"המתיחות עם איראן תפגע בהתאוששות של כלכלת ארה"ב"

מחיר חבית הנפט הגיע אתמול ל-107.1 דולר ■ אנליסטים מעריכים שאם רמת המחירים הזאת תישמר לתקופה ארוכה היא תפגע קשות בהתאוששות של הכלכלה האמריקנית ■ "כל עוד קיימת מתיחות בנושא האיראני - המחיר ימשיך לעלות"

העלייה המתמשכת במחיר הדלק הגיעה למצב שעלולה לגרום לפגיעה בהתאוששות של הכלכלה האמריקנית. מחיר חבית הנפט זינק אתמול במהלך המסחר בכ-2% לרמה של 107.1 דולר לחבית ואנליסטים מעריכים שהם הגיעו לרמה שיגרמו לאנשים לנסות לחסוך בדלק ובכך לפגוע בהתאוששות.

בארה"ב מחיר הבנזין נמצא קצת מתחת ל-4 דולר לגאלון (כ-4 שקל לליטר) וזה גורם לאנשים לחסוך בהוצאות ובכך לפגוע בכלכלה האמריקנית. אולם יש אנליסטים שטוענים שזה דווקא עלול להיות טוב, מכיוון שהירידה בביקוש תוביל להורדת מחירים ובכך ההתאוששות בכלכלה תימשך וזה גם יעזור לראלי בוול סטריט להימשך.

"מחירי המוצרים הבסיסיים בארצות הברית הגיעו לרמה כל כך גבוהה שהדרך היחידה להפסיק אותה היא אם האנשים לא יצליחו לקנות אותם בגלל שהם לא מרוויחים מספיק כסף", אומר דן גרינהאוס, אסטרטג בחברת BTIG. "אם מחירי הנפט ימשיכו לעלות בקצ הנוכחי, בקרוב מאוד נגיע למצב שבו תחול קריסה בביקוש".

"בהנחה שהמתיחות עם איראן תרד, עקומת הביקוש וההיצע של נפט מצביע על כך שהמחיר לא צריך להיות ברמות הללו", אומר מייקל יושיקמי, מנכ"ל ומייסד חברת Destination Wealth Management. "אם המחיר יישאר ברמות הנוכחית, זה יתחיל להשפיע לרעה על ההתאוששות".

יושיקמי לא משלה את עצמו בכך שהמתיחות בעניין האיראני תדעך בזמן הקרוב והוא מאמין שבכל זאת מחיר הנפט ירד. לפי דעתו של יושיקמי, הדבר היחידי שיכול למנוע ירידה של מחיר הנפט, הינה פעולה צבאית בהיקף נרחב נגד איראן ונגד תוכנית הגרעין שלה.

"אנחנו כבר נמצאים ברמות שמחיר הנפט פוגע בצמיחה שלנו. השאלה העיקרית כרגע היא האם המחירים הללו ימשיכו להיות ברמה הזאת?", אומר יושיקמי. "אני מאמין שכל עוד הנושא האיראני תופס את הכותרות הראשיות, אנחנו נמשיך לשמור על רמת המחירים הנוכחית. מחיר חבית הנפט כרגע גבוה ב-15-20 דולר ממה שאמור להיות לפי היקפי ההיצע והביקוש הנוכחיים".

ואיך תשפיע העלייה במחיר הנפט על הראלי בשווקים? למרבה ההפתעה, יש קשר ישיר בין מחיר הנפט לבין הביצועים של שוק המניות. העלייה במחיר הנפט והעליות בוול סטריט, שניהם התחילו באוקטובר. כך גם היה לפני הקריסה של 2008, כשבחודש יולי של אותה שנה הגיע מחירה של חבית נפט לשיא של כל הזמנים - 147 דולר. מאז אותו חודש חלה ירידה משמעותית במחיר חבית הנפט כמו גם הקריסה במניות, עד לתחילת ההתאוששות של שניהם במארס 2009.

"הראלי בשווקים עדיין לא נפגע מכיוון שמצב החברות הינו הטוב ביותר מזה שנים רבות" אומר יושיקמי. "בשל כך, גם ההתאוששות בכלכלה העולמית הינה אמיתית ולכן אין כל סכנה כרגע לראלי. אני מאמין שעד סוף השנה אנחנו נראה עליות נאות בוול סטריט".

יש גם מי ששותף לדעה הזאת של יושיקמי, בבנק השוויצרי קרדיט סוויס העלה לאחרונה את מחיר היעד של מדד ה-S&P 500 ל-1470 נקודות מרמה קודמת של 1400. קרדיט סוויס הינו האחרון בשורה של מוסדות פיננסים שהעלו לאחרונה את מחיר היעד למדד.

בוול סטריט מעריכים שאין כרגע חשש לגבי שוק המניות, ורק כאשר מחיר חבית הנפט יגיע לרמות של 150 דולר לחבית מה שיעלה את האינפלציה בארצות הברית לרמה של כ-4% במקום 2.9% כיום, אז יהיה איום ריציני על השוק. האנליסט אנת'וני גולדוויט מעריך שהסיבה שבה מחיר הנפט כרגע לא מהווה איום על שוק המניות הינה עקב מחיר שאר הסחורות שנשאר נמוך, כפי שעלה ממד המחירים לצרכן שפורסם אתמול (ו') בארה"ב והראה בין היתר שמחירי המזון נותרו כמעט ללא שינוי.

"זה יקשה מאוד על האנשים אם המצב הקיים יימשך, וזה יגרום לפגיעה בצריכה של משקי הבית", אומר גרינהאוס. "אולם לפגיעה הזאת לא תהיה השפעה יותר מדי על שוק המניות מכיוון שהצריכה הפרטית מהווה חלק קטן מהשוק. אבל ברור שבשלב מסויים גם השוק ייפגע מהעלייה במחיר הנפט"