76 על 76: רווחי סלקום ברבעון ירדו ב-76% ל-76 מיליון שקל

(עדכון) - הרגולציה המכבידה והתחרות הגוברת גרמו לירידה של 36% ברווח השנתי של חברת הסלולר סלקום, שהסתכם ב-825 מיליון שקל ■ בניגוד לפרטנר, סלקום החליטה שלא לבצע הפחתת שווי לספקית האינטרנט שלה, נטוויז'ן

שנת 2011 הייתה אחת משנות הפעילות המאתגרות עבור חברות הסלולר המקומיות, שנאלצו להתמודד עם גזירות רגולטוריות ותחרות מתגברת. כצפוי, גורמים אלה באים לידי ביטוי בהרעה משמעותית בנתונים הכספיים שמציגה סלקום לשנה החולפת.

חברת הסלולר מקבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר סיכמה הבוקר (ד') את 2011 עם שחיקה של 36% ברווח הנקי, שהסתכם ב-825 מיליון שקל. נזכיר כי לפני כשבועיים דיווחה חברת פרטנר של אילן בן-דב על ירידה דומה ברווח הנקי השנתי, ל-763 מיליון שקל.

ההרעה הנמשכת במצב שוק הסלולר באה לידי ביטוי ביתר שאת ברבעון הרביעי אשתקד, בו צנח הרווח הנקי של סלקום בשיעור חד של 76% ל-76 מיליון שקל, בהתאם לאזהרת הרווח שפרסמה החברה במהלך ינואר. אצל פרטנר, נזכיר, ירד הרווח ברבעון הרביעי ב-56.6% ל-132 מיליון שקל. ברבעון הקודם עמד הרווח הנקי של סלקום על 199 מיליון שקל, כך שמדובר בצניחה של 62%, בהשוואה לרבעון זה.

המגמה השלילית ניכרת בכל הפרמטרים המרכזיים שהחברה מציגה - משורת ההכנסות, דרך הרווחיות הגולמית והתפעולית, נתוני ה-EBITDA (רווח לפני הוצאות והפחתות) ועד השורה התחתונה. סלקום ממשיכה לאבד לקוחות בקצב מהיר, כששיעורי הנטישה שהיא מציגה הגיעו ל-25% ב-2011, לעומת 20% ב-2010. בפרטנר עלה שיעור הנטישה מ-6% ל-8.2%.

בעקבות סגירת הרשת הישנה (TDMA) נפרדה סלקום מ-52 אלף מלקוחותיה, ובסיום 2011 מספר הלקוחות שלה עמד על 3.34 מיליון איש - ירידה של 1.5% ביחס ל-3.39 מיליון בסיום 2010.

אמנם בשנה החולפת סלקום הצליחה להעלות את ממוצע זמן השימוש במכשיריה, ומספר הדקות החודשי הממוצע ללקוח (MOU) עלה ב-3.3% ל-346 דקות, אולם ההכנסה החודשית הממוצעת למנוי (ARPU) צנחה בסיכום שנתי ביותר מ-26% ל-106 שקל.

בסיכום רבעוני של הנתונים ניתן לראות כי במהלך הרבעון החולף, השתפר מספר הדקות הממוצע החודשי ב-2.6% ל-351 דקות, מה שלא מנע מההכנסה החודשית הממוצעת בתקופה זו להישחק בקרוב ל-34% ל-95.4 שקל. נתונים אלה בולטים לשלילה גם ביחס לנתונים הרבעוניים של פרטנר, שהציגה ברבעון הרביעי ARPU של 106 שקל ו-MOU של 407 דקות.

בשורה העליונה, סלקום נהנתה בשנה החולפת מהביקושים הגדולים למכשירים סלולריים חכמים (סמארטפונים ומכשירי דור 3 מתקדמים), שהזניקו את הכנסותיה ממכירת ציוד קצה ב-118% ל-1.7 מיליארד שקל. גם בתקופת הרבעון היא מציגה שיפור חד, של 94% בהכנסות מסעיף זה, ל-434 מיליון שקל.

ואולם הביקושים הגבוהים למכשירים ואביזרים לא הצליחו לפצות על הצניחה בתעריפי דמי הקישוריות, קנסות היציאה והשחיקה בתעריפי זמן האוויר.

ההרעה בענף הסלולר, שבאה לידי ביטוי בפרמטרים המוזכרים, גררה ירידה שנתית של 19% בהכנסות מפעילותה העיקרית (הכנסות משירותים), ל-4.75 מיליארד שקל, ולנסיגה רבעונית של 14.5% ל-1.2 מיליארד שקל בפעילות זו. סך ההכנסות השנתיות הסתכמו ב-6.5 מיליארד שקל - שחיקה של 2.3%.

"התקדים של פרטנר לא מחייב"

סלקום החליטה שלא לבצע הפחתות בגין ירידת הערך של חברת האינטרנט נטוויז'ן, וזאת בניגוד למתחרה פרטנר, שבוחנת ביצוע הפחתת שווי בגין רכישת סמייל, ולכן לא פרסמה עד כה את דוחותיה המלאים.

סלקום סבורה כי תקדים פרטנר לא מחייב אותה, בשל הערכותיה שלפיהן התוצאות של נטוויז'ן איתנות ולא מחייבות הפחתה.

נוסף לכך, בחברה סבורים כי המבצע האחרון של הוט, שפגע קשה בכל שוק ספקיות האינטרנט, עדיין לא מוצה, ולכן מוקדם עדיין להעריך האם הפגיעה בספקיות מחייבת הפחתה, כפי שמחייבים כללי ראיית חשבון.

במקביל לפרסום הדוחות, הודיעה סלקום על חלוקת דיבידנד של 72 מיליון שקל. מניית החברה איבדה בשנה החולפת 50% מערכה, והיא משקפת כעת לחברה שווי של 4.8 מיליארד שקל.

ניר שטרן, מנכ"ל סלקום, שנכנס לתפקידו בתחילת 2012 במקומו של עמוס שפירא שעזב לאחר 6 שנים, סיכם היום את שנת 2011 "כשנה של שינויים רגולטוריים והתעצמות התחרות, שבאו לידי ביטוי בשחיקה בהכנסות וברווחיות החברה. לקראת שנת 2012 הגדרנו מספר מטרות מרכזיות, והראשונה שבהן היא להתייעל בפעילות השוטפת ובאמצעות כך להפחית עלויות".

"השחיקה תימשך השנה"

האנליסטים לא הופתעו מהתוצאות הכספיות שהציגה היום סלקום ל-2011, ומההתייחסויות שפרסמו עולה קונצנזוס לגבי המשך השחיקה בתוצאות גם בשנה הנוכחית. אורי ליכט, מנהל המחקר באי.בי.אי, ציין כי "הדוח ממשיך עונת דוחות עגומה של חברות הסלולר ומלמד שוב על גודל המשבר בענף".

לקראת ההמשך הוא סבור כי "את 2012 מתחילה סלקום כשמתחרים רבים עומדים בפתח ומאיימים להוסיף ולפגוע בתוצאותיה", וכי שנה זו "אינה נושאת בשורה עבור סלקום".

סבינה פודבל מלידר שוקי הון סבורה כי מניית סלקום "אינה זולה, בדומה לשאר מניות הסקטור". בדומה לליכט, פודבל מעריכה כי התגברות התחרות בענף תיצור לחצים נוספים על התוצאות ועל מחיר המניה. אנו ממשיכים להמליץ על החזקה של לא יותר ממשקלה במדד".

בהראל פיננסים מציין רמי רוזן, מנהל מחלקת "סל סייד", כי "התוצאות כללו עלויות ואירועים חד-פעמיים, אך גם בנטרולם מגמת הרעת העסקים בולטת, וצפויה להימשך לדעתנו גם במהלך 2012".

רוזן מעריך כי התחרות הצפויה להיפתח במהלך השנה מצדן של שתי חברות הסלולר החדשות - גולן טלקום ומירס שבשליטת הוט - "צפויה להמשיך ולייצר לחץ הן על ההכנסה הממוצעת ללקוח והן על כמות הלקוחות".

אילנית שרף מפסגות העריכה כי "התחרות ב-2012 צפויה להמשיך ולהעיב על תוצאותיה של החברה ברבעונים הקרובים".

סלקום
 סלקום