אשכנזי: "עצמאות אנרגטית היא שינוי אסטרטגי למדינת ישראל"

הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי שהשתתף היום בוועידת האנרגיה בת"א טוען כי תעשיית האנרגיה חשובה לא רק לכלכלת ישראל אלא גם לביטחון הלאומי ■ טוען גם כי חיל הים צריך להגן על אסדות הקידוח של חברות האנרגיה

בוועידת האנרגיה שמתקיימת היום בת"א הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי הגיב לראשונה על המצב הבטחוני, ועל ההשתלבות המקצועית שלו בתחום האנרגיה ועל הביטחון שיש לספק לאסדות הקידוח של חברות האנרגיה.

במהלך נאומו, אשכנזי טען כי חיל הים צריך לספק הגנה מסוימת על המרחב הימי בו נמצאות אסדות הקידוח של חברות האנרגיה, גם אם הן נמצאות מעבר למים הטריטוריאלים של ישראל. "זה לא אומר שחיל הים צריך לדאוג להגנה על המעגל הפנימי של כל אסדה אבל על המרחב בכללותו חיל הים רואה את עצמו אחראי".

בהקשר זה, אשכנזי חשף כי היה מעורב בסידורי הביטחון של ים תטיס, וכי חיל הים אומנם מונע תקיפות מעזה העלולות לסכן את אסדות הקידוח אך זה לא פותר את בעלי האסדה מלהגן על מה שקורה על גביה.

"אנו יכולים להתגאות בהישג של כיפת ברזל"

בהתייחסו לכיפת הברזל אמר אשכנזי כי: "מדינת ישראל קטנה אבל אי אפשר לעטות עליה חופה מברזל. אנחנו יכוולים להתגאות בהישג של כיפת ברזל (בעימות האחרון) זה הישג מדהים".

על מעברו לתחום האנרגיה אמר אשכנזי "אני עדיין עם שלט 'למד' מאד גדול גם בתחום העסקי וגם בתחום האנרגיה. יש בישראליות ממזריות יכולת לקבל החלטות".

אשכנזי טען כי בקפיטליזם של המאה ה-21 חייב להיות מקום גם למעורבות ממשלתית, ובפרט בתחום האנרגיה והגז. "במאה ה-21 כולם מתחבטים בשאלה איזה סוג של קפיטליזם אנחנו רוצים. זה לא יכול להיות רק שוק בלי ממשלה. כשאתה מסתכל על האנרגיה כתעשייה צומחת, אי אפשר לעשות את זה בלי הממשלה".

זה מתסכל אבל יש משרדי ממשלה שיותר מבינים את הצרכים. הרשות לניירות ערך דואגת לנו לכללים מאד טובים לשקיפות לעמידה בבנצ'מרק.

לפני שנתיים לא ידעתי מה ההבדל בין פרוספטיב, קונטינג'נט ורזרב - זה משהו שכל משקיע בעולם שואל אותך. למדתי ואני עדיין לומד על הכלכלה ועל שוווקי ההון אבל השורה התחתונה שאתה נמדד בה היא שורת הרווח ובצבא זה שונה.

אשכנזי טען גם כי גורמי מפתח רבים שכיהנו במערכת הביטחון נמשכים לתחום הנפט והגז משום שרואים במפעל זה כמפעל ציוני התורם גם לביטחון מדינה. "אנשים באים לאנרגיה כי הם רואים בה משהו שתורם לא רק לכלכלה הישראלית אלא גם לביטחון הלאומי. עצמאות אנרגטית היא שינוי אסטרטגי למדינת ישראל. היא יכולה ליצור סכסוכים או תמריץ לשיתוף פעולה. יש לי התחייבות כלפי המשקיעים ב"שמן" להיות בתפקיד מספר שנים ואני אהיה שם. את הפעילות הציבורית שלי אני עושה בבן שמן כי שם קרן רש"י נמצאת".