אל-אריאן: "חבילת הסיוע ליוון תיכשל בדיוק כמו הקודמת"

"יוון הוקרבה על מנת לבנות את חומת האש" שמנהיגי אירופה מנסים להקים, כך טוען מוחמד אל-אריאן, מנכ"ל קרן האג"ח הגדולה בעולם, פימקו

חבילת הסיוע על סך 130 מיליארד דולר שאושרה ליוון לא צפויה לעזור למדינה, אולם זה לא אמור להפריע כל עוד בעיות החוב שלה לא ידביקו את שאר אירופה, כך אומר היום (ג') מנכ"ל פימקו, מוחמד אל-אריאן.

המאבק כרגע הוא למנוע את הידבקות שאר היבשת בבעיות החמורות ביוון, כמו גם באיטליה, ספרד ופורטוגל. האיחוד האירופי ביקש בפסגה בסוף השבוע ממדינות ה-G20 לתרום עוד כספים למאבק במשבר החובות. מנהיגי אירופה מנסים לבנות "חומת אש" שתעזור לבנקים לשמור את הראש מעל המים במקרה של חדלות פרעון ביוון או פורטוגל.

"יוון הוקרבה על מנת לבנות את חומת האש הזו", אמר אל-אריאן. "ביוון, אנו מנסים להחזיק את מה שלא ניתן להחזיק, ויש לזה מחיר - חברה שצריכה לעמוד בצעדי צנע עצומים מבלי לראות אור בקצה המנהרה. לכן החבילה הזו תכשל בדיוק כמו החבילה הקודמת".

לאחר שהבינו בשווקים את המשמעויות הנלוות למתן חבילת הסיוע ליוון, מרכז הכובד עובר לפורטוגל, לה בעיית חובות גדולה גם כן. "אני חושב שאפשר למתוח את הקו מעל יוון ופורטוגל ואני חושב שאירופאים ימתחו אותו כשהם יהיו בטוחים שחומת האש מוכנה", אמר אל-אריאן.

כדוגמה הפוכה למדיניות הכלכלית שהביאה את מדינות ה-PIIGS, פורטוגל, איטליה, אירלנד, יוון וספרד, מביא אל-אריאן את שבדיה. "היא מהווה שיעור לאחרים על איך אפשר לשלב ביטחון פיסקלי ופיננסי עם צמיחה ומערכת סוציאלית שיש לה רשת בטחון טובה. אפשר לעשות את זה. על אירופה לאזן בין צעדי צנע להקטנת הגרעון - לצמיחה. אם היא לא תעשה את זה אנו הולכים לדבר על זה עוד הרבה שנים".