כהנוביץ: תקיפה באיראן עשויה לגרום לצניחה במחיר הנפט

אמיר כהנוביץ', כלכלן ראשי בכלל פיננסים, מזכיר כי ב-1991 בזמן המלחמה מול עיראק וכששדות הנפט במפרץ בוערים, מחיר הנוזל השחור צנח ב-54%

מיום ליום יש תחושה שמתקרבים לנקודת משבר בנושא איראן. המשקיע הממוצע (שזה לצורך העניין כל אחד, כולל מנהלי ההשקעות הכי גדולים בעולם), לא יודע מה מתבשל מאחורי הקלעים ולכן לא רוצה לקחת סיכון ומעדיף למגן את תיק ההשקעות בצורה כזו או אחרת.

אמיר כהנוביץ', כלכלן ראשי בכלל פיננסים, אומר בסקירתו היומית כי האפשרות המתבקשת נראית השקעה בנפט. איראן היא לא רק המפיקה החמישית בגודלה בעולם של נפט יש לה גם את עתודת הנפט השלישית בגודלה בעולם והיא יושבת על מיצרי הורמוז, מקום המעבר של 40% ממשלוחי הנפט בעולם. ויש כמובן גם תקדימים הסטוריים - באוקטובר 1973, מלחמת כיפור, מחירי הנפט שולש בתוך שבועות. המהפכה האיראנית ב-1979 ולאחריה מלחמת איראן-עיראק הובילו להכפלת מחירי הנפט.

אז מצאנו פתרון מהיר לגידור? כהנוביץ' מציע לחזור לשנת 1990.."דמיינו מדבר בשחור לבן ופס קול של מכונת זמן. עיראק השתלטה על כווית ומאיימת על עתודות הנפט גם של ערב הסעודית. מחיר חבית נפט מזנק ל-34 דולר. זה אולי נשמע לכם מעט, אבל ביחס לאותה תקופה מדובר היה ברמות שיא. אלא שכשהחלה המתקפה ושדות הנפט החלו לבעור (בינואר 1991) מחיר הנפט פתאום צלל ב-54%".

כך שלמעשה, מי שניסה להתגונן מפני הנזקים ממחסור בנפט ע"י רכישת נפט היה צריך לחכות יותר מעשור כדי להחזיר את השקעתו. האם זה תסריט שיחזור על עצמו כיום? יש כמובן לא מעט הבדלים בין 1990 ועיראק ל-2012 ואיראן. ימים יגידו.