האם ריבלין עובר על כללי האתיקה?

השופט אליעזר ריבלין מחזר אחר ח"כים כדי שיבחרו בו למבקר המדינה. ניגוד עניינים?

"שופט יימנע מפעילות... העלולה להביאו לניגוד עניינים עם תפקידו כשופט" - כך קובע אחד מכללי האתיקה לשופטים. כלל נוסף קובע כי "שופט... לא יעסיק עצמו... בפעילות העלולה לפגוע ביכולתו למלא כיאות את תפקידו כשופט".

אליעזר ריבלין הוא שופט בית המשפט העליון, משנה לנשיאת בית המשפט. לפי החוק, הוא אמור לפרוש בהגיעו לגיל 70. זה יקרה במאי השנה. אבל עד אז, ריבלין הוא שופט לכל דבר ועניין.

לפני 5 ימים "שוחח השופט ריבלין עם גורמים בכנסת והודיע להם כי הוא מגיש את מועמדותו לתפקיד מבקר המדינה". ("גלובס", "הארץ", 22.2.2012). כידוע, המבקר הנוכחי, מיכה לינדשטראוס, צפוי לסיים את תפקידו במאי השנה. העיתונות גם יודעת לדווח כי "המשנה לנשיאה מנהל מגעים עם חברי כנסת שיתמכו בו".

הקמפיין וכללי האתיקה

כלומר, ריבלין מנהל קמפיין אצל חברי הכנסת כדי שאלה יתמכו בו. האם פעילות זו לא עלולה "לפגוע ביכולתו למלא כיאות את תפקידו כשופט"? האם פגישות ושיחות בהן מתבקשים חברי כנסת לתמוך במועמדותו אינן עלולות "להביאו לניגוד עניינים עם תפקידו כשופט"?

בחודשים שנותרו לכהונתו, עשוי ריבלין להיזקק לנושאים שלחברי הכנסת יש בהם אינטרס פוליטי מובהק. כמובן שכולנו משוכנעים כי ריבלין, וכל שופט אחר, יודעים להתעלות לגבהים מוסריים המעמידים אותם מעל לכל חשבון אישי. ברור. אלמנטרי. בני אלים. ובכל זאת המחוקק מצא לנכון להתקין כללים למקרה ששופט לא מצליח להתגבר על יצריו. כללים אלה הותקנו מכוח חוק בתי המשפט, כלומר, יש להם מעמד ותוקף של חוקים. לכן, מי שעובר עליהם, גם אם הוא בן אלים, עובר על החוק (לכאורה)?

מגעיו של ריבלין על מועמדותו עומדים בניגוד לכללי האתיקה. לכן, אם הוא מבקש להמשיך במירוץ, אם הוא מתכוון להמשיך לחזר אחר חברי הכנסת - עליו להתפטר מהעליון ומיד, לפני שניגוד העניינים יעבור מהתאוריה אל המציאות.

ומה עם שפירא?

המועמד הנוסף למשרת המבקר הוא יוסף שפירא, גם הוא שופט, וגם הוא מחזר. אבל שפירא מכהן במחוזי בירושלים, לא בעליון. שפירא, לפי הדיווחים, הוא "שופט שדן בנושאים אזרחיים ומסחריים". הבדל לגבי פוטנציאל ניגוד העניינים ואי-היכולת למלא את התפקיד מסיבה זו.

הנושאים שהעליון דן בהם הם בעלי אופי שלחברי הכנסת יש עניין רב בהם. אבל הנהלת בתי המשפט צריכה לבדוק אם גם במקרה של שפירא קימת אפשרות לניגוד עניינים.

מילה לריבלין היו"ר

רובי ריבלין, אני יודע שהחוק ושמירתו יקרים ללבך, כפי שאתה מוכיח בדבריך ובמעשיך. כאשר שוחחת עם ריבלין השופט, האם לא צרם לך שהוא, השופט העליון, עושה לובינג לעצמו אצל חברי כנסת? האם לא היית מודע לכללי האתיקה של השופטים? ומה עכשיו, כשאתה בטוח מודע?