לראשונה: פיצוי לעובדים בדרום גם עבור הסלמה בעתיד

הוסכם כי מנגנון הפיצוי יחול גם על סבבים עתידיים עד סוף 2012 וייתכן כי תינתן ארכה נוספת ■ יפוצו הורים לילדים עד גיל 14 שנשארו בביתם בשל השבתת מוסדות חינוך ע"י פיקוד העורף

משרד האוצר הסכים היום (ד') בפעם הראשונה כי הפיצוי שיינתן לתושבי הדרום בגין היעדרותם מהעבודה ייעשה לא רק בגין סבב ההסלמה האחרון, אלא גם בגין הסבבים העתידיים אם יהיו כאלה - זאת לפחות עד סוף 2012.

על פי ההסכמות שגובשו בין ראשי האוצר ליו"ר ההסתדרות עופר עיני, בסוף השנה ידונו הצדדים על האפשרות להעניק ארכה נוספת לתוקפו של מנגנון הפיצוי. את הפיצוי (שכר עבודה מלא) יקבלו הורים לילדים עד גיל 14, שיחתמו על תצהיר לפיו אחד מבני הזוג נותר בבית בשל השבתת מוסדות החינוך על ידי פיקוד העורף.

מדובר בבשורה של ממש לעשרות אלפי עובדים שנאלצו בסבבי ההסלמה הקודמים להגיע במקרים רבים למקום העבודה משום שלא ידעו אם יזכו לפיצוי. כך למשל, בסבב ההסלמה של נובמבר 2011, העובדים לא זכו לפיצוי. למעשה, ניתנו פיצויים רק במבצע עופרת יצוקה בתחילת 2009, ובמלחמת לבנון השנייה בשנת 2006. בשני המקרים גובש מנגנון פיצוי אד-הוק שפג תוקפו מיד בתום העימות.

באוצר העדיפו עד היום להימנע מגיבוש מנגנון פיצוי קבוע שיהיה תקף גם בסבבי הסלמה עתידיים, ככל הנראה משיקולים כלכליים: אי הוודאות של העובדים בשאלה האם יפוצו בסופו של יום, מצמצמת את מספר העובדים שלא מגיעים לעבודה ובכך גם את היקף הפיצוי שנדרשת המדינה לשלם. אי הוודאות הזו פגעה בעיקר בעובדים חלשים בעלי הכנסות נמוכות, שלא יכולים להרשות לעצמם להמר ולאבד ימי עבודה ללא תשלום.

על פי ההסכמות בין האוצר להסתדרות, הפיצוי יינתן הן לעובדי המגזר הציבורי והן לעובדי המגזר הפרטי. בהסתדרות דרשו לפצות גם עובדים ללא ילדים קטנים כל זמן שמקום עבודתם מרוחק ממקום מגוריהם, וכאשר מדובר בנסיעה ממושכת בתוך טווח הרקטות. במשרד האוצר התנגדו לכך, אולם הצדדים הסכימו כי הנושא יידון בפגישה שמתוכננת בקרוב בין שר האוצר יובל שטייניץ לראשי ההסתדרות והמעסיקים. בפגישה שהתקיימה הבוקר השתתפו מלבד עיני הממונה על השכר באוצר אילן לוין; סגן הממונה על התקציבים אייל אפשטיין; ומנכ"ל לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, אבי ברק.