אל תהיו "פראיירים": צפו ב-10 עצות שכל משקיע צריך לשנן

ג'רמי גראנתהם, מנהל ההשקעות הראשי של חברת הפיננסים GMO מעניק למשיקיעים 10 עצות להשקעה נבונה ■ "אל תמנפו את עצמכם אחת תיפלו" ■ "תחשבו לטווח הארוך ואל תהיו פזיזים"

וורן באפט אמר בעבר, "אם אתה מנסה לחפש את הפראייר סביב שולחן הפוקר ולא מצליח לזהות אותו, כדאי שתתחיל לדאוד - זה אומר שהפראייר הוא אתה". כדי שלא תצאו ה"פראיירים" בשולחן הפוקר הגדול של הבורסה, ג'רמי גראנתהם, מנהל ההשקעות הראשי של חברת הפיננסים GMO מנסה לאבחן את אותן חולשות ובעיות שמהם סובלים ה"פרייארים" שנפרדים מכספם באופן יומיומי בשל השקעות לא נבונות, ולהעניק לכם עצות שונות שייסיעו לכם בתהליך המורכב של השקעות בבורסה.

מה שהיה הוא שיהיה - תאמינו להיסטוריה

המדדים המרכזיים בוול סטריט שברו שיאים חדשים בתקופה האחרונה ואותתו למשקיעים כי הצרות הכלכליות של ארה"ב הסתיימו. כך למשל, מדד ה-S&P 500 ננעל ביום ו' ברמה הגבוהה ביותר שלו מאז יוני 2008 ומדד הדאו ג'ונס נגע ברמה של 13 אלף נקודות - הרמה הגבוהה ביותר מזה 4 שנים. יחד עם זאת גראנתהם טוען כי אסור להאמין לאשליה הזו והצרות של ארה"ב עדיין לא הסתיימו."המחירים בשווקים עדיין אינם הוגנים ויש לחכות בסבלנות שהמחירים יגיעו למחירים שיהוו נקודת כניסה טובה לשוק". גראנתהם מוסיף ואומר כי "עדיין לא ראינו תיקון רציני בוול סטריט, כך שמה שעלה יירד בקרוב ויעניק לכם נקודת כניסה טובה. מילת המפתח היא סבלנות".

המינוף הורג: אף פעם אל תמנף את עצמך כדי להשקיע

אחד מהעצות החשובות שגראנתהם מעניק למשקיע המתחיל נוגעת למינוף. "אף פעם על תמנף את עצמך כדי להשקיע כי בסופו של דבר תיפול, המינוף פוגע בנכס היחיד והחשוב ביותר העומד לרשותו של המשקיע - הסבלנות". גראנתהם מסביר כי חוב שגורר אחריו משקיע אף מסוכן יותר מהמינוף. "החוב גורם למשקיע לאגרסיביות פיננסית, פזיזות ועצבנות, החוב הפיל מדינות, תאגידים וצרכנים כך שתהיה בטוח שגם אותך הוא יפיל". זכרו, אף פעם אל תקחו הלוואות כדי להשקיע בבורסה, זה רק יסבך את תהליך ההשקעה.

לא לשים את כל הביצים בסל אחד!

זה אומנם עצה מוכרת שכל יועץ השקעות יאמר לכם במדה ותפנו אליו כדי להשקיע את כספכם, אך גראנתהם מעדיף לחזור עליה בשל חשיבותה הרבה. "ככל שתפזרו את השקעותיכם במגוון רחב של כלים פיננסים, כך תוכלו לשרוד את התקופות הקשות בהן השוק יפנה לכם את גבו".

תהיו סבלניים ותתמקדו בטווח הארוך

"תחכו לקלפים הטובים",אומר גראנתהם ומסביר כי גם במידה ואיתרתם מניה להשקיע בה, אל תפעלו באופן מיידי ותחכו שהיא תגיע למחיר היעד/כניסה שהצבתם לעצמכם. "זה יהיה מרווח הביטחון שלכם". עניין נוסף שגראנתהם מדבר עליו הוא יכולת ההתמודדות עם הפסדים. "אם אתם לא יכולים להתמודד עם הכאב הכרוך בהשקעה מפסידה, אל תשקיעו, אתם רק תזיקו לעצמכם. מעבר לכך עליכם לזכור שסבלנות, גם פה, היא מילת המפתח. תהיו סבלניים ותזכרו שמה שיורד עכשיו יעלה בטווח הארוך".

סבלנות, סבלנות, סבלנות

אחד מהיתרונות הבולטים שיש למשקיעים הפרטיים, על פני מנהלי ההשקעות והסוחרים הוא הסבלנות. "לכם, בניגוד לסוחרים ולמנהלי ההשקעות יש את כל הזמן שבעולם לחקור ולחפש אחר ההשקעה הטובה ביותר, לעומת זאת הסוחרים והמנהלים הפיננסים נמצאים במרדף מתמיד אחר הסקטור החם ואין להם את הסבלנות הדרושה לכל משקיע, ולכן רבים מהם נופלים", מסביר גראנתהם.

אל תפחדו מהדובים אך אל תהיו שוריים מדי

גראנתהם טוען כי למשקיעים אסור להיות אופטימיים מדי והם חייבים להיות קשובים ל"דובים" ולחדשות הרעות. כמו כן עליהם לדעת לקבל ביקרות על ההשקעות שהם מבצעים.

תהיו קשובים למספרים ופחות לאנשים

הראלי והטירוף בשווקים זה אומנם עניין מרגש במיוחד, אך במקרים רבים המשקיעים ש"קופצים" כי כולם קפצו, עושים זאת כאשר השוק כבר בשיא, כך שהם מאבדים את השקעתם מהר מאוד, בנפילות שבאות לאחר מכן, אומר גראנתהם. "תתעלמו במיוחד מהחדשות לטווח הקצר. החדשות הפוליטיות והמדדים הכלכליים השוטפים הם לרוב לא רלוונטים לטווח הארוך".לעומת זאת, הוא מסביר "המספרים הם לרוב הדבר היחיד שרלוונטי".

אומץ במינון הנכון

תהליך ההשקעות מצריך גם מידה מסוימת של אומץ. "אל תפחדו להשקיע בנכסים מסוכנים רק בגלל שהם מסוכנים, תקשיבו למספרים ולהערכות שביצעתם", אומר גראנתהם. "גם אם מחיר הנכס שרכשתם ירד, תהיו קצת אמיצים ותחכו שהוא יעלה, המספרים לא משקרים, ואם ביצעתם חישובים נכונים הנכס בסופו של דבר יעלה".

"בסופו של דבר השקעות הם לא דבר מסובך"

"אנשים קונים ומוכרים מניות מתוך הנחה וציפיה שהם יניבו להם רווחים בעתיד", זה כל העניין בהשקעות". גראנתהם מסביר גם שאם הניתוח שלכם או של יועץ ההשקעות שלכם מראה כי המניה שאתם מתכוונים להשקיע בה נסחרת בשוק בדיסקאונט ביחס לשווי הריאלי שלה אז המשקיעים רוכשים אותה מתוך כוונה כי בעתיד היא תסגור את הפער הזה ותניב להם תשואה. הדבר עובד גם בכיוון ההפוך, אם אתם חושבים שמניה מסוימת נסחרת בבורסה מעל השווי שלה אז תקנו אותה בחסר (שורט) מתוך כוונה שבעתיד היא תגיע למחיר השוק המתאים שלה ותסגור את הפער.

"אני דוגל באסטרטגיית ההשקעות של וורן באפט. אל תשקיעו בתחומים שאתם לא מבינים בהם ואל תיכנסו להשקעות מתחכמות בכלים פיננסים שמסובכים להבנה. תשמרו על תהליך ההשקעה פשוט ככל האפשר". "מי שמתכם עם השוק השוק מתחכם איתו ובסוף הוא נופל".

דע את עצמך

מאחר ותהליך ההשקעה מגלם בתוכו מאפיינים פסיכולוגים רבים, גראנתהם מציין כי כל אחד צריך להכיר את עצמו ולדעת את חולשותיו ויתרונותיו. "אם יש לכם אופי של מהמרים, השקעות הם לא בשבילכם. הבורסה יכולה להיות עבורכם ה"קזינו" הגדול ביותר אך בסופו של דבר אתם תשארו מרוששים. אם אתם פזיזים מדי תתרחקו מהבורסה. אם אתם לא נרדמים בלילה בגלל כל ירידה קטנה בערך ההשקעה, גם במקרה זה אני לא ממליץ לכם להיכנס לתחום ההשקעות".