"מצלמות המהירות הן מעשה מרושע של המשטרה"

ח"כ רונית תירוש: "אם אתם כל-כך רוצים להרתיע, תציבו את המצלמות במקומות בולטים, תשימו סימן, אל תסתירו אותן, אל תצבעו אותם בכוונה באפור - זה באמת לשים מלכודת" ■ "האוצר רוצה כסף ועוד כסף"

בשבוע שעבר ערכה המשטרה מסיבת עיתונאים גדולה לרגל השקת מערכת מצלמות הרמזור והמהירות האוטומטית א-3. כצפוי, כללה המצגת את כל הקלישאות המקובלות: "המהירות היא האויב הגדול", "המצלמות מוצבות רק בכבישים מסוכנים ומטרתן לחנך ולהרתיע". המשטרה ממש יצאה מגדרה כדי להדגיש שנושא ההכנסות מקנסות שולי וכל הדיבורים על "חליבת הציבור" הם עלילה מרושעת.

לא אחת ציינו את הכשלים העובדתיים בטענות הללו. השימוש במונח "מהירות מסוכנת" כעילה לקנסות הוא סיסמה ריקה מתוכן, כי על-פי הנתונים של המשטרה עצמה - הרוב המוחלט של דוחות המהירות המופקים בישראל הם של ברירת קנס על מהירויות ממוצעות של 120 קמ"ש פלוס מינוס בכביש המהיר.

לא רק שאלו הן מהירויות תקניות לחלוטין ברוב מדינות אירופה; אלא שבכלי רכב מודרניים, שמצוידים במערכות בטיחות מהדור האחרון, מהירויות כאלו אפילו לא מגרדות את מעטפת הביצועים. אם אתה מצפה שהמערכת שלך "תחנך ותרתיע", אתה גם לא מתגבר את בתיהמ"ש לתעבורה בעוד שלושה שופטים בתקן מלא ובעלות של מיליונים למדינה.

"זה מעשה מרושע"

כמה ימים לאחר אותה מצגת דנה הממשלה בהצעת החוק של ח"כ רונית תירוש, להתקין נורה כחולה מהבהבת על כל עמוד מצלמה, שתודיע ותתריע על מיקומה. זוהי הצעה הגיונית, אם מקבלים את טענת המשטרה שמערכת מיועדת להרתיע ולחנך ולא לחלוב.

הממשלה דחתה כמובן את ההצעה, אך מה שמעניין הוא הדברים הנוקבים שאמרה תירוש לפרוטוקול. לפני כן נציין רק, שתירוש היא לא "גורם חתרני ואנרכיסטי", כמו עיתונאי הרכב למשל. תירוש היא דמות ציבורית שמגיעה מתוך "המערכת" ומכהנת כיו"ר ועדת המדע וכיו"ר השדולה לבטיחות בדרכים.

וכך אמרה תירוש: "משטרת ישראל מתכוונת להציב את המצלמות בהרבה מאוד מקומות שמועדים למהירות גבוהה ולא בהכרח מועדים לפורענות... משום שהם מתכוונים להציב את המצלמות הללו בכבישים רחבים מאוד, עם תשתית נוחה מאוד, שם יש נטייה לנהגים לפתח מהירות. ואז, אם תוצב מצלמה והנהגים ימשיכו במהירות הגבוהה יחסית, הם יקבלו מיד דוח שקנס בצדו, קנס גבוה מאוד... ואז קופת האוצר תתרבה ותגדל, ובא לציון גואל".

"זה מעשה מרושע", אמרה תירוש, "זו אטימות כלפי נהגי ישראל, זה להטיל עליהם נטל שיודעים שהם לא יוכלו לעמוד בו, ואני אומרת למשטרת ישראל - אם אתם כל-כך רוצים להרתיע, תציבו את המצלמות במקומות בולטים, או לחלופין תשימו איזשהו סימן. אל תסתירו אותן, אל תצבעו אותם בכוונה באפור, שמשתלב עם אפרוריות השמים והכביש - זה באמת לשים מכשול בפני עיוור, לשים מלכודת".

ועוד הוסיפה תירוש: "על-פי כל המחקרים, מהירות הנסיעה היא לא הפרמטר שגורם לתאונות דרכים, בטח לא בתשתיות ובכבישים רחבים, מוארים, ראויים - לא זו הכוונה. ולכן, ההצבה של המצלמות הללו במקומות הללו, לא נותנת את ההסבר לכאורה של משטרת ישראל, שאנחנו רוצים למנוע תאונות דרכים ולגרום לזהירות יתר, ממש לא. כל מה שהם רוצים זה כסף וכסף, ועוד כסף, שיגדילו את קופתם הם ואת קופת המדינה".

ועל זה נאמר, בלי מילים.