בנק הפועלים יעמיד מיליארד שקל לעסקים קטנים ובינוניים

עם הסלוגן הוותיק "בוא לגדול איתנו", הגדיר הבנק את 2012 כ"שנת העסקים הקטנים" ■ מעבר להלוואה, תינתן מעטפת ליווי והדרכה

חרף מצוקת האשראי במשק, בנק הפועלים מגדיל את האשראי לעסקים הקטנים והבינוניים, ויפנה ב-2012 משאבים ייעודיים לתמיכה ומיקוד בעסקים אלו. את המהלך מוביל מנכ"ל הבנק ציון קינן, שתחת הסלוגן הוותיק "בוא לגדול איתנו", הגדיר את 2012 בבנק הפועלים כ"שנת העסקים הקטנים".

במהלך משולב של החטיבה העסקית, בראשות שמעון גל, והחטיבה הקמעונאית, בראשות לילך אשר טופילסקי, יעמיד בנק הפועלים כמיליארד שקל לטובת אשראי לעסקים קטנים ובינוניים, זאת מעבר למהלך העסקים הרגיל.

"כבנק גדול וגוף מוביל במשק, יש לנו מחויבות לתמוך ולקדם עסקים קטנים כבסיס לצמיחה. המטרה היא לתת לעסקים קטנים לא רק כסף, אלא גם ליווי עסקי וכלים פיננסיים נכונים, כדי לעזור להם לצמוח ולהניע את גלגלי הכלכלה. בסופו של דבר, אלו העסקים שיוצרים מקומות עבודה חדשים, בין היתר ביישובי הפריפריה", אמר קינן ל"גלובס". נודע כי קינן הציג את הקרן לבנק ישראל, שבירך על המהלך.

הפועלים יקים קרן ייעודית להלוואות לעסקים קטנים, שתקרא "פועלים בצמיחה". בשלב הראשון, לקרן יוקצו 100 מיליון שקל; קהל היעד הם עסקים קטנים בתחומי המלאכה, התעשייה והמסחר, לרבות עוסקים מורשים וחברות המתקשים לקבל אשראי במהלך הרגיל של העסקים. עסק קטן מוגדר עסק עם מחזור של עד 25 מיליון שקל, ואשראי של עד 10 מיליון שקל. עסקים זעירים מוגדרים בעלי מחזור שנתי של עד 5 מיליון שקל. בישראל יש כ-500 אלף עסקים קטנים וזעירים, שלפי נתוני מרכז המחקר של הכנסת, מהווים 45% מהתוצר העסקי.

הקרן תיתן הלוואות לתקופה של עד חמש שנים, בסכום מרבי של 400 אלף שקל ובריבית של פריים 2%. נוסף על כך, יינתן גרייס (דחיית תשלומי ההלוואה השוטפים) של 12 חודשים. הקרן תתמקד בעסקים קטנים הזקוקים לאשראי בהיקפים קטנים יחסית, ובהם סכומים נמוכים מ-100 אלף שקל.

הקלות בדרישות האשראי

ההלוואות יינתנו תוך הקלה משמעותית בדרישה להמצאת בטוחות. במהלך עסקים רגיל, עסקים קטנים נדרשים להציג ביטחונות כדי לקבל אשראי; במסגרת הקרן, הבנק ייתן אשראי ללקוחות שקשה להם לקבל אשראי ללא ערבים או בטוחה נוספת. זאת, על בסיס תוכנית עסקית וללא בטחונות מעבר לערבות בעלים.

בכך, תאפשר הקרן לאותם עסקים לייצב את פעילותם השוטפת, ולסייע להם בצמיחה עתידית. הטיפול בעסקים הקטנים יהיה ב-160 סניפי הבנק המותאמים לכך. כדי לרכז את הטיפול המערכתי מונה בחטיבה הקמעונאית ראיד אבו ריא, שיהיה פרויקטור מיוחד לנושא.

בד בבד יקים בנק הפועלים בעבור עסקים קטנים, מועדון עסקים עם תוכנית מקצועית, שתיתן מעטפת כוללת של ליווי והדרכה, מפגשי העשרה וחניכה וחיבור למועדון כרטיסי אשראי. מעבר לכך, יעמיד הבנק לעסקים הקטנים ליווי עסקי כלכלי ללא עלות על ידי יועצים מחברות מתמחות, ויעמיד לרשות הלקוחות כלים שייתנו מענה לצרכים הפיננסיים השוטפים בעסק, ויאפשרו להם להתנהל נכון יותר.

מעבר לכך, ישתף בנק הפועלים פעולה עם ארגונים במשק - ובהם התאחדות התעשיינים וההסתדרות - כדי להקים קרנות משותפות שיעמידו הלוואות נוספות לעסקים קטנים. ההלוואות יוכלו לשמש לפיתוח העסקים והרחבתם, וכן לתפעולם השוטף.

זוכה במכרז המדינה

שלשום (א') הסתיים המכרז לקרן לעסקים קטנים ובינוניים בערבות מדינה. הפועלים זכה במכרז עם מזרחי טפחות. מרכנתיל דיסקונט הגיע למקום השלישי, ואוצר החייל למקום הרביעי. לאומי הגיע למקום החמישי, נבחר ככשיר ויוכל להחליף את הזוכים במקרה הצורך.

במסגרת הקרן יעמיד בנק הפועלים אשראי של 700 מיליון שקל, מתוכו 500 מיליון שקל מיועד לעסקים קטנים והשאר לעסקים בינוניים. 70 מיליון שקל מהאשראי יהיו בערבות מדינה.

הפועלים יעמיד לרשות עסקים בינוניים מרכז סחר חוץ ודסק ייעודי בחדר עסקאות. הבנק ישקיע בהגברת המומחיות והפתרונות בסחר חוץ, ובליווי לקוחות הזקוקים לכך - החל בכניסה לתחום, דרך התמקצעות בו. מאמץ מיוחד יוקדש ליבואנים ויצואנים קטנים, תוך מציאת פתרונות מותאמים אישית, שעד כה היו רק בעסקים גדולים יותר. הטיפול בלקוחות יתבצע בשמונה מרכזי עסקים בפריסה ארצית וב-22 סניפים מסחריים ייעודיים.

נוסף על כך, השיק הפועלים אפליקציה סלולרית ללקוחות עסקיים, שתאפשר תמיכה בלקוחות מעבר לשעות פעילות הסניף, ותאפשר לבעלי חשבונות עסקיים לנהל פעילות מהמכשירים הסלולריים. האפליקציה תכלול יישומים רלוונטיים לעסקים, ובהם אישור עסקאות, חיווי על עסקאות ממתינות לחתימה, ביצוע העברות כספיות או תשלום משכורות - ישירות מתוך האפליקציה.

פרשנות / עירן פאר: קטן זה יפה

לפני ארבע שנים, בנק הפועלים כלל לא ניגש למכרז לקרן לעסקים קטנים בערבות מדינה; השנה הוא זכה במכרז - ובגדול. דווקא על רקע מחנק האשראי וההאטה במשק, הפועלים משנה דגש ולוקח מובילות בסגמנט הכי מוזנח מבחינה בנקאית - מגזר העסקים הקטנים, כאשר קינן אישית מוביל את התהליך.

זהו שינוי גישה דרמטי. במקום לתת אשראי של מיליארד שקל לאיש עסקים גדול אחד, כדי שיקנה, ימכור או ימנף את עצמו, מעדיף הבנק הגדול בישראל, לתת מעט כסף להרבה מאוד עסקים קטנים - אם זה חנות פרחים, מוסך או פיצוצייה. מבחינת אותם עסקים, זהו אוויר לנשימה, שיוכל לאפשר להם לצמוח. לא לחינם נתן בנק ישראל את ברכתו ליוזמה. מבחינה בנקאית, זה הרבה יותר עבודה, אבל התרומה המשקית הרבה יותר גדולה.

יוזמת בנק הפועלים אינה מסתיימת באשראי עצמו, בכסף שניתן, אלא במעטפת הנלווית שמחזקת עסקים קטנים בנקודות התורפה - ההתנהלות השוטפת - ומעניקה להם ליווי, חניכה וייעוץ עסקי. הפועלים נותן לבעל העסק הקטן חכה, וגם מלווה אותו לחוף ומלמד אותו לדוג. "אנחנו מלמדים אותם התנהלות פיננסית נכונה", אומרת אשר טופילסקי.

ללא כל ציניות, יש בכך גם אמירה ערכית. הפועלים מחזק את הקשר לקהילה וחשוב מכך, מבסס מחויבות לריצה לטווח ארוך עם הלקוחות. קינן מוביל מהלך פורץ דרך, והשאלה היא רק מתי בנקים נוספים יבינו את העניין, וילכו בעקבות בנק הפועלים.