בקרדיט סוויס מסבירים: מתי תתחילו לדאוג ממחיר הנפט?

אז מתי באמת צריך לדאוג מעליית מחיר הנפט? בקרדיט סוויס מספקים מספר אותות אזהרה ■ "נכון להיום ההשפעה השלילית של עליית מחיר הנפט על הצמיחה היא מוגבלת"

כלכלני קרדיט סוויס מסבירים מתי באמת צריך לדאוג מעליית מחיר הנפט. המתיחות עם איראן הביאה לעלייה חדה במחיר הנפט ואיתה גם עלייה במפלס החששות. בקרדיט סוויס מסבירים כי כל עלייה בשיעור של 10% במחיר הנפט מורידה כ-0.2% מהתמ"ג וכ-0.1% מהצמיחה הגלובלית.

במסר חיובי המוריד את מפלס החרדה מעליית מחיר הנפט בימים האחרונים, מציינים כלכלני קרדיט סוויס כי נכון להיום ההשפעה השלילית של עליית מחיר הנפט על הצמיחה היא מוגבלת - "השינויים משמעותיים יותר מרמות הצמיחה עצמן", מסבירים. "מחירי אנרגיה נוספים עדיין לא נסקו (מחיר הפחם עדיין בשפל של שנה, מחירי הגז בארה"ב ירדו ב-40%)", מוסיפים.

לטענת בנק ההשקעות, שלא כמו ב-2008 וב-2011 הבנקים המרכזיים בעולם אינם מעוניינים בהעלאת רמת הרבית בתגובה לעליית מחירי האנרגיה. כמו כן גם המומנטום בנתוני המאקרו בארה"ב הוא בתיאום עם רמת התמ"ג של 0.8% מעל הקונצנזוס לצמיחה ב-2012.

בהתייחס להשפעה על המניות, מציינים בקרדיט סויס כי מאז 2007 שוק המניות נוטה ליפול כאשר מחיר הנפט עולה (בערך ברמה של 150 דולר לחבית מתחיל הלחץ).

אז מתי באמת צריך לדאוג? בקרדיט סוויס מספקים אותות אזהרה - "ברמת המאקרו אנו נתחיל לדאוג אם העלייה במחיר הנפט תדחוף את מדד המחירים לצרכן בארה"ב לרמה של למעלה מ-4% או כשאומדן הצמיחה יירד מטה או כשהאינפלציה באירופה תעלה מעל 2% עד סוף השנה", מציינים.

עוד איתות אזהרה נוסף לטענת קרדיט סוויס, יהיה כאשר הציפיות האינפלציוניות יתחילו לרדת בעוד מחיר הנפט ממשיך לעלות (כפי שקרה בשבוע האחרון).