נתניהו ואטיאס מצטטים נתוני נדל"ן שב-OECD לא מכירים

המנטרה של הפוליטיקאים הישראלים כבר קבועה: "בישראל משלמים 130 עד 140 משכורות לדירה, לעומת 96 משכורות בלבד במדינות ה-OECD" ■ רק שבארגון הבינלאומי לא ממש מכירים את הנתון הזה והפוליטיקאים שלנו כבר מתפתלים

בשבוע שעבר, כשהתפרסמה עוד סקירה מבית משרד השיכון, שוב נבהלנו מהמספרים: לשם רכישת דירת 5 חדרים בישראל, נחוצות 191 משכורות ממוצעות. לרכישת דירת 4 חדרים נחוצות 138 משכורות.

כבר תקופה ארוכה אנחנו יודעים שהפערים בין הרצוי לבין המצוי גדולים, גם בהשוואה בינלאומית: שר השיכון אריאל אטיאס אמר לאחרונה בראיון ל"גלובס" כי "החלום שלנו הוא 96 משכורות לדירה, כמו במדינות ה-OECD. לשם המדינה צריכה לשאוף". עוד לפניו, אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי "הביורוקרטיה הקשה בתחום התכנון והמונופול בתחום הקרקע גרמו לעליית מחירי הדיור - ולכך שבישראל צריך לשלם 130 משכורות לדירה, לעומת 96 משכורות במדינות OECD. אנחנו רוצים להוריד את זה, כך שרמת השעבוד של הישראלי לא תהיה כזאת גדולה". נתניהו אמר את הדברים בכנס התאחדות הקבלנים בינואר השנה.

עניין אותנו לגלות איזה מחקר מצטטים אטיאס ונתניהו וניסינו למצוא את המקור. ערכנו בדיקה של נתוני ארגון ה-OECD, ומצאנו כי ארגון המדינות המפותחות כלל לא פרסם את הנתון; הארגון מפרסם מדדים שכוללים מחירי דירות נומינליים ושינויים במחירי דירות במדינות החברות, ולא את היחס בין משכורות למחירי דירות.

בדקנו גם את נתוני חברת הייעוץ BDO זיו האפט, שבעבר סיפקה נתונים על מספר המשכורות הנדרשות לרכישת דירות במדינות שונות (על פי נתוניה, בצרפת נדרשות 90 משכורות; בבריטניה 71; בארה"ב, 60; בגרמניה, 54; ובשוודיה, 30). גם מבדיקה זו עולה ש-BDO זיו האפט לא פרסמה נתון לפיו מספר המשכורות הנדרש לרכישת דירה במדינות ה-OECD עומד על 96.

אז מהיכן הנתון המצוטט כל כך? לא ברור. פנינו למשרדי רוה"מ והשיכון. ממשרד השיכון נמסר כי "השר אטיאס התבסס על נתונים שפורסמו בתקשורת"; ממשרד רוה"מ נמסר כי "הנתון התקבל ממשרד הבינוי והשיכון, אנא פנו אליהם לגבי מקורו".