זהבית כהן בוחנת להחליף את מנכ"ל פסגות רונן טוב

הרקע: ההרעה בתוצאות פסגות, שגרמו להפחתת שוויו בדוחות אייפקס ■ בין המועמדים להיכנס לנעליו של טוב: ענת לוין מבנק הפועלים ■ בקרן אייפקס סרבו להתייחס לידיעה

האם רונן טוב, מנכ"ל פסגות, יהיה זה שישלם את מחיר ירידת השווי החדה של בית ההשקעות? ל"גלובס" נודע כי זהבית כהן, מנכ"לית קרן אייפקס בישראל שהיא בעלת השליטה בבית ההשקעות, בוחנת מינוי מחליף לטוב. בין המועמדים הראויים לדעתה בולטת ענת לוין, המשנה למנכ"ל בנק הפועלים. מאייפקס נמסר כי "אין תגובה".

פסגות, בית ההשקעות הגדול בישראל המנהל כ-140 מיליארד שקל, עובר טלטלה עמוקה בימים אלו ונמצא לקראת גל פיטורים של עשרות עובדים. "אנחנו חיים בתחושת אינקוויזיציה", מעידים גורמים המקורבים לעובדים בפסגות. עוד לדבריהם, בתוך החברה כבר החלו לצוץ שמות נוספים שלוטשים עיניים לכסאו של טוב, בהם חגי בדש, מנכ"ל פסגות גמל ופנסיה, והסמנכ"ל אריק פרץ, האחראי על תחום החיסכון לטווח ארוך.

המכה הקשה ביותר שנחתה על פסגות לאחרונה, כמו על שאר בתי ההשקעות וחברות הביטוח, היא הפחתת דמי הניהול בקופות הגמל משנת 2014 לשיעור של עד 1.05% מהצבירה (נמוך מדמי הניהול הממוצעים בקופ"ג של פסגות) ול-4% מההפקדות השוטפות.

פסגות הוא גוף הגמל הגדול ביותר בשוק, עם 45 מיליארד שקל נכסים, כ-34 מיליארד שקל מתוכם בקופות לתגמולים הכפופות להפחתה. מעצם היותו רגל ההכנסות המשמעותית ביותר בפסגות, ברור כי מנוע הרווחים היציב הזה יספוג פגיעה מהותית ותוך זמן קצר.

לא הספיק לרכוש חברת ביטוח

עוד לפני הפחתת דמי הניהול, סבל פסגות משחיקה בפעילות - קרנות הנאמנות של בית ההשקעות מגייסות בעיקר בקרנות שלא מרוויחים עליהן כסף, פעילות ניהול התיקים מוטה ברובה לתיקי לקוחות מוסדיים שאינה נחשבת לרווחית במיוחד, וענף הברוקראז' סובל מהשתלטות הבנקים, כשישנם בתי השקעות שכבר שוקלים לצמצם פעילות. במקביל, עלויות הרגולציה רק הולכות ועולות ומכווצות את שורת הרווח, שעליו מעיקים גם הסכמי שכר נדיבים שהעניקה כהן בעבר לחלק מבכירי פסגות, כדי שלא יעזבו.

כל אלה מתבטאים היטב בדוחות קרן אייפקס, שפורסמו לאחרונה. מהדוחות עלה כי הקרן הפחיתה 45% משוויו של בית ההשקעות, שעומד כעת על כ-2 מיליארד שקל. בנובמבר 2010 רכשה אייפקס את פסגות לפי שווי של 2.7 מיליארד שקל, אולם שבועות ספורים לאחר מכן שיערכה כהן את שווי בית ההשקעות ב-3.7 מיליארד שקל. כעת כאמור הוא מוערך בשווי הנמוך משוויו בעת הרכישה, ולמרות שטוב עצמו לא מעורב ברכישת בית ההשקעות, הוא עלול כאמור לשאת בתוצאותיה של ירידת הערך הזו.

טוב מונה לתפקיד על ידי כהן עצמה, והוא משמש בו מתחילת 2011. אחד הצעדים המהותיים שצופה ממנו להשלים הוא רכישת חברת ביטוח, אולם עסקה כזו כידוע טרם התבצעה, וההשבחה הגדולה אותה ראתה כהן לנגד עיניה רחוקה מלהתממש.

נזכיר, כי לאחרונה פורסמו המלצות ועדת הריכוזיות, שאחת המרכזיות בהן היא הפרדה בין גופים פיננסיים וריאליים המוחזקים על ידי אותו בעל שליטה. ככל הנראה, אייפקס תצטרך לבחור בין החזקתה בתנובה לבין פסגות, וההערכות הן כי היא תמכור את מניות השליטה בקונצרן החלב לידי מאיר שמיר ותישאר עם בית ההשקעות.

"אנחנו חיים בתחושת אינקוויזיציה", מעידים גורמים המקורבים לעובדי פסגות. בחברה כבר נזרקו שמות נוספים שלוטשים עיניים לכסאו של טוב, בהם חגי בדש והסמנכ"ל אריק פרץ

עוד לפני הפחתת דמי הניהול, סבל פסגות משחיקה בפעילות - קרנות הנאמנות של בית ההשקעות מגייסות בעיקר בקרנות שלא מרוויחים עליהן כסף, פעילות ניהול התיקים מוטה ברובה לתיקי לקוחות מוסדיים שאינה נחשבת לרווחית במיוחד, וענף הברוקראז' סובל מהשתלטות הבנקים. כך ישנם בתי השקעות שכבר שוקלים לצמצם פעילות בתחום זה.

במקביל, עלויות הרגולציה רק הולכות ועולות ומכווצות את שורת הרווח, שעליו מעיקים גם הסכמי שכר נדיבים שהעניקה כהן בעבר לחלק מבכירי פסגות, כדי שלא יעזבו.

כל אלה מתבטאים היטב בדוחות קרן אייפקס, שפורסמו לאחרונה. מהדוחות עלה כי הקרן הפחיתה 45% משוויו של בית ההשקעות, שעומד כעת על כ-2 מיליארד שקל. בנובמבר 2010 רכשה אייפקס את פסגות לפי שווי של 2.7 מיליארד שקל,

אולם שבועות ספורים לאחר מכן שיערכה כהן את שווי בית ההשקעות ב-3.7 מיליארד שקל.

כעת כאמור הוא מוערך בשווי הנמוך משוויו בעת הרכישה, ולמרות שטוב עצמו לא היה מעורב ברכישת בית ההשקעות, הוא עלול כאמור לשאת בתוצאותיה של ירידת הערך הזו.