האוצר: מחירי הדירות החדשות צנחו ב-13.5% בשנה

נתוני האוצר לחודש ינואר מעידים על המשך יציאת המשקיעים משוק הנדל"ן ■ בהשוואה לחודש דצמבר נרשמה ירידה של 1.2% במחירי הדירות החדשות ■ ירידה במספר הרוכשים שסגרו עיסקה לפני שהספיקו למכור את דירתם הקודמת

מחירי הדירות ממשיכים לרדת, לפי נתוני משרד האוצר. זאת, בניגוד לנתוני הלמ"ס שפורסמו ביום חמישי האחרון (במקביל לפרסום מדד המחירים לצרכן) והצביעו על בלימת הירידות ואף עליות קלות בחודשים דצמבר 2011-ינואר 2012.

באוצר מדווחים הבוקר (א') כי בחודש ינואר נרכשו כ-7,300 דירות, בדומה למספר העסקאות בחודש הקודם. רמת מכירות זו נמוכה בכ-13% בהשוואה לינואר 2011. בשלושת החודשים האחרונים ניכרת התייצבות במספר העסקאות על רמה הגבוהה בכ- 10% בממוצע מזו שנרשמה בשלושת החודשים שקדמו, אולם רמת מכירות זו עדיין נמוכה משמעותית (25%-) בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד (נובמבר 2010-ינואר 2011).

מחירי הדירות החדשות הוסיפו לרדת בחודש ינואר, בשיעור של 1.2% בהשוואה לחודש דצמבר. בהשוואה לחודש ינואר 2011 נרשמה ירידה חדה של 13.5% במחיר החציוני הממוצע של דירה ל-879 אלף שקל. בהשוואה לדצמבר נרשמו ירידות בשיעורים שבין 2% ל-3% באזור ירושלים ובאזור השרון. יציבות מחירים נרשמה באזור השפלה.

לפי נתוני האוצר מספר הדירות שרכשו משקיעים בחודש ינואר היה נמוך בכ-10% בהשוואה לדצמבר 2011. בהשוואה לחודש ינואר אשתקד מגיע שיעור הירידה ל-24%. משקל הדירות שנרכשו ע"י משקיעים בחודש ינואר עמד על קרוב ל-24% מסך העסקאות.

באוצר מציינים כי החל מחודש אוקטובר 2011 ניתן להבחין בהתייצבות של משקל המשקיעים בשוק על שיעור זה, כאשר נתונים ראשוניים לחודש פברואר מצביעים על המשך מגמה זו. נזכיר כי בתקופה בה פעילות המשקיעים בשוק הגיעה לשיאה (במהלך 2009 ובסוף 2010), ריכזו המשקיעים היווה כשליש מסך העסקאות.

ירידה חדה ברכישת דירות להשקעה בבאר-שבע

אזור באר שבע, אחד האזורים הדומיננטיים ביותר בפעילות המשקיעים בשנים האחרונות, הוביל את הירידה בפלח השוק של המשקיעים. משקל המשקיעים באזור זה ירד לשיעור של פחות מ-22% בחודש ינואר, השיעור הנמוך ביותר שנרשם באזור זה מאז שנת 2003. במונחים כמותיים מדובר בירידה של קרוב ל-50% בהשוואה לינואר אשתקד.

במקביל לירידה בשיעור המשקיעים הרוכשים דירה בבאר שבע, נרשמה עליה של 2% בשיעור המשקיעים המוכרים את דירתם באזור זה, בהמשך למגמה המאפיינת את האזור בשלושת החודשים האחרונים. מגמות אלו הביאו לכך שלראשונה בשנתיים האחרונות נרשמה ירידה נטו במספר הדירות המוחזקות בידי משקיעים באזור זה (רכישות בניכוי מכירות של משקיעים).

יש לציין כי זהו האזור היחידי בו נרשמה ירידה בפרמטר זה. ברמה הארצית נותר ללא שינוי משקלם של המשקיעים מבין מוכרי דירות יד שניה.

עוד מציינים באוצר כי כ-28% מרוכשי הדירות בינואר 2012, עשו זאת לפני שהספיקו למכור את דירתם הקודמת, ירידה של 6% בהשוואה לחודש דצמבר. ירידה בשיעור כפול מזה נרשמה באזור השפלה, האזור בעל המשקל הגבוה ביותר של מלאי דירות "בהמתנה" (דירות של מי שרכשו דירה אך טרם מכרו את דירתם הקודמת). זאת ככל הנראה עקב חשש של משפרי הדיור להתחייב על רכישת דירה קודם שהספיקו למכור את דירתם הנוכחית, זאת על רקע הקיפאון בשוק.