כך תפחיתו את חשבון החשמל ותחסכו מאות שקלים בחודש

על רקע חשבונות החשמל הגבוהים, "גלובס" בדק אם יש דרכים לצמצם מעט את ההוצאה - החל בהתקנת מערכת סולארית, דרך ניתוק בר המים הביתי ועד שימוש במוצרים המופעלים בגז, לצד רכישה מושכלת של מוצרים לבית ושימוש נכון בהם

על רקע העלייה בתעריפי החשמל, "גלובס" בדק אם יש דרכים לצמצם מעט את חשבון החשמל החודשי. המסקנות לפניכם.

מוצרים חסכוניים: לחמם מים ולייבש כביסה על-ידי גז

אלטרנטיבה שלא כולם מודעים לה היא שימוש במוצרים שפועלים באמצעות גז - מה שנחשב גם "ירוק" וידידותי לסביבה.

כך, למשל, מציעות חברות הגז מוצרים כמו מחמם מים שמייתר את הצורך בשימוש בדוד חשמלי או דוד שמש (ומחמם מיידית את המים, בפתיחה של הברז); מייבש כביסה שפועל על גז ומייבש את הכביסה בחצי מהזמן של מייבש חשמלי, תנור הסקה ועוד.

חברות נוספות מציעות מוצרים שונים בתחום, אולם נראה כי מודעות הצרכנים לקיומם עדיין לוקה בחסר. בכל הנוגע לחימום מים, יש לציין גם קיומם של פתרונות חימום מיידיים דוגמת "אטמור" ומוצרים אחרים, המאפשרים גם הם חיסכון נקודתי - מבלי לשכוח את הדוד דולק או להפעיל אותו זמן רב מדי.

תני גבע, סמנכ"ל השיווק של פזגז, אומר כי "המוצרים בארץ הם יחסית מושג חדש מאד. בארה"ב ובאנגליה מדובר במוצרים שהם לחם חוק, ומי שחוזר משם לארץ אחרי תקופה, לרוב יביא איתו מוצרים כאלה. היתרון הגדול הוא בעיקר בנוחות ובאיכות החיים - אבל כמובן גם החיסכון גדול".

כמה זה חוסך?

גבע מעריך כי עבור חימום מים, מדובר בחיסכון של 30%-35% - "אלא אם אנשים עושים מקלחות ארוכות יותר בגלל הנוחות". מייבש כביסה, הוא אומר, "הוא צרכן החשמל מספר אחת" - וגם שם מדובר בחיסכון מהותי, שכן מלבד הניצול האנרגטי השונה, זמן השימוש מתקצר במחצית".

הנחות: חברת החשמל מעודדת חסכנות

מצוקת האנרגיה מאיימת על חברת החשמל, והיא מנסה לתמרץ את הצרכנים - פרטיים ועסקיים - לצמצום הצריכה ככלל, ובשעות השיא בפרט.

השבוע הודיעה החברה על הכוונה לזכות צרכנים ב-10%-20% מחשבונות החשמל שלהם בקיץ הקרוב, בהתאם לחיסכון שיציגו בחשבונות לעומת החודשים המקבילים בשנה החולפת (כך שהחיסכון הוא כפול - בשינוי דפוסי הצריכה, ובשורה התחתונה בחשבון).

התוכנית כרוכה בהרשמה מראש ובשימוש הנדרש לאישורה.

כמה זה חוסך?

לפי הערכות של חברת החשמל עצמה, מדובר בחיסכון פוטנציאלי של עד 400 שקל לחודש קיצי עבור משק-בית שיענה לאתגר.

הסדר נוסף שמחכה לאישורים סופיים, "ניהול צריכה עצמית", שיאפשר לצרכן להתקין מחברים מיוחדים בין השקע הביתי למכשיר החשמל שבאמצעותם תשלוט חברת החשמל בהפעלת המכשירים ותמנע את הפעלתם במשך 100 שעות בשנה.

התמורה לצרכן: החזר של 3.15 שקלים לכל קווט"ש שלא נצרך באותן השעות, בהשוואה לצריכה שנרשמה במשך 10 ימי עסקים קודמים.

אלא שההסדר מיועד בעיקר לצרכני חשמל מסחריים, הצורכים יותר מ-40 אלף קווט"ש בשנה - או להתאגדות מאורגנת של צרכנים ביתיים, אם תתקיים.

למשפחות שיצטרפו להסדר באופן מאוגד, מוערך החיסכון בעד 300 שקל בשנה למשפחה.

מה זה תעריף תעו"ז?

תעריף התעו"ז הביתי (תעריף לפי עונה וזמן) קיים כבר משנת 2004 - ומאפשר גבייה משתנה לפי עונות השנה ושעות היממה: בשעות שיא הצריכה יעלה התעריף בשיעורים המגיעים עד ל-150% מהתעריף הקבוע, ובשאר השעות תינתן הנחה של כ-18% ממנו.

צרכן שבחר להצטרף להסדר יוכל להתחרט לאחר שנה ולחזור לתעריף הקבוע, אולם חשוב לדעת כי הוא כרוך בהתקנת מונה מיוחד שעלות אחזקתו הקבועה גבוהה יותר.

כמה זה חוסך?

על-פי רשות החשמל, לא מעט: מדובר בחיסכון פוטנציאלי של כ-10% מחשבון החשמל השנתי, תוך שינוי הרגלי הצריכה בהתאם לתעריף המוזל.

בפועל, מתברר, על-פי נתוני חברת החשמל - מתוך 2,700 משפחות בלבד שעברו עד היום לשימוש בתעריף, רק 43% הרוויחו מהמעבר כשהרווח מגיע ל-3-4%.

כ-57% מהלקוחות, לעומתם, הפסידו מהשינוי ושילמו יותר (הפרש שהבטיחה החברה להחזיר בהתאם לתעריף שהיו משלמים ללא מעבר למונה החדש).

אנרגיה סולארית: מומלץ לבדוק היטב את הכדאיות

האפשרות להתקנת מערכת סולארית ביתית להפקת חשמל קיימת כבר מספר שנים. כיום יכול לקוח פרטי בעל שטח גג מתאים להתקין מערכת שתייצר חשמל, למכור אותו לחברת החשמל בתעריף הקבוע מראש ל-20 שנה - ולקבל מדי חודש צ'ק לביתו עבור הכמות שהפיק (במקביל לתשלום הרגיל שלו עבור צריכת החשמל לחברה, שנמדדת במונה נפרד).

האם אכן מדובר בעסק כדאי? לא מעט גורמים אמורים להיות חלק בשקלול הכולל: העלות הכבדה של התקנת מערכת, שינויים ביעילות ודרישות אחזקה, ירידת תעריף המכירה לחברת החשמל ושינוי בתנאי המימון שמציעים הבנקים היום עשויים להצביע על כדאיות מוטלת בספק עבור חלק מהלקוחות - כמו גם גורמים כמו בלאי ותיקונים הצפויים לצוץ במשך השנים (כשהאחריות לרוב חלקית בלבד).

"מחירי המערכות צנחו בחצי בשנים האחרונות", אומר דני דנן, מנכ"ל חברת האנרגיה הסולארית אנרפוינט ישראל, "וכך גם התעריף שמקבלים מחברת החשמל. ככל שהמערכת קטנה יותר - ההחזר יתארך ומדובר בהשקעה ארוכת-טווח.

"כיום גם קיימים פאנלים טובים ויעילים יותר, אבל חשוב לקחת בחשבון שחברות זולות עלולות להשתמש בחומרים בעייתיים שייצרו בעיות באיכות, ואז התפוקה תהיה נמוכה יותר, והתחזוקה לאורך שנים יקרה.

"הפרספקטיבה הנכונה היא איזה מימון תצליח לקבל - ובשורה התחתונה, ככל שהשטח להתקנת המערכת גדול יותר, מה שקיים בדרך-כלל בבתים בפריפריה - המערכת תחזיר את ההשקעה מהר יותר".

כשהשטח מינימלי או קרוב לזה, מודים לא מעט גורמים בענף, לא תמיד כדאית ההשקעה לעומת טווח ההחזר, הטרחה והסיכונים שבעלויות נוספות לטווח ארוך.

כמה זה חוסך?

בישראל, כל קילו-וואט מותקן של פאנלים סולאריים ייצר בממוצע על-פי חברת החשמל אנרגיה חשמלית של 1,600-1,700 קוט"ש בשנה, שעבורו יקבל מחברת החשמל - על-פי התעריף שהתעדכן בתחילת 2012 - 1.71 שקל לקוט"ש. מערכת בסיסית של 4 קילוואט (כ-40 מ"ר) תייצר על-פי החישוב הזה חשמל שיתורגם לכ-11 אלף שקל בשנה.

מכיוון שמחירי מערכות בסיסיות כאלו מתחיל מסכומים של 80-100 אלף שקל, מדובר בהחזר בטווח של 7-9 שנים, מבלי לקחת בחשבון את הגורמים שהוזכרו קודם: בלאי, תיקונים, ירידת אפקטיביות והריבית עבור המימון.

במערכות גדולות יותר המתפרסות על שטח נרחב, הכדאיות כאמור עולה.

5 דרכים לחסוך בחשמל באופן יומיומי

1. שימוש מושכל במוצרי חשמל

נדוש, אבל אמיתי: כל מעלה נוספת במזגן מייקרת את עלות החשמל בעוד 5%. עלות שעה של מזגן סטדנרטי - 1.50 שקל. בהרתחת קומקום חשמלי הקפידו למלא את הכמות הרצויה ולא יותר. שימוש בתרמוס טוב במשך היום יכול לחסוך המון.

2. דירוג אנרגטי

בקניית מכשירי חשמל, מומלץ להקפיד על דירוג אנרגיהA - החסכוני ביותר. לרוב גם תוחלת החיים של המכשיר ארוכה יותר.

3. חימום מים

דוד שמש הוא מרכיב יקר בהחשבון החשמל. כדאי להקפיד שהוא מכוון לטמפרטורה של 65-70 מעלות ושהדוד נקי מאבנית. מחיר שימוש בדוד חשמלי לשעה יכול לנוע בין 90 אגורות ל-2.50 שקלים.

4. לנתק את בר המים

מטהרי המים הם זוללי חשמל גדולים. משפחות שוויתרו עליהם דיווחו שחסכו אפילו 30% בחשבון החשמל. אם ברשתוכם מתקן, מומלץ להתקין טיימר שיפעיל אותו רק כשצריך ולא יעבוד כל במשך כל היום.

5. נורות חסכוניות

ההשקעה בהחלפת הנורות לחסכוניות (מה שמתיישב עם הרפורמה האחרונה האוסרת על מכירת נורות ליבון) - מסתכמת במאות שקלים, אולם תחסוך 8% מצריכת החשמל במשק-הבית - ובחישוב גס, כ-400 שקל בשנה.

* ההמלצות נאספו בעזרת היועץ לכלכלת משפחה שי אבו.