שלי יחימוביץ': "רפורמת המרפסות תביא ל-1,000 הולילנדים"

‏היום ערכו הגורמים המקצועיים המתנגדים ל"רפורמת המרפסות" כנס בשיתוף חברי הכנסת ■ הגורמים המקצועיים כוללים אדריכלים, שמאי מקרקעין, עורכי דין, כלכלנים ואנשי אקדמיה, המבקשים לעצור את הרפורמה במתכונתה הנוכחית

‏"הולילנד היא דוגמא חיה למה שיקרה אם רפורמת התכנון תעבור. יהיו לנו 1,000 הולילנדים. אם בהולילנד בוצעו אינספור עבירות פליליות כדי לבנות את המפצלת התכנונית הזאת, אחרי הרפורמה בחוק התכנון והבנייה הם ייעשו בסמכות וברשות", כך אמרה יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', בכנס החירום שערכו הגורמים המקצועיים בענף התכנון והבנייה בכנסת, לתדרוך החכ"ים לקראת ניסוח ההסתייגויות לרפורמה.

‏אתמול, כזכור, פורסם ב"גלובס" כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, החליט לדחות את ההצבעות על הרפורמה לקריאה שנייה ושלישית למושב הכנסת הבא.

‏היום ערכו הגורמים המקצועיים המתנגדים לרפורמה כנס בשיתוף חברי הכנסת. הגורמים המקצועיים כוללים אדריכלים, שמאי מקרקעין, עורכי דין, כלכלנים ואנשי אקדמיה, המבקשים לעצור את הרפורמה במתכונתה הנוכחית. בכנס השתתפו גם חברי הכנסת יחימוביץ', מאיר שטרית (קדימה), אבישי ברוורמן (העבודה), בוז'י הרצוג (העבודה), דב חנין (חד"ש) וד"ר חנא סוויד (חד"ש). כן השתתפו בכנס היום יזמים, מתכננים ונציגי הארגונים הירוקים.

‏הגורמים המקצועיים חזרו היום על טענתם, לפיה החוק החדש פוגע בכל אזרח ואזרח במדינת ישראל ויש בו משום פגיעה בזכות הקניין. נציגי היזמים והקבלנים הזהירו בכנס שהחוק יוביל למצוקת דיור גדולה ולעליית מחירים משום שקבלנים לא יבנו. מטה המאבק של הארגונים המקצועיים קורא לוועדת הפנים של הכנסת לדחות את הדיונים הצפויים ב-11 במארז על ההסתייגויות בחוק ולנהל במקומם דיון ציבורי אמיתי על כל פרק ברפורמה בנפרד.

‏המטה יפעל לגייס את מרכז השלטון המקומי וראשי הרשויות להצטרף למאבק ולהשפיע על ח"כים מכל הסיעות.

יחימוביץ' הוסיפה: "בכל הנוגע לקרקע לא צריך לנהוג בקיצורי דרך. אין לי שום עניין שיהיה אפשר לקחת קרקע חקלאית ובהליך מזורז ביותר לבנות עליה מגדל. בדיוק ההיפך, זהו משאב שצריך לנהוג בו בזהירות רבה ביותר. כשרוכשים קרקע מתוכננת ומאושרת מקבלים את האישורים בזמן סביר. מתי הדרך מתחילה להיות קשה, וטוב שכך? כשרוכשים קרקע בשני גרוש וחצי שלא נועדה לבנייה, שהיא לא מתוכננת, שהיא מחוץ לתמ"א 35, ועושים עליה בוננזה ואז מתחילים לשחד את הדרך לבנייה. אם החוק הזה יעבור, הדרך לכאוס תכנוני סביבתי היא מאוד מאוד קצרה. אישורי הבנייה יהיו נטולי כל שיקולים לאומיים, סביבתיים, מקצועיים וחברתיים".

‏ברוורמן ציין: "חוק התכנון והבנייה יפגע קשות במעמד הביניים ובאזרח הקטן. אין ספק שקיצור הביורוקרטיה הישראלית הינו מטרה נעלה. עם זאת, על הציבור להבין שהחוק יגרום לתוצאה הפוכה בה הביורוקרטיה רק תיגבר. למשל, במקום להוסיף כוח אדם לוועדות הקיימות, מציעים להוסיף עוד ועדות. בנוסף, במקום החוק הקיים שמכיל 280 סעיפים, החוק החדש יכיל לא פחות מ-600 סעיפים. הציבור יתקשה להתמודד עם הסבך הבירוקרטי החדש שהחוק הזה יצור וייאלץ להיעזר במומחים בתשלום".

‏עו"ד צבי שוב, מומחה בדיני תכנון ובנייה שהשתתף היום בכנס, אמר: "חוק התכנון והבנייה הקיים הינו בסך הכל נכון ומספיק. אמנם קיימות בעיות, אבל יש הרבה כלים בחוק שפשוט יש ליישם אותם, או לייעל אותם. לדוגמא, ניתן להוסיף תקנים, תקציבים וסנקציות לאיחורים ולעיכובים, אבל אין כל סיבה להחליף את כל החוק. החלפת החוק בחוק ארוך ומייגע ויצירת ועדות ותפקידים, יגרמו לסרבול ולסחבת והגרוע מכל, נראה כי התיקון לחוק פוגע בקניין הפרט".