"אור השמש יחשוף את האפליה של יזמי החשמל הסולארי"

החברות הסולאריות אנרג'יקס וסאנפלאוור עתרו לבג"ץ נגד רשות החשמל, בטענה כי שינתה בחשאי את אחד התנאים המהותיים הנדרשים לקבלת רישיון לייצור חשמל

"אור השמש המשמש לייצור חשמל יחשוף גם את האפליה של יזמי החשמל הסולארי" - כך אמר היום (ג') השופט בדימוס אליהו וינוגרד, בעקבות העתירה לבג"ץ שהגישו החברות הסולאריות אנרג'יקס וסאנפלאוור נגד רשות החשמל. השופט צבי זילברטל הורה למדינה להגיש את תגובתה לעתירה עד ל-25 למארס.

שתי החברות טוענות בעתירתן כי רשות החשמל שינתה בחשאי את אחד התנאים המהותיים ביותר הנדרשים לצורך קבלת רישיון לייצור חשמל. כתוצאה מהשינוי נוצרה, לטענת העותרות, עדיפות מובהקת ליזמי מערכות חשמל קרקעיות על-פני מערכות חשמל על גגות.

לטענתן, העדיפות התבטאה בכך שהחברות ה"קרקעיות" זכו בכ-65% ממכסת הייצור שהוקצתה למערכות בינוניות, בעוד שחברות ה"גגות" נאלצו להסתפק ב-35%.

וינוגרד, כיום שותף בכיר במשרד גדעון פישר, אמר היום כי השינוי בתנאים נעשה "במחשכים, מבלי ליידע את הנוגעים בדבר", ויצר "אפליה ברורה בין היזמים". לדבריו, מדובר ב"חוסר שוויון הזועק לשמיים".

עו"ד גדעון פישר, המייצג את סאנפלאוור ואנרג'יקס, אמר כי "היה כאן ניסיון לעשות מקצה שיפורים לטובת חלק מהמשתתפים. אף אחד לא העלה על דעתו שבתוככי הסעיפים יש משהו שונה מהתנאים שהוצגו. אין לנו האשמות נגד אדם מסוים אלא נגד ההתנהלות המערכתית. לא ייתכן שבאמצע הדרך ישנו את התנאים שינוי שיוצר אפליה מבלי להודיע על-כך. התאפקנו מלהגיש תביעה נזיקית, אבל הנזקים ישנם, והם הולכים ומתגבשים. לדעתנו, הנזק שנגרם כאן הוא לא רק לנו אלא לציבור כולו".

עו"ד בנג'י לבנטל ממשרדו של פישר אמר כי העותרות דורשות לבטל את אישורי התעריפים שניתנו מכוח התנאי המפלה. "מדובר בפירות העץ המורעל", אמר לבנטל, בהתכוונו לדוקטרינה הנהוגה במשפט הפלילי בארה"ב, המאפשרת פסילתן של ראיות שהושגו תוך פגיעה בזכויות האדם.

חברות סאנפלאואר ואנרג'יקס, המתמחות בהתקנת מערכות סולאריות על גגות, עתרו בתחיל השבוע לבג"ץ נגד רשות החשמל ושר האנרגיה והמים בדרישה לבטל סעיף שהכונס לטענתן בחשאי בדצמבר האחרון להסדרת התנאים לקבלת רישיון לייצור חשמל במערכות סולאריות בינוניות. מדובר בסעיף שמאפשר לקבל רישיון להקמת מתקן קרקעי ללא צורך בהיתר בנייה. בנוסף הן ביקשו מבג"ץ להוציא צו ביניים שימנע הוצאת רישיונות למתקנים קרקעיים.

מדובר בעתירה המעוררת מחלוקת רבה בענף הסולארי. בכנס הנדל"ן של "גלובס" בשבוע שעבר הזהיר דוד חיון, יועץ לחברות אנרגיה מתחדשת, כי העתירה עלולה להביא לשיתוק כללי בענף.

העותרות, שתי חברות העוסקות במכירת חשמל סולארי המיוצר במתקני גג, טוענות כי ב-13 לדצמבר האחרון קיבלה רשות החשמל החלטה ששינתה את תנאי הזכאות לקבלת אישור תעריפי מותנה.

ההוראה החדשה, המופיעה לטענת העותרות בשולי החלטת הרשות תחת ההערה "ביאור 5", קובעת כי די בהצגת אישור הפקדה על תכנית להקמת מתקן קרקע לצורך קבלת אישור תעריפי מותנה - אישור המבטיח ליזם כי המתקן שיקים יוכל לקבל מקום במכסת ייצור החשמל שמקצה רשות החשמל. המכסה בהיקף כולל של 270 מגוואט (ועוד 30 מגוואט שהוקצו למתקנים באזורי יהודה ושומרון) שנועדה למערכות בינוניות לייצור חשמל סולארי.

בחודשים האחרונים התנהל מאבק אדיר בין מתקנים בהיקף כולל של כ-1,200
מגוואט שביקשו "לתפוס מקום" במכסה. המאבק החריף לאחר שהרשות הודיעה כי החל מ-2012 יופחת התעריף למערכות בינוניות שיקבלו אישור תעריפי מ-1.37 שקלים לקוט"ש ל-1.09 שקלים לקוט"ש. מכיון שגם מערכות גג גדולות יכולות להיכנס להגדרת מתקנים בינוניים הוצגה התחרות על המכסה כמאבק בין מתקני הגג למתקני הקרקע.

החלטת הרשות להסתפק באישור הפקדה של תוכנית להקמת מתקן קיצרה, לטענת העותרות, במידה משמעותית את ההליך עבור מערכות קרקעיות. עד היום חולקו מתוך המכסה כ-251 מגוואט, מהם כ-65% על-פי העותרות, למתקנים קרקעיים שהציגו אישור הפקדה.

בעתירה טוענות סאנפלאוור ואנרג'יקס, באמצעות משרד עורכי הדין גדעון פישר, כי רשות החשמל שינתה את הכללים "במחשכים", וכתוצאה מכך נדחקו החברות העותרות לסוף "התור" לקבלת מקום במכסה ואיבדו את סיכוייהן לזכות במכסות בתעריף הגבוה.