענק GE".

מה החידושים הטכנולוגיים המשמעותיים בענף?

"במדינות רבות (כולל ישראל - ע.ב) מגבילים הסבת קרקעות חקלאיות לשדות סולאריים. על רקע זה פותחו מתקנים שקופים שאפשר להתקינם על גבי חממות, ובדרך זו לשמר את השימוש החקלאי בקרקע. אנחנו מעורבים בפרויקט כזה בחממות בצרפת. כמה מהחידושים המרכזיים של ET-Solar הם בייעול ההתקנה והקוניפיגורציה ובהגדלת התפוקה".

אחריותו השנייה של סוי ב-ET-Solar הוא האסטרטגיה הגלובלית של החברה הסינית, שפעילה ביותר מ-50 מדינות. התחזית שלו לענף הסולארי, דומה לתחזיות מאקרו-כלכליות אחרות: מיתון והאטה באירופה, לעומת צמיחה באסיה.

מה דעתך על השוק שלנו?

"אנחנו החברה הסינית הראשונה שפתחה פה סניף. נפגשתי עם נציגי חברות גרמניות שביקשו להיכנס לישראל בשיתוף אתנו. התעשייה בישראל עדיין צעירה והשוק תנודתי, אבל תנאי היסוד - כמו תחזיות לגידול בצריכה, מקורות אנרגיה מוגבלים יחסית וקרינה גבוהה - קיימים. משום כך אנחנו מחוייבים לשוק הישראלי".