זיסר חויב להפקיד ערובה למקרה שיפסיד בתביעה מול נכסי IBM

ביהמ"ש: חברת אירופה ישראל לא הרימה את הנטל להראות כי מצבה הכלכלי חסין דיו כדי לאפשר לה לשאת בהוצאות המשפט של נכסי IBM אם תפסיד בתביעה נגדה

עקב מצבו הכלכלי - איש העסקים מוטי זיסר חויב להפקיד ערובה להוצאות משפט, למקרה שיפסיד בתביעה שהגיש נגד חברת נכסי I.B.M ישראל.

רשם המחוזי בתל-אביב, חגי ברנר, חייב אתמול (ב') את חברת אירופה ישראל, בעלת השליטה באלביט הדמיה שבבעלות זיסר, להפקיד בקופת בית המשפט ערובה בסך 200 אלף שקל להוצאות המשפט של נכסי I.B.M. זאת, כתנאי לדיון בתביעה בסך 13.6 מיליון שקל שהגישה אירופה ישראל נגד נכסי I.B.M כבר ב-2006, בטענה כי היא הסתירה ממנה את מצבו ההנדסי הלקוי של בית I.B.M לשעבר בתל-אביב (כיום - בית אירופה ישראל, הממוקם ברחוב ויצמן בתל-אביב), אותו רכשה ממנה, ובכך גרמה לה נזקים קשים.

בהחלטתו גם רמז הרשם כי סיכוייה של אירופה ישראל לזכות בתביעה אינם גבוהים. "לנוכח העובדה שעוד קודם לרכישת הבניין היה בידי התובעת סקר בדבר מצבו הפיזי של הבניין, לרבות האפשרות שעלויות השיפוץ יעמדו על כ-3 מיליון דולר, לא ניתן לקבוע כי סיכויי ההצלחה בתביעה הם כה גבוהים, עד שאין צורך בהעמדת בטוחה כלשהי לתובעת הנתבעת", קבע.

קשיים פיננסיים

הרשם קבע כי הוא לא שוכנע שקיימות נסיבות מיוחדות, שבגינן מוצדק לתת לאירופה ישראל פטור מהפקדת ערובה. הוא ציין כי החברה לא הרימה את הנטל להראות כי מצבה הכלכלי חסין דיו כדי לאפשר לה לשאת בהוצאות המשפט של I.B.M, אם תפסיד בתביעה. לדבריו, אירופה ישראל לא צירפה לתביעתה דוחות כספים או מסמכים, המעידים על מצבה הכלכלי.

"העובדה כי לאירופה ישראל יש חברות-בנות העוסקות בתחומים מגוונים בעולם, אין בה די לעניין זה, ובוודאי שאין בה כדי להוכיח נזילות, שיש בה כדי לאפשר תשלום הוצאות משפט באופן מיידי ובסכומים גבוהים", נקבע.

עוד כתב הרשם כי אירופה ישראל הודתה כי היא נאלצה לשנות את סדר פירעון חובה לבנק בגין רכישת מניותיה של חברת-הבת שלה, אלביט, מה שלדבריו עשוי ללמד על קשיים פיננסיים כאלה ואחרים.

"התובעת גם לא ציינה מהו חובה לבנק בגין רכישת מניותיה של אלביט, ולא נסתרה טענת הנתבעת לפיה חובה של התובעת לבנק הפועלים בגין רכישת המניות הינו כ-800 מיליון שקל, בעוד שווי המניות ששועבדו לטובת החזר ההלוואה הינו כ-220 מיליון שקל בלבד", נכתב בהחלטה.

עם זאת, קבע הרשם כי אין הצדקה להטיל על אירופה ישראל הפקדת ערובה בסכום גבוה יותר, בנימוק ש"לא נראה כי ניהול ההליכים צפוי להיות מורכב באופן חריג".

נכסי IBM יוצגו בידי עורכי הדין אמיר לויצקי ושירה אבנת ממשרד טולצ'ינסקי, שטרן, מרציאנו, כהן, לויצקי ושות'.